Som nybegynner eller erfaren akvarist vil det stadig dukke opp problemstillinger som man ønsker svar på. Nettsteder som Akvaforum.no er gode kilder til informasjon. Men å lese innlegg på nettet blir ikke det samme som å kunne snakke med andre likesinnede om sine akvarieproblemer.
Ut fra ønsket om å lære mest mulig om fisk og akvarier i et sosialt miljø, bestemte jeg meg for å bli medlem i en akvarieklubb, noe jeg ikke har angret et sekund på. Siden jeg bor i Oslo var det naturlig å ta kontakt med Oslo Akvarieklubb. Her får jeg dekket alle mine behov mht akvarieholdet. Klubben har månedlige møter med foredrag, auksjon og sosialt samvær. Sist uke var vi på busstur til Sverige med besøk i en rekke akvariebutikker.
Auksjonene på klubbkveldene er etter mitt syn rene røverkjøp. På siste møte kjøpte jeg 3 stk Blå Acara for 30,- kroner. Etter et par dager hadde de etablert et lekspar som satte igang med egglegging umiddelbart (se bilde). Hva mer kan man forvente. På auksjonene kan man kjøpe billige planter, fisk og utstyr til en brøkdel av butikkpriser. Er man interessert i litteratur om fisker, planter, akvarier eller hva det enn måtte være innen akvaristikken, har Oslo Akvarieklubb i tillegg til foredrag en stor samling bøker til utlån. Jeg oppfordrer derfor alle nybegynnere og garvede akvarister til å melde seg inn i en akvarieklubb. Det gir ytterligere en dimensjon til en flott hobby.