"Truende" salgsannonser - en uting!?

Fra tid til annen dukker det opp annonser der man annonserer høyt og tydelig:
"Kjøp den ellers dreper jeg fisken" "Må ut innen xxx dag - ellers trekkes de i do"!

Sånne ting. Dere skjønner tegninga...

Det er noe av det verste jeg ser! Å annonsere et levende vesen til salgs sammen med en trussel om å drepe hvis ikke folk kjøper litt svinfort.... det må da være en uting? Hvor har disse menneskene hjernen sin når de skriver sånt? Det virker ikke akkurat forlokkende å kjøpe fisk av en selger som er sånn..?

Personlig hadde jeg aldri kjøpt av en person som skriver noe sånt.

Er det flere enn jeg som reagerer på sånt, eller...?
Inaktiv bruker
Mona, det er ting man kan overse og ikke la seg irritere over.

Så er det også noen som ikke er like spreke i sin utrykksform som den allmene horde her inn. Disse har også sin plass her og ingen skal utstøtes av den grunn.
Ikke la deg irritere av dette.
er enig med Mona jeg.. synes det er mange drøye innimellom, er det ikke bare å la vær???
Det jeg reagerer på er hvis dem virkelig må ble kvitt fiskene fort, hvorfor gir de dem ikke bort da istedenfor å selge dem??? Blir jo fortere kvitt fiskene hvis de står som gis bort istedenfor som selges..
Synes ikke det er fint i det hele tatt å skrive at de vil selge fiskene fort hvis ikke går dem i dass.. Det er jo faktisk levende dyr det er snakk om her..
Enig med deg mona
Har ikke vært så mye her inne før i d siste,men disse annonsene har slått meg som direkte ufine.
En ting er at folk kanskje sjekker for lite hva de kjøper,anskaffer seg,når de oppdager feilen prøver de å kvitte seg med problemet.
Kanskje yngles d for mye,får ting som vokser "ut" av eller spiser "yndlingen",da går de på andres samvittighet!
Jeg synes i d hele d virker både kaldt og ufølsomt.
Jeg anskaffet meg et problem,men prøver å gjøre det beste ut av d,og bygge rundt d i stedet for å true med å kverke "småtrollan" visst ikke andre kommer å rydder opp.
Det er jo greit visst folk vil gi bort noe,men ikke true de bort.På toppen av alt skal enkelte ha betalt også.Det sier jo bare veldig mye om deres dyrehold,og akvariehold.
Ville ikke kjøpt fra slike heller.
Nå kan jeg ikke si at jeg har fått med meg dette her, men på feks finn har jeg sett at hunder, katter og slikt, må bort eller avlives. Må de absolutt si sånt, de har tross alt skaffet seg dyre, den siste annonsen jeg så var faktisk for en valp, den kan knapt nok være 6 mnd.
Hvor har de hodet sitt når de skaffer seg dyr tenker jeg da.
Selv kunne jeg godt tenkt meg å ha katt igjen, men siden ting er som de er (usikre) venter jeg heller. Bedre det enn å skulle måtte gi den bort fordi man kanskje skal jobbe i utlandet en tid osv.
kairo
Mona, det er ting man kan overse og ikke la seg irritere over. Så er det også noen som ikke er like spreke i sin utrykksform som den allmene horde her inn. Disse har også sin plass her og ingen skal utstøtes av den grunn. Ikke la deg irritere av dette.

Har ikke sagt at jeg irriterer meg over dem heller
Det er jeg rett og slett blir, er lettere sjokkert. Forstår virkelig ikke at det går an å skrive sånt, jeg. Å true folk til å kjøpe noe... En ting er å gi det vekk, men mange skal jo ha betalt for å la være å trekke en fisk i dass attpåtil!
Enig med deg der, hva er vitsen med det. Da kan de heller gi den bort, det er bedre for både fisken og samvittigheten dems. (dessuten skal ikke fisk kastes i do)
Har sett alle varianter annonsert egentlig, enten det er do-skjebnen, søppelkassa, koking eller kniven. Uansett er poenget at fisken blir drept hvis de ikke får penger for den eller blir kvitt den....(ofte er det travelt også, den må bort på flekken... som om problemet oppstod samme dag? Pøh! Det er alltid i siste liten...)

Har man litt sunn fornuft, så gir man bort en fisk man ikke har plass til lenger, med mindre det er en art som faktisk er ganske kostbar og/eller sjelden. Men de er jo sjelden å se i en slik annonse-situasjon, da..
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=kairo]Mona, det er ting man kan overse og ikke la seg irritere over. Så er det også noen som ikke er like spreke i sin utrykksform som den allmene horde her inn. Disse har også sin plass her og ingen skal utstøtes av den grunn. Ikke la deg irritere av dette.

Har ikke sagt at jeg irriterer meg over dem heller
Det er jeg rett og slett blir, er lettere sjokkert. Forstår virkelig ikke at det går an å skrive sånt, jeg. Å true folk til å kjøpe noe... En ting er å gi det vekk, men mange skal jo ha betalt for å la være å trekke en fisk i dass attpåtil!

Kjære deg Mona, ingen blir truet til å kjøpe noe av en annonse. Hadde noen kommet på døra mi hjemme og sagt; Nå kjøper du hunden min ellers dreper jeg deg da hadde jeg sagt det var en trussel.
uansett blir ikke fisk så sjelden at man heller dreper den, enn å gi den bort.. shame on you guys!
Selv har jeg gitt bort utallige fisk, oxo fisk jeg sikkert kunne fått litt for, men jeg gir bort av ulike grunner, enten akvariet har blitt for lite, jeg ønsker å skifte ut fiskearter og/ eller fisken plager meg eller de andre fiskene. Nå sist ga jeg bort guppier og jeg vet en onkel som blir populær nå
Fiskene hadde fulgt med noen andre fisk og formert seg stort, ikke ønsket jeg guppier heller. Men jeg knertet dem ikke av den grunn, da er det bedre å gi bort. Selv for slike "vanlige" fisker finnes det et marked, tok ikke lange tiden før det allerede hadde meldt seg flere villige til å hente.

Så hvis det er noen truende fiskemordere som leser her, gi bort fisken istedet, den forsvinner gjerne fort da.
jeg vet også om en onkel som ble helten i stua igår alle svømmer og koser seg idag og forresten!

det er som regel alltid noen som tar seg av fisk som ikke er ønsket av den enkelte, benytt dere av givergleden folkens!
Definitivt en uting.
Er helt enig med trådstarter.
Å true frem et salg, bør ikke få bli en måte å annonsere på. Slik mangel på folkeskikk er ikke noe en bør la gå. Dyre-etisk er det også helt feil.
Det er også litt dette med at de som annonserer på det viset, mener at å kaste dårlig samvittighet på folk er veien å gå for å bli kvitt noe... At folk som leser annonsen skal få dårlig samvittighet fordi de ikke redder en fisk (eller et dyr) fra den sikre død...

Mens den som virkelig burde ha dårlig samvittighet, var de som prøver å selge på det viset, eller ikke begynte å annonsere før det omtrent er for sent!
Som oftest virker det bedre med en forklarende tekst, feks: Må kvitte meg med fisken pga den er for stor til karret, eller plager de andre etc. Da vil gjerne andre hjelpe til.
Inaktiv bruker
mona o
Det er også litt dette med at de som annonserer på det viset, mener at å kaste dårlig samvittighet på folk er veien å gå for å bli kvitt noe... At folk som leser annonsen skal få dårlig samvittighet fordi de ikke redder en fisk (eller et dyr) fra den sikre død... Mens den som virkelig burde ha dårlig samvittighet, var [I]de som prøver å selge [/I]på det viset, eller ikke begynte å annonsere før det omtrent er for sent!

Mona.
Nå overdramatiserer du noe enormt.
Du prøver også å være belærende om at selger gir kjøper dårlig samvittighet om vedkommende ikke kjøper noen dyr.

Er det en, to. hundre eller tusen kjøpere som får dårlig samvittighet?
Kairo, vi er visst ikke enige om hva som er god skikk når man annonserer noe levende vesen til salgs Men ok, det er bare sånn det er.

Jeg har sett mange lignende annonser på Finn.no om katter og hunder også, med overskrifter som "Redd meg ellers dør jeg" og så et bilde av et kjæledyr...

Synes ikke noe om den slags, rett og slett, sånn er det.
Dekk, kairo! dekk!
er fortsatt enig med Mona altså. det er lite hyggelig å se disse annonsene..
føler med de dyrene som omtales der, virker ikke som om selger bryr seg, og bruker drastiske annonser for å la andre som bryr seg få en klump i magen, og ikke samvittighet til å la de bli drept..
Må si meg enig med Mona her. Liker virkelig ikke folk som skriver annonsen på den måten. Og hvis de virkelig vil ha bort fisken så har du jo mulighet til å gi den bort gratis, mye bedre enn å drepe den hvertfall.

Når det blir skrevet på den måten så blir det jo nesten som truing. Hvis dere ikke kjøper fisken så skyller jeg den ned i do! Da føler jo mange at de nesten må redde den fisken....

Synes det er veldig usaklig av selgeren. Slike annonser er vell i utgangspunktet uønsket!

Samme med hund og katt, har sett flere annonser om at folk må ha bort katten eller så blir den avlivet.

* El dempsey: Jeg innrømmer at jeg får på en måte en liten dårlig samvittighet for at jeg ikke kan hjelpe stakkaren. den klompen er der hos alle som bryr seg og er glad i dyr.
Men har ikke mulighet selv. Jeg ville aldri ha drept min egen katt hvis jeg ikke fikk gitt den bort, får være grenser. Er da et ansvar jeg selv har tatt på meg. Vil vertfall ikke skrive inn i annonsen at den må bort ELLERS så blir den drept.

Leste faktisk en annonse om at det var noen kattunger som måtte bort, hvis ikke så blir de dumpet i skogen! :-O Uhørt. Burde skamme seg.

Folk som legger inn slike annonser har ikke like mye rett til å være der. Det mener jeg. Annonser skal være saklige *Dærmed basta!*

Blir mer sjokkert jeg også enn irritert.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap