Veeldig liten bolle til salgs i butikkene.

tror ikke det er den samme som det snakkes om i en annen tråd her men er ikke sikker, valgte uansett å poste det i en annen tråd.
Denne bollen selges i en butikk-kjede som er landsdekkende men er ikke en akvariebutikk.
det er den minste bollen jeg noen gang har sett, med et lite lys over. og bollen er også formet slik at den er bredest oppe i åpningen og der er inget lokk over.
så da tenkte jeg at det kommer til å være mange kunder som går på en smell.
for de små små fiskene de evt kunne hatt en av oppi der, kommer til å mistrives og hoppe ut.
kampfisk går jo ikke i der, det er ikke dypt nok.
tror ikke det er str enn en liter, kanskje ikke det engang.
burde jeg snakke med dem som driver den lokale butikken? forklare hva de gjør?
Tja, når det er en kjede, er det jo ikke hver enkelt butikk som bestemmer hva de skal selge. Men kanskje de kan sette opp en lapp med "rekebolle" og "ikke egnet til fisk" eller noe? Du kan jo spørre, det verste som kan skje er jo at du får et nei.
Maretard
Tja, når det er en kjede, er det jo ikke hver enkelt butikk som bestemmer hva de skal selge. Men kanskje de kan sette opp en lapp med "rekebolle" og "ikke egnet til fisk" eller noe? Du kan jo spørre, det verste som kan skje er jo at du får et nei.

1 liter til reker?? Greit nok anbefaler vi reker til små kar, men 1 liter ville jeg ikke hatt reker i nei. Kanskje til nød pestsnegler..(men tror ikke det hadde funket heller)
Nei, det er alt for lite til reker og, men de hadde nok fått det bedre enn de gullfiskene som typisk nok havner i slike boller.
Personlig mener jeg egentlig at alt under 10 liter egentlig er alt for lite til dyrehold.
ringte butikken nå.
spurte om str på bollen, den var faktisk 1,8 l fikk jeg beskjed om.
spurte om de solgte mange av den, ja det hadde gått unna på den sa hun.
spurte så om hun hadde noen formening om hvilken fisk man kunne ha i, næææi det visste hun ikke for det hadde hun ingen erfaring med og hun hadde ikke hørt om noen som hadde så små boller til fisk......
takket for svar og la på.
det er jo bra at betjeningen forstår at det nok ikke går an å anbefale fisk til denne bollen, men tror nok ikke at noe av det blir nevnt når kunden kjøper en sånn.
Inaktiv bruker
Lro
[QUOTE=Maretard]Tja, når det er en kjede, er det jo ikke hver enkelt butikk som bestemmer hva de skal selge. Men kanskje de kan sette opp en lapp med "rekebolle" og "ikke egnet til fisk" eller noe? Du kan jo spørre, det verste som kan skje er jo at du får et nei.

1 liter til reker?? Greit nok anbefaler vi reker til små kar, men 1 liter ville jeg ikke hatt reker i nei. Kanskje til nød pestsnegler..(men tror ikke det hadde funket heller)

Kun brukende til cognac
Tenker jeg på samme bolle i samme butikk som deg når jeg husker at på pakken til bollen var det bilde av en papegøyefisk og en eller annen gurami(tror jeg) i bollen?
*grøss*

Kun brukende til cognac

hehe, nesten for liten til det formålet også
Det finnes ingen grunn til ikke å navngi denne butikken/butikkjeden. En slik "outing" vil kunne føre til endringer gjennom utøvelse av forbrukermakt.
Stein L
Det finnes ingen grunn til ikke å navngi denne butikken/butikkjeden. En slik "outing" vil kunne føre til endringer gjennom utøvelse av forbrukermakt.

Den navngivingen vil også kunne føre til at tråden stenges her, eller at moderatorerer må inn og fjerne navnet manuelt.

Det er blitt litt for mange tråder med uthenging og nesten trakassering av navngitte butikker her på forumet opp gjennom tidene, så det er vel brukerne selv her som har ført til at reglene måtte strammes inn.
Jeg kan vanskelig se for meg at forumet har grunner til å stenge en tråd som navngir europris, clas olsson, rimi, rema eller baker hansen for den saks skyld. Hvorfor skulle slike tråder sensureres? Dette handler ikke om enkeltpersoners tvister med fagforretinger.
Akvaforum burde tvert imot være en aktiv agent for fiske- og dyrevelferd.
Ja huff å huff, la oss beskytte de fattige store kjedene. Jeg synes det er for mye proteksjonisme og dulling i dag. På tide å få igang folkemobbene igjen.

Tror ikke RIMI-Hagen (eller Trond Lykke for den saks skyld) bryr seg døyt om hva vi skriver på dette forumet.
Dere har et poeng. Jeg vet ikke helt hva policy og mål Akvaforum har, men hvis målet er å rette seg etter brukernes ønsker og holdninger, tror jeg det er greit å være oppmerksom på at maksimal rundhet i alle kanter, kan være feil tilnærming...
Tviler på at Akvaforum har som mål og oppfordre til sivil ulydighet på grunn av ei glasskule som passer bedre til lufting av rødvin enn til fisk.
sunikol
tror ikke det er den samme som det snakkes om i en annen tråd her men er ikke sikker, valgte uansett å poste det i en annen tråd. Denne bollen selges i en butikk-kjede som er landsdekkende men er ikke en akvariebutikk.

Det er nok samme bollen som jeg snakker om. Jeg nevnte landsdekkende kjede men. Det er ikke en zoo-kjede. Disse tror jeg nok ikke vill tatt inn boller i denne størrelsen.
kairo
[QUOTE=Lro][QUOTE=Maretard]Tja, når det er en kjede, er det jo ikke hver enkelt butikk som bestemmer hva de skal selge. Men kanskje de kan sette opp en lapp med "rekebolle" og "ikke egnet til fisk" eller noe? Du kan jo spørre, det verste som kan skje er jo at du får et nei.

Kun brukende til cognac

Med lyset over får du nok forvarmes cognac'en din....
Nickname
Tviler på at Akvaforum har som mål og oppfordre til sivil ulydighet på grunn av ei glasskule som passer bedre til lufting av rødvin enn til fisk.

Man trenger ikke å enten oppfordre til sivil ulydighet, eller se en annen vei. Det finnes en del valgmuligheter også mellom disse ytterpunktene.
Helt enig med deg i det Lars. Jeg klarte ikke helt å lese tonefallet i forige innlegg Jeg stemmer for mellomtingen. Dette er typisk organisasjonsarbeid som klubbene bør ta opp, det fører frem til slutt.

Jeg fant foresten følgende tekst i en Stortingsmelding:

6.2.25.3 Hold og stell
Akvariene varierer i størrelse og utforming fra beholdere på noen få liter til akvarier på mange hundre liter fullt utstyrt med tilleggsvarme og termostat, oksygentilførsel, filter, lys og rikt innhold av planter og skjulesteder. For oppbevaring over lengre tid bør man ikke anvende akvarier på mindre enn 60 liter....

Her:

OBS dette er ikke en lov eller forskrift, "kun" en melding
60 liter som minimum? Det blir jo litt drøyt andre veien, hva med bittesmå stimfisker på 1 cm, killier, og bittesmå bettaarter?

Vanskelig å oppgi en karstørrelse som alle vil bli enige om, men rundt 10 liter er jo greit for reker, og 20 liter er greit for mange killier og bettaer, og 30 liter passer til noe annet igjen.

Man kan helt fint ha små kar, så lenge man kjenner begrensningene.

Tenke seg til om folk som samler på killer må ha kar på 60 liter til alle.
I disse tider synes jeg dette hadde vært en fin str for et glass til Aass juleøl.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap