Renner guffe fra blåfiltermatta ved vannbytte
Har nå hatt hjørnefilter av blåfiltermatte gående 3 mnd ca. I dag ved vannbytte, rant det mye filtergørr av matta etterhvert som vannet ble tappet ned. Prøvde å suge det meste med slangen, men det ble mye igjen. Dette ble jo liggende både i vannflata og sveve rundt i vannet. Var ikke så pent og klart vann som det bruker etter vannbytte liksom... Nå 3 timer etter begynner det å se bedre ut, men det der likte jeg ikke noe særlig...
Jo lengre matta har gått jo mere dritt faller det vel ut ved hvert vannbytte?
Er det bare sånn det skal være eller har dere en metode for å unngå at så mye havner i akvariet?
Jo lengre matta har gått jo mere dritt faller det vel ut ved hvert vannbytte?
Er det bare sånn det skal være eller har dere en metode for å unngå at så mye havner i akvariet?
Postet 12.01.09 kl 22:57
Postet 13.01.09 kl 10:32
Postet 13.01.09 kl 10:50
Postet 13.01.09 kl 11:19
Jeg har opplevd litt av det samme i mine 160 litere, men det hjelper om jeg lar powerhead'en bak HMF filteret stå og gå mens jeg bytter vann. Mine er "siktet inn" slik at det ikke gjør noe om de er i gang mens vannstanden synker og vannbyttet pågår. Da siger det iallefall ikke ut så mye møkk som når jeg slår det av Men litt ulempe er det altså, det har jeg merket, selv om mine kar er relativt nystartet med denne filterløsningen og ikke har sugd til seg flere års dritt enda
Jeg har også lagt merke til at pestsneglene liker å sitte på matta oppover, så i blant tar jeg og slamsuger matten i forbindelse med vannbyttet. Det fjerner både snegler og overflategørr fra matta, så det blir mindre i vannet under vannbyttet. Men det er ikke så ofte jeg gidder det altså, for da må jeg bruke bøtte under vannbyttet (ikke lang slange ned i dusjsluket, slik jeg vanligvis gjør).
Jeg har også lagt merke til at pestsneglene liker å sitte på matta oppover, så i blant tar jeg og slamsuger matten i forbindelse med vannbyttet. Det fjerner både snegler og overflategørr fra matta, så det blir mindre i vannet under vannbyttet. Men det er ikke så ofte jeg gidder det altså, for da må jeg bruke bøtte under vannbyttet (ikke lang slange ned i dusjsluket, slik jeg vanligvis gjør).
Postet 13.01.09 kl 11:31
Endret: 13.01.09 kl 11:32
Det var ikke dumt, la pumpa gå mens jeg tapper vann. Jeg har ingen slangesnabb på pumpa, bare rista som står på så det spørs om jeg kan tappe noe særlig før den går tørr. Må prøve meg litt fram.
Jeg ser jo for meg hvor mye gørr som kommer til å renne ut etterhvert som matta blir mere full etter lengre bruk. Må jo prøve å unngå at alt dette havner i akvariet...
Mange av mine sand og skivesnegler bor på matta så ja, det er tydeligvis mye snacks der!
Jeg ser jo for meg hvor mye gørr som kommer til å renne ut etterhvert som matta blir mere full etter lengre bruk. Må jo prøve å unngå at alt dette havner i akvariet...
Mange av mine sand og skivesnegler bor på matta så ja, det er tydeligvis mye snacks der!
Postet 13.01.09 kl 11:56
Endret: 13.01.09 kl 11:58
Postet 13.01.09 kl 12:09
Men hvordan fungerer suget på pumpa når det er slange på? Jeg ser liksom for meg at det fører til at den trekker kun nedenifra istedet for gjennom hele matta?? Mine står i 63 litere og det er jo ikke så mye høyde å ta av der. Har derfor latt de gå kun med rist med tanke på at den trekker bedre gjennom matta?
Postet 13.01.09 kl 12:17
Nå tror jeg ikke at jeg forstod deg helt?
Det har jo ingen betydning at det er slange på utblåset til powerheaden, den suger like bra fordet.
Mine powerhead'er har en utblåstut på toppen, og en rist nederst som vannet suges inn gjennom. Slangen stappes bare på utblås-tuten selvsagt, så vannet går gjennom slangen og ut i akvariet.
Kanskje du har en annen powerhead enn jeg?
Mine powerheader heter JBL ProFlow Mini, finnes i to str, og har justerbar sirkulasjonsstrøm (justeres med den gule lille plastdingsen du ser foran på den på bildet).
Slik ser de ut, og slangen settes altså på toppen, mens vannet suges inn nederst der du ser rillene ved "den gule justeringsdingsen"
Det har jo ingen betydning at det er slange på utblåset til powerheaden, den suger like bra fordet.
Mine powerhead'er har en utblåstut på toppen, og en rist nederst som vannet suges inn gjennom. Slangen stappes bare på utblås-tuten selvsagt, så vannet går gjennom slangen og ut i akvariet.
Kanskje du har en annen powerhead enn jeg?
Mine powerheader heter JBL ProFlow Mini, finnes i to str, og har justerbar sirkulasjonsstrøm (justeres med den gule lille plastdingsen du ser foran på den på bildet).
Slik ser de ut, og slangen settes altså på toppen, mens vannet suges inn nederst der du ser rillene ved "den gule justeringsdingsen"
Postet 13.01.09 kl 12:23
Endret: 13.01.09 kl 12:24
Nei, jeg mente på innsuget der rista er på powerheaden. Jeg trodde du hadde det slik at du derfor kunne tappe mye av vannet før pumpa gikk tørr. Mine pumper henger ganske høyt opp på veggen og derfor tror jeg innsuget raskt havner over vann. He he, men da bruker man ikke slange på innsuget.
Jeg har slangesnabb på utblåset.
Jeg har slangesnabb på utblåset.
Postet 13.01.09 kl 12:31
Postet 13.01.09 kl 12:35
Jeg gjør det sånn som bildene viser.
Det første bildet er tatt fra kortsiden i hjørnet der HMF filteret er laget. Man ser altså inn bak matten. Det er litt mørkt der, så du må kanskje myse litt
Det andre bildet viser utblåset. Jeg har montert på et kuleledd, slik at jeg kan vri og vende utblåset akkurat slik jeg vil og bestemme hvor mye det skal plaske i overflata f.eks.
Powerheaden suger like bra når den står nederst, for mattene mine er iallefall like møkkete hele veien
Det første bildet er tatt fra kortsiden i hjørnet der HMF filteret er laget. Man ser altså inn bak matten. Det er litt mørkt der, så du må kanskje myse litt
Det andre bildet viser utblåset. Jeg har montert på et kuleledd, slik at jeg kan vri og vende utblåset akkurat slik jeg vil og bestemme hvor mye det skal plaske i overflata f.eks.
Powerheaden suger like bra når den står nederst, for mattene mine er iallefall like møkkete hele veien
Postet 13.01.09 kl 12:56
Endret: 13.01.09 kl 12:57
Nå skjønte jeg! Måtte myse lenge før jeg så at powerheaden ligger der nede. Så jeg kan selvfølgelig gjøre det og bare sette på lengre slange på utblåset. Nei så lurt. Jeg har bare tenkt at jeg MÅ henge den på veggen.. ja ja..
Den kuleledd-dingsen har jeg også. Genial liten sak! Må bestille flere fra den tyske butikken du bruker. Webzoo har sagt de skal ta den inn, men det tar visst tid og jeg begynner å bli utålmodig..
Den kuleledd-dingsen har jeg også. Genial liten sak! Må bestille flere fra den tyske butikken du bruker. Webzoo har sagt de skal ta den inn, men det tar visst tid og jeg begynner å bli utålmodig..
Postet 13.01.09 kl 13:14