Ny "mal" på posten for sendinger av blandt annet melkekartonger

Jeg bruker melkekartonger for å sende snegler i og det har jeg gjort over et år nå. Har vanligvis betalt 23 kr i porto for en kartong. Nå er det økt til 25 . Mandagen sendte jeg mange kartonger og hadde da betalt vanlig 23 kr pr kartong. Tirsdagen sendte jeg tre og betalte 138 kr. Jeg tok kontakt med posten i dag og det viser seg at en melkekartong er for stor for deres "mal" som er 7 cm. De hadde fått ordnet seg med en mal som da skulle måle om en kartong gikk igjennom noe min ikke gjorde. Og måtte da betale tilleggsporto på 21 kroner. Så målte de da tykkelsen på kartongen og den var 7 cm.....altså innenfor kravet. Så fikk jeg dem til å måle malen og den var da 6.8 cm. Da ble de litt lange i maska.... De var helt enig med meg om at en melkekartong er innenfor krava og at de ville latt den gått for 25 kr. Men dette er altså personavhengig av hvem du treffer på. Jeg sa ifra at de ikke kunne bruke en mal som det er feil mål på og de var jo enig i det så jeg har idag ringt posten sentralt og gjort dem oppmerksom på dette og at det må gjøres noe med dette. Så inntil det blir fattet et vedtak på dette så må jeg nå klippe av to mm på melkekartongen for å få den til å passere malen deres. Molbo posten altså....Har flere opplevd at dette har vært et problem?
Lagde meg en mal selv på 7 cm da jeg kom hjem i dag og det er såvidt at den kan passere hadde kartongen vært enhalv mm smalere så hadde den glidd rett igjennon men allikevell å måtte betale 21 kr mer pga en halv mm er drygt syns jeg da.
Dette er posten på sitt beste! uff! Irriterende spør du meg!
Ja alle som sender varer med melkekartonger bør sende skriftlig klage til posten. Dette er bare tull å holde på å pirke på noen millimeter.
For brevsendinger har denne avgiften eksistert en stund.
Er pakken større enn 36x26x7 cm kommer en tilleggsavgift på kr 21 for pakker med vekt inntil 1 kg, og kr 31 for brev mellom 1-2 kg.

Avgiften er i å for seg grei siden pakken da blir for stor for postkassen, og det medfører ekstra arbeid å levere henteseddel, og så levere den ut over disk.

Tidligere har en bruks sjønn, men det blir dumt hvis frakten skal kunne variere etter hvilken ekspeditør du treffer på. Derfor har de nok fått laget en mal slik at alle behandles likt. Synes det er en grei ordning.

MEN: Det som er "priceless" er jo at imbesilen med tommestokken ikke klarer å få til en mal med rett mål!! Det er "Pesten" i et nøtteskall.
Ja poenget er jo at en kartong er jo 7 cm og malen deres er jo feil ....
Da må man begynne å ha med seg målebånd på posten. Det står jo ikke i retningslinjene deres at det skal passe i malen, men at det skal være maks 7 cm tykk.... så hvis / når det ikke passer inn i malen, drar man fram målebåndet for å vise at man faktisk ikke skal betale ekstraporto!

Men at det skal være nødvendig, da.....
Det jeg fikk beskjed om i dag at de kom til å forholde seg til den malen som var feil inntil videre. Da må jeg klippe av melkekartongen 2 mm for at den skal passe etter en mal som er feil. Ho jeg prata med i dag hadde latt det gått mens ho som satt ved siden av og som hadde tatt seg av kartongene på tirsdagen ville ikke gjort det så da blr det veldig personavhengig av hvem du treffer på. Det er jo heller ikke noe problem for en melkekartong å få plass i en postkasse så her synes jeg de kan bruke sunn fornuft. Melkekartongen er innenfor krava på 7 cm tykk så er det noe rart det er krig her i verden sier jeg....Jeg skal sende på mandagen og da skal jeg pakke en som ikke er redusert med 2 mm og se hva de gjør. Så helga må jeg sitte å klippe melkekartonger på langs å klippe av to mm og lime den sammen igjen. Kanskje jeg skal skrive til tine og be de lage kartongene to mm smalere???
Syns ihvertfall at det er drygt å forlange 46 kr i porto for å sende snegler.
Har noen noen andre alternativer til pakkninger som tåler en trøkk og som man får isolert sneglene godt i. ?
Jeg må si at jeg leste dette med stor undring..
Jeg sendte en stund snegler i fiskepose, oppblåst sådan, med avispapir og papp rundt (ikke melkekartong) og gråpapir utenpå der igjen. Den var tykkere enn 7 cm, og større enn en kartong. De har aldri målt de her, kun veid de og tatt portotakst utifra vekt. Har sjelden betalt mer enn 23,- og da var det fordi pakken var for tung.
Sender nå i melkekartong, men bare fordi det ble mindre jobb med pakkingen..

Dette var flisespikkeri spør du meg..
Tangloppa
Jeg må si at jeg leste dette med stor undring.. Jeg sendte en stund snegler i fiskepose, oppblåst sådan, med avispapir og papp rundt (ikke melkekartong) og gråpapir utenpå der igjen. Den var tykkere enn 7 cm, og større enn en kartong. De har aldri målt de her, kun veid de og tatt portotakst utifra vekt. Har sjelden betalt mer enn 23,- og da var det fordi pakken var for tung. Sender nå i melkekartong, men bare fordi det ble mindre jobb med pakkingen.. Dette var flisespikkeri spør du meg..

Ja veldig praktisk og trygt å bruke melkekartong. Jeg sendte 7 kartonger på mandagen og hadde da sittet og klipt av 1mm på alle sammen og kom på posten (spent) og forventet at de skulle komme frem med malen sin som er 2mm for liten. Men ingenting skjedde. Ingen som målte noe som helst.....Så neste gang skal jeg ikke klippe av en mm heller. For alle melkekartonger er jo 7 cm basta....og det er jo innenfor karava...
Ble dine kartonger målt da du skulle sende de eller gikk det greit.?
Skal sende avgårde en del melkekartonger med planter på mandag. Jeg oooorker ikke sette meg ned for å klippe og gjøre dem bittelitt mindre. Satser på at de på posten har andre ting å gjøre enn å måle
Det henger nok endel igjen fra gamle dager, men nå som Posten er privatisert, er de faktisk nødt til å forholde seg til markedsføringsloven.

Hvis du finner det skriftlig noen steder at du kan sende pakkene dine for 23 kr, så kan du kanskje sende en klage til Forbrukerombudet?

Sier Posten at tjenesten gjelder pakker opptil 7 cm, så er de nødt til å levere tjenesten for pakker opptil 7 cm. Dette skal ikke være forbrukerens problem.
Kampfisk
Det henger nok endel igjen fra gamle dager, men nå som Posten er privatisert, er de faktisk nødt til å forholde seg til markedsføringsloven. Hvis du finner det skriftlig noen steder at du kan sende pakkene dine for 23 kr, så kan du kanskje sende en klage til Forbrukerombudet? Sier Posten at tjenesten gjelder pakker opptil 7 cm, så er de nødt til å levere tjenesten for pakker opptil 7 cm. Dette skal ikke være forbrukerens problem.

Det står i prislisten til posten som angår brev og kort at vekt fra 50 - 100 gram må du betale 15,50 for. Brev fra 100-350 g må du betale 25 kr for. Formattillegg dersom sendingen er større enn 36 lang - 26 bred - 7 cm tykk er kr 21 for vekt inntill 1000 g.

Og våre melkekartonger er ikke over 7 cm tykke som noen av de postannsatte på orkanger hevdet helt til de fant ut at malen var 6,8mm og dermed feil å bruke. Jeg betalte da 63 kr for mye for tre sendinger pga at malen deres var feil. Så jeg skal også sende mail til posten sentralt for å gjøre dem oppmerksom på dette og at det ikke praktiseres likt over hele landet og kreve og få pengene mine igjen.
Det synes jeg høres fornuftig ut Heidi. Det er ikke vi forbrukere som skal straffes for at de ikke klarer å lage en mal som stemmer overens med målene den skal måle.....
Dette er en gammel tråd men oppdaget i dag at porto på brev har gått kraftig opp. For å sende brev som A post opp til 350 g har økt med 10 kr altså fra 27 til 37. Det syns jeg var litt drygt....
Posten er og blir posten og det som følger med der

Har selv hatt div. trøbbel med melkekartonger og hatt mange meldinger til posten pga. dette.
Det viser seg at kartongene har 2 forskjellige mål alt etter hvilken side man måler,den ene er under 7 cm. og den andre så vidt over.
Nå leverer jeg posten min i lokalbutikken og de har et mal de måler med. Dette har gått helt fint, men når den kommer til postutleveringstermonalen så finner de ut at den kommer over 7 cm.
Dermed får jeg straffeporto og det er ikke helt billig og jeg blir like sur hver gang.
Men rett skal være rett ,når jeg tar kontakt med posten og forklarer de hvordan det er ,så får jag slettet straffeportoen. Har spurt om de ikke kan gi beskjed til utleveringskontorene om at 1 liters melkekartonger er OK, men det kan de visst ikke gjøre. Men som de så fint sier,bare gi beskjed hvis det skjer igjen . Ja ha ,sender veldig ofte til tider og det blir litt slitsomt å hele tiden måtte ta kontakt med de når det egentlig er en kurrant sak for de å informere kontorene om dette.
Bare en sånn liten idee til det der med å klippe av kartongene..Går det ikke an å brette den? Altså, ikke brette den sammen helt og totalt, men knekke kantene innover, bare litt, sånn somman gjør når man bretter de sammen og pakker dem innihverandre. Så surer du litt tape rundt for å få den til å holde seg i litt mindre posisjon? Dææ..det må jeg prøve imorgen.
Wargtass
Bare en sånn liten idee til det der med å klippe av kartongene..Går det ikke an å brette den? Altså, ikke brette den sammen helt og totalt, men knekke kantene innover, bare litt, sånn somman gjør når man bretter de sammen og pakker dem innihverandre. Så surer du litt tape rundt for å få den til å holde seg i litt mindre posisjon? Dææ..det må jeg prøve imorgen.

Satt akkurat og tenkte på det samme!!
Enklere å klippe den i to deler på langs, og sette den sammen igjen . Tape godt med gaffa, og den er tett og sterk...

Og så kan du velge selv hvor høy den skal være...
Molbo, ja der sa du det. Molbo bedrift i høyeste grad, haha. Herregud hatet mitt for Posten kjenner få grenser.

Hvordan hadde deg seg med ferdigfrankerte smart-post konvolutter? Jeg har en bøling av de som jeg fant engang i tiden (..) - og om Posten tror jeg skal slutte å bruke de, pøh! (det er ikke bobleplast inni)

At malen var 6.8 cm hadde de sikkert gjort med vilje og viten fra starten av for å klare å suge til seg mest mulig penger.

Herregud kunne skrevet langt og lenge her om idiotilogikken til Posten men jah.. det blir jo litt off topic vil jeg tro.
Jeg leverer nå på bensinstasjon og det er aldri problemer ,men fikk hakeslepp da jeg ble klar over at de har økt portoen med 10 kr...det skulle ikke vært lov..
En gang måtte jeg betale tilleggsporto pga at tapen var skrukket seg så de ikke fikk den nedi malen...???? Da er det flisespikkeri syns jeg. Det var på hovedpostkontoret og ikke på bensinstasjonen.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap