Lekker akvariet?

Har den siste tiden opplevt renninger fra øverst til nederst på begge kortsidene på akvariet mitt. Det ser ut som vannet renner over toppen og nedover sidene. Dette er ca på det stedet bakgrunnen er siliconert fast. Jeg vet at vann følger kanter og kan komme frem de mest utenkelige steder. I går oppdaget jeg at hjørnene fremme på karet er blitt "hvite" og at det også er fuktig her. Fant endatil en dråpe. Det kan se ut som om det er kommet litt vann mellom karet og bordet. Har tappet ned vannet ca 5 cm men det kommer likevel vann over kanten, noe som også er merkelig. Boblepumpen er også slått av tilfelle denne kan ha noe med dette å gjøre. Noen som har et godt råd i dette tilfellet? Karet er 1/2 år gammelt akvastabil 540 liter, på originalt bord. Bildene av hjørnene er tatt på hver sin side av karet. Bildet i midten viser karmen på karet og bordet midt på foran.
Heisann!Har du bilder fra der vannet muligvis kommer ut fra?Eller fra det området der du først ser hvite striper?
Tok noen bilder av begge kortsidene av akvariet. Har forsøkt å vise med merke hvor renningene kommer. På den ene siden viser det ganske godt.
Legger ved noen bilder til. Strøk fingeren langs øverste kantes da jeg tok siste bildene og vannet rant nedover glasset. Dere ser på bildene hvor lav vannstanden er på innsiden. Skjønner ikke dette.
Hei
Helt enig.
Jeg har 9 akvarium i daglig drift, har samme problem med 1 av kara.
Fint viss noen kan hjelpe med å svare på hvorfor og hvordan vi kan få løyst dette problemet.
Var en tur innom butikken hvor jeg kjøpte karet i dag. Der mente de det kunne være dårlig siliconert oppe på sidene. Kunne også komme av at jeg har boblepumpe og at den fikk vannet til å skvette, men den står midt i karet så det får jeg ikke til å stemme og da skulle det vel ikke vært på de sidene som ligger lengst vekk. Eller...? Fikk med to tuber silicon og beskjed om å tappe ned, rengjøre og resiliconere. Får det likevel ikke til å stemme med at det skal være vann alleveier. Eller...?
Guttungen kommenterte forresten i sted at det kom vann på utsiden av 110 literen (Juwel). Der satt jeg inn en boblepumpe for noen dager siden. Vet ikke hva dette skyldes. Håper noen med erfaring på området kan svare for det er ganske merkelig.
Sikkert en tullete tanke, men...

Har lagt merke til når jeg mellomlagrer vann med luftpumpe, at vannet faktisk spruter over kanten.

Kan det tenkes at vannet fra luftpumpa spruter opp i lystoppen, og følger denne bort til hjørnet og ned karet på utsiden? Vet ikke om du kan få sjekket i toppen av lystoppen og sett om det er mer vann der enn det vanlig kondens gir.

Bare noe som slo ned i meg en litt sen kveld, sikkert helt på jordet :p
Det vil si at vannet følger reflektorene bortover.... Passer i grunnen bra med plasseringen av boblepumpen. Hmmm. Ingen dum tanke. Slo av boblepumpen tidligere i kveld. Venter noen dager og ser om det kommer mer vann. Problemet er faktisk blitt verre siste uken etter at jeg skiftet den pumpen med en kraftigere en.
Har hatt samme problem på min Akvastabil 530l også. Leste ett sted, som jeg ikke finner igjen at dette er kondens fra lystoppen som renner ned. Tipset var å ta sort silicon og trykke ned i hjørnene i overkant, i krysset der det er ett lite plasthjørne mellom aluminiumskantene. Vannet samlet seg opp på kanten, og rant ut gjennom disse hjørnene. Håper dette var sånn nogenlunde greit forklart

Akkurat nå står mitt akvarium i garasjen uten vann, men jeg tenkte å gjøre dette selv før jeg setter det opp igjen.

kimshans
Tipset var å ta sort silicon og trykke ned i hjørnene i overkant, i krysset der det er ett lite plasthjørne mellom aluminiumskantene.

Mener du i toppen at akvariet eller på selve lystoppen? Kan ikke se noe plasthjørne....
SoVe
[QUOTE=kimshans]Tipset var å ta sort silicon og trykke ned i hjørnene i overkant, i krysset der det er ett lite plasthjørne mellom aluminiumskantene.

Mener du i toppen at akvariet eller på selve lystoppen? Kan ikke se noe plasthjørne....

Øvre hjørnene på akvariet. Tok meg lov til å ringe inn området på ett av dine bilder.
Her skal ingenting være uprøvd så jeg trykker litt silicon inni der og. Lar likevel karet stå noen dager før jeg siliconerer. Var nettopp å kjente og det er tørt nå. Kanskje det hjalp bare å slå av boblene?
Oppdaget at der er noen fisk bak bakgrunnen så jeg bør vel ikke vente for lenge før jeg gjør noe. De kommer seg ikke tilbake før karet er fyllt opp igjen. Litt kjipt det da.
I mitt forrige akvarie kom det stadig dråper nedover fronten på karet. Det viste seg å være kondens på innsiden, som rant over glasset og ned på forsiden. Altså var ikke rammen limet helt tett på toppen. Der var det kanskje ikke så nøye liksom? Tralala... Jeg senket vannstanden, klinte litt akvariesilikon på innsiden, lot akvariet stå uten lokk noen dager, så det fikk tørke, og det ble pottetett. Kanskje det er dette som er problemet hos deg også?

(Beklager hvis noen har svart dette før, jeg skummet bare raskt gjennom tråden)

Kjedelig når slikt skjer! Håper du finner ut av det.
Hei igjen,jeg hadde problem sjøl med renning bak.Fant ut at det var luftpumpa som var årsaka.Hadde luftpumpe i 200 literen,etter at den ble tatt vekk ,har jeg ikke hatt det problemet.Er du nødt for å ha luftpumpa i karet?

mvh
Uff. I dag randt det igjen. Boblepumpen er av og vannstanden senket. Kan vel fortsatt være vann i rammen men i går kveld var det tørt.
Nå vet jeg ikke hvordan toppen er på karet,men sto det oppe i natt?Om den var nede, såg du om det var kondens i toppen,om du har løfta den opp da idag?
Jeg har et annet merke og det har plastramme,har søkt etter bilder av din type kar,men finner ikke noe.Hadde vært litt greiere om en hadde sett hvordan toppen såg ut innvendig.Elles får du håpe at noen andre som har samme merke dukker opp,om da ikke Kimshans har flere forslag.

mvh
Toppen har vært lukket hele tiden. Har dessverre to katter som fisker i alle åpninger i akvariet så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få tørket silicon. Det er en god del kondens under toppen. Kan ikke se fukt på reflektorene men de to lokkene er dryppende når de åpnes. Vet ikke om det sier deg så mye men toppen ser slik ut:
Det eneste jeg ikke liker med dette karet er at det er så liten avstand mellom vannstand og topp. Fiskene dynker meg ved mating. Der er andre merker bedre.
Karet har nå stått siden søndag med boblepumpen av og vannstanden ca 5 cm ned. Har ikke kommet meg til å siliconere rundt innerkanten enda siden jeg må ha hjelp til å ta av toppen. Karet hverken lekker eller drypper lenger. Mener bestemt at dette kom av boblepumpen og vann som samlet seg i toppen og randt ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Roland Rønning
Reklame for plussmedlemskap