Hvordan er lovverket i forhold til fiskeimport?

Jeg er veldig nysgjerrig når det glerder lovverket og import!
Alle de forskjellige kjedene importerer jo fra asia, sverige, sør-amerika osv. Jeg vet at et par av medlemmene her har vært i sør-amerika og hentet mye fisk som ciklider som de har hjemme. Jeg husker ikke hvem det var, så jeg får heller da ikke spurt dem...

Om jeg skulle ha vært så heldig å funnet noe i utlandet så hadde det vært greit å vite litt mer om slikt
Du kan alltids sjekke Mattilsynets webside om det står noe om det, og hvis ikke sende dem en epost.

Men det er sikkert noen her inne som vet det også
Plussmedlem
Man kan finne mye ved å bruke søkefunksjonen her på AF

F.eks. denne tråden og denne tråden...
Takk for linker! Var ganske trøtt når jeg opprettet tråden, så jeg burde nok ha ventet til i dag og søkt selv!

Men det står litt forskjellig slik jeg klarer å se det... Er det 3000 eller 6000 det første døgnet? Og det er tollfritt den andre dagen også (det står forsåvidt kanskje her...)?

Jeg er ikke så fkink med hvilke land som er EØS land o.l., men ligger f.eks. spania i EØS? Gjelder de samme reglene som for sverige og danmark der også?

Også lurer jeg på om noen har erfaring med fly med import av levende fisk?
Plussmedlem
Sakset fra Toll.no:
Dersom du har vært utenfor tollområdet i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer tollfritt for inntil 6000 kr. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer tollfritt for 3000 kr.

EØS regulerer handel mellom bl.a. Norge og EU.
Spania, Danmark og Sverige er i EU.
Tusen takk for hjelpen!

Men er det noen her som har erfaring med fly og båt med import?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap