Er akvariumet lekk eller fordamper det mye vann?????

hei på dere alle glade akvarister!!!! har gått til inn kjøp av ett 375 liters kar. oxo syntes jeg vann mengden går så fort ned? har kjent rundt karet,oxo lyst rundt karet med lommelykt! men ser ikke no tegn til fukt\lekasje noen steder. så jeg lurte på om det fordamper mye vann siden jeg ikke har glassplate på toppen å fordi lysarmaturet ligger nærme overflaten??? vannet ligger på runt 28grader! er litt skeptisk!!!
Vil tro du hadde sett vann på gulvet og/eller møbelet det står på hvis det er lekk. Så om du ikke finner vann rundt så vil jeg tro det fordamper..
ja jeg håper det! men da fordamper det ganske mye av karet. hadde vann bytte på torsdag å lørdagen så måtte jeg helle på 3 til 4 liter vann syntes det er mye jeg! men vil det bli bedre vis jeg får glassplate på toppen?
Inaktiv bruker
slik hadde vi det også i starten med vårt 250 liter.. Hadde ikke topp-glass i starten, det fordampa MYE vann derfra ja.. Ligger på 27-28 grader der også..men så fort vi fikk topp-glass, bestilt hos en glassmester, ble det bra! anbefales! Fiskene kan jo hoppe ut! hehehe
Shit det var mye ja.. men mulig det er fordampet. det må jo nesten være det . det kan jo ikke fordufte på noe annet vis uten å sette spor etter seg..

Men jeg merker ikke noe på mine akvarier.. jeg føler bare det kommer mer og mer vann her jeg selv om jeg ikke har fylt på.

Men så bor jo jeg i Bergen og da, så det kan jo ha noe med den høye "luftfuktigheten" å gjøre. HAHA..
ok det høres betryggende ut! da blir det topp plate!!! men betalte dere mye å kjøpe ny topp plate??? å tar de det på dagen ell?
svar til bente-bent hahaha ja kansje det ser ikke no spor til lekasje.
roy.boy
ok det høres betryggende ut! da blir det topp plate!!! men betalte dere mye å kjøpe ny topp plate??? å tar de det på dagen ell?

Det kommer ann på beskjæringen på kantene og glass type osv, Jeg fikk laget en til meg som kom på 300 ca, men den var rund i kantene. passet til ett 180 liters kar.
En toppglass plate på 5-6mm burde ikke koste allverdens fra en lokal glassmester. Men kan være lurt å ha en toppglass plate som er delt i 2 for et så stor akvarie. Da blir det enklere med mating og generel tilgang til akvarie.

Er akvariet ditt helt åpent, eller har det en heldekkende plasttopp?
ok ja da blir det ikke så veldig mye dyrere å kjøpe til mitt kar! å det er jo en innvestering! tusen takk for råd å meninger er litt mindre skeptisk nå dæven får en rå hobby vi har!!!!!
I akvarierommet mitt fordamper det "enorme" mengder vann. Har ikkje toppglass, så mandag skal eg til glassmester å få tak i topplokk til alle akvariene
det er ett reint glass kar men har en glass plate som går på tvers av bredda på karet oxo er det to utstikker av glass på begge sider av hele lengden til karet som platene kan ligge på.
roy.boy
ok ja da blir det ikke så veldig mye dyrere å kjøpe til mitt kar! å det er jo en innvestering! tusen takk for råd å meninger er litt mindre skeptisk nå:) dæven får en rå hobby vi har!!!!!:)

Jepp den er rå... Er det bra akvarie buttikker bortig drammen? Lurte på og ta meg en svirunde.. begynner å gå litt "lei" disse her hjemme.. hehe. Er jo ikke lei de da men, ja trenger litt forandring..
ja da her er det 6 stykker men det er en som er vært å stikke innom å det er dyre butikken ved siden av cc sentre i drammen der har di en kjempe stor fiske avdeling å du ser ikke en dø fisk i noen kar!!! det er to unge gutter som driver det men det er en liten en som du må hennvende deg til. han har skikkelig peiling å virkelig bryr seg om fiskene de har der!
men ikke gå inn på cc senteret der får du sjokk når du kommer inn å ser på avdelinga der!!!!! kjøpte fisk der å alle var døe når jeg kom hjem!!! måtte lage ett stor hælvete får å få til bake penga. men så stakk jeg på dyre butikken i nabobygget har ikke hatt ett dødsfall etter jeg kjøpte fisk der.
Kan jeg spørre om du har målt luftfuktigheten der karet står? Så mye vann på kort tid kan fort føre til fuktskader. Jeg luerer på om jeg også bør gå til anskaffesle av dekkglass på min nye Juwel Rio 240... Den har heldekkende armatur, men jeg må ha en liten åpning på det ene lokket... Jeg får høre med glassmesteren jeg også Jeg har en luftfultighet på 44% akkurat nå...
roy.boy
ja da her er det 6 stykker men det er en som er vært å stikke innom å det er dyre butikken ved siden av cc sentre i drammen der har di en kjempe stor fiske avdeling å du ser ikke en dø fisk i noen kar!!! det er to unge gutter som driver det men det er en liten tjukk en som du må hennvende deg til. han har skikkelig peiling å virkelig bryr seg om fiskene de har der! men ikke gå inn på cc senteret der får du sjokk når du kommer inn å ser på avdelinga der!!!!! kjøpte fisk der å alle var døe når jeg kom hjem!!!:( måtte lage ett stor hælvete får å få til bake penga. men så stakk jeg på dyre butikken i nabobygget har ikke hatt ett dødsfall etter jeg kjøpte fisk der.

Tusen takk Da kan det være jeg tar meg en fiske ferie. hehe Skulle jo aller helst tatt meg en tur til amasonas og fanget mine egne fisker men... Får starte her, så ender jeg kanskje opp der nede en gang... hehe. "drømme drømme"
Nå har jeg kun lest første innlegg nemlig trådstarter sitt.
Jeg har endel akvariumer i drift , med relativ høy temp(ca.29 grader/diskuser)og ety åpent saltvannsakvarium på rundt 25-28 grader og der forsvinner det mye vann.
Har man et åpent karr på som deg 325 l så kan du regne med at det fordamper endel liter i døgnet ved 28 grader i vannet.
På de varmeste dagene så fordamper det åpene saltvannskarret mitt ihvertfall ca6 -8l og det er masse synes jeg men slik er det.(jeg har en vifte som starter på de varmeste dagene og det gjør jo også at det forsvinner litt mere vann en viss man ikke bruker den løsningen, gjør det kun pga MH lys det er sykt varmt).
Det lukkete diskuskarret mitt som er dobbelt så stort(660l) fordamper kanskje max 1 - 2 l i døgnet, det er varmere, men heldekkende topp er utrolig effektiv på akkurat det.
Hvis du har en del bevegelse i overflaten fra filter eller vifte i rommet i tillegg til at du ikke har dekkglass, da er det ikke rart det forsvinner grasalt mye vann nei..
ja det er jo helt rått å mye vann det forsvinner! skal rett ned til en glass mester i løpet av uka!!!!
nei har ikke målt luft fuktighet rundt karet. men det er vell en del luftfuktighet ellers i lufta så jeg syntes ikke 44 prosent hørtes mye ut! men det kan jo hende att det er jeg som tar feil
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap