Er det en fiskeart med litt størrelse på jeg kan ha i akvariet mitt?

Hei!

Jeg har begynt å bli litt lei av bare å ha små fisk i akvariet mitt, og lurer på om det finnes en art jeg kan ha som er litt størrelse på. Da mener jeg ca seilfinnemolly-størrelse. Har hatt Seilfinne før, men har lyst å ha noe litt mer spennende.

Det som er i akvariet fra før er nybegynnerfisk: Guppy, Black Molly, Platy, Neontetra, Kobbertetra og Ancistrus.
Akvariet er 150l...

Noen som har noen tips? Har hatt lyst på ciklider, men er vel ikke noen der som er fredlige nok til å holde sammen med de jeg har fra før. Har ikke hjerte til å kvitte meg med de jeg allerede har..

På forhånd takk for alle svar!

Mvh
Helene Marie
Tror du bør kvitte deg med noen av de fiskene du har dersom du skal over på større fisk. Du skriver ikke hvor mange du har av hver sort, men jeg har 25 kobbertetra som hovedfisk i min 170 liter og da er det fullt. Helt sånn ca

Ciklider skal ofte ha helt annet vann enn mange andre fisker. Iallefall Malawi og Tangyniaka (aner ikke hvordan det staves).

Hva med guramier? Der finnes det mye forskjellig.

-Tim
Tim
Hva med guramier? Der finnes det mye forskjellig. -Tim

Men hva slags vannverdier har hun da? En salig blanding av fisk i hennes kar som egentlig krever helt forskjellig vannverdier. Gurami vil ha bløtt vann mens alle de levendefødende vil ha hardt vann..
Lisbeth
[QUOTE=Tim] Hva med guramier? Der finnes det mye forskjellig. -Tim

Men hva slags vannverdier har hun da? En salig blanding av fisk i hennes kar som egentlig krever helt forskjellig vannverdier. Gurami vil ha bløtt vann mens alle de levendefødende vil ha hardt vann..

Enig. Derfor jeg mente hun bør kvitte seg med en del først. Kanskjel litt diffust.

-Tim
Henele
Hei! Jeg har begynt å bli litt lei av bare å ha små fisk i akvariet mitt, og lurer på om det finnes en art jeg kan ha som er litt størrelse på. Da mener jeg ca seilfinnemolly-størrelse. Har hatt Seilfinne før, men har lyst å ha noe litt mer spennende. Det som er i akvariet fra før er nybegynnerfisk: Guppy, Black Molly, Platy, Neontetra, Kobbertetra og Ancistrus. Akvariet er 150l... Noen som har noen tips? Har hatt lyst på ciklider, men er vel ikke noen der som er fredlige nok til å holde sammen med de jeg har fra før. Har ikke hjerte til å kvitte meg med de jeg allerede har.. På forhånd takk for alle svar! :) Mvh Helene Marie

Det høres ut som du er ute etter noe sånt som Nøkkelhullsiklide (Cleithracara maronii ). Siden den er ifra sør-amerika så har den omtrent samme krav til vannverdier, som de fiskene du allerede har. Den er en veldig fredelig ciklide, som går godt sammen med andre fisker. Tror at denne sjarmerende fisken vil falle i smak.

Det er også en fisk som er lett å få tak i, her i vår del av landet.

P.S. Den ser kansje noe kjedelig ut i butikken, men det vil forandre seg.

Beklager sent svar, men takk for hjelpen. Ser dere kritiserer litt valget av fiskesammensetningen, jeg skrev foresten neontetra, men det skulle være kardinaltetra. Har bare en neontetra som jeg har fått ved feiltagelse på butikk.

Vet at det ikke er ypperlige forhold for alle, men det ser da ut til å fungere, og det har gjort det noen år nå. Ph`en min ligger på 7-8 og GH`en 10-12. Tempen er 25 grader. I følge fiskebasen skal dette gå fint. Er den jeg har brukt for å bestemme vannverdiene jeg har hatt. Jeg har mye fisk nå, men har ett akvarium til som brukes som avlasting. For øyeblikket i 150l har jeg:

3 Kobbertetra
7 Kardinaltetra
1 Neontetra
1 Ancistrus
4 Black Molly
7 Platy
16 Guppy

Skal høre etter nøkkelhullstetra på butikken her. Er bare det at den tar inn veldig lite annet enn "nybegynnerfisk".

Takk for all hjelp, jeg ser meg fornøyd med den arten som kom frem.

Mvh

Helene Marie
Mente selvfølgelig Nøkkelhullsciklide.. litt sent på kvelden her.. hehe..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap