"tåke" i nyoppsatt akvarium

Jeg hadde plantesubstrat, sand og vann i akvariet mitt i går kveld, og vannet er helt grått, ser knapt rota... Går dette bort av seg selv, eller må jeg bytte alt vannet? Ser det ligger noen kuler av plantesubstratet oppå sanden, må jeg ta disse vekk?
Det kan vara sanden som gör det så grumsat ,jag startade upp ett akvaruim med väldigt fin sand uppi och då blev det samma ifekt ,så jag bytte 50 % vatten efter 1 dygn också fick filtret göra resen och detta är nu ca 10 dagar sedan ,nu är vattnet klart
AinaO
Jeg hadde plantesubstrat, sand og vann i akvariet mitt i går kveld, og vannet er helt grått, ser knapt rota...

Hvor godt vasket du sanden først egentlig? Det kreves en uendelig mengde skyllinger av sand i bøtter før vannet er klart og sanden ikke grumser mer.

AinaO
Går dette bort av seg selv, eller må jeg bytte alt vannet? Ser det ligger noen kuler av plantesubstratet oppå sanden, må jeg ta disse vekk?

Tvilsomt om det går over med det første, dersom du ikke vasket sanden godt nok før bruk.

Det er også utrolig viktig at ALT plantesubstratet er dekket med et godt lag sand! Ellers lekker det store mengder næring ut i vannet, og du har en alge-boom du aldri har sett maken til. Så få det vekk, dytt de synlige plantenæringskulene så langt ned i bunnlaget som du kan, eller eventuelt plukk dem vekk. Jeg tror uansett du må ha et ganske mye tykkere lag med sand over. Høres ut som du har tatt altfor lite sand. Det må være minst 3-4 cm med sand OVER nærings-substratet (som ligger helt nederst mot bunnglasset).

Hvis du ikke fikser dette raskt, er jeg redd vannet blir grønt også :p (svevealger pga for mye plantenæring i vannet)
Jeg vasket ikke sanden i det hele tatt, leste i en tråd at man ikke trenger å vaske biltemasand... :S Og jeg har et tykt lag med sand over substratet, ca 4-5 cm de fleste steder, og det bør jo være nok? Men da jeg tømte vannet oppi ble det "hull" i sanden og noe plantesubstrat kom opp, men ikke mye.

Men da får jeg vel bare bytte så mye vann som mulig, fjerne substratet som ligger over sanda, og la filteret ta resten? Eller bør jeg ta absolutt alt ut, vaske sanden og begynne helt på nytt?
Ok, jeg pleier å bruke finkornet Rådasand. Men hvis det er biltemasand du har, så har jeg også lest at man ikke trenger å vaske den. Men vannet i karet ditt tyder jo på noe annet :p Kanskje det er litt forskjell fra sekk til sekk...? Jeg vet ikke.

Prøv å fjerne de næringskulene du ser, dytt dem så langt ned du kan, og bytt så halvparten av vannet daglig i et par-tre dager. Har du ikke fisk der, gjør det ingenting om vannet er kaldt. Hold ene hånden under vannstrålen så det ikke rører opp og lager groper i sanda.
Bruker du bøtte eller slange når du fyller vann i karet?
AinaO
Men da jeg tømte vannet oppi ble det "hull" i sanden og noe plantesubstrat kom opp, men ikke mye.

Du kommer jo til å få samme problem hver gang du skal bytte vann og selv om det bare kommer opp litt plantesubstrat blir det mye over tid
Sett en skål oppå sanda som du fyller vannet i. Da graver ikke vannstrålen seg ned i sanda.
Æsj... Jeg bruker bøtte, tømmer så forsiktig jeg kan, men... Har egentlig mest lyst til å ta ut hele plantesubstratet nå, den skaper jo bare problemer. :P Men jeg vil jo ha fine planter... Jeg prøvde å sikte på rota da jeg tømte i vannet, men det er ikke lett å sikte 10 kilo vann helt nøyaktig første gangen...

Men ok, da prøver jeg med vannbytter og å fjerne mest mulig av substratet på toppen. Og sikter nøye på rota fremover. :P Takk for alle svar.
Forresten - siden jeg må bytte såpass mye vann hver dag, og ikke har fisk i, går det ikke greit om jeg bare fyller på 20-30% når jeg fyller på? Nå har jeg byttet så mye vann jeg fikk sugd opp med slamsugeren, og skal fjerne alt plantesubstratet jeg ser før jeg fyller på igjen. Akvariet er på 120 liter, og å bytte 60 liter hver dag er tungvint... Det viktigste er vel at jeg tynner ut vannet som har for mye næring i seg? Skal også vaske akvarieveggene for å få vekk eventuelle rester...
Det går sikkert greit det også Poenget er som du sier å få tynnet ut overskuddsnæringen og klarnet opp vannet.

Vurdert å skaffe deg en større vanntønne og en powerhead-pumpe påmontert en slange? Da kan du pumpe vannet fra tønna og opp i akvariet via slangen som du holder i hånden. Ingen tunge løft. (tønna fylles med slange fra nærmeste vannkran påmontert en hurtigkobling)
Åh, det høres jo genialt ut. Men hvilken pumpe bør jeg bruke til det? Har du en link for eksempel?
AinaO
Åh, det høres jo genialt ut. :D Men hvilken pumpe bør jeg bruke til det? Har du en link for eksempel? :)

Jeg bruker en Eheim compact pumpe, den finnes i flere størrelser. Siden du antageligvis har bare dette ene karet å fylle, så holder det nok med en
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=67&HKatID=]Eheim Compact 600[/URL] pumpe. Kjøp også et passelig antall meter slange med riktig diameter. Nok til at det rekker fra bunnen av tønna (den bør vel stå i nærheten av akvariet) og opp til akvariet uten å være stram.

Skaffer du deg en form for hurtigkobling til nærmeste vannkran og så riktig antall meter slange fra krana og bort til tønna, så kan du fylle på den måten. Trenger du noen form for vanntilsetninger, kan du blande det i tønnen. F.eks. ph-senkende middel e.l. Senere når du får fisk i karet, kan du la vanntønnen stå med vann i over natten eller noe sånt, så blir det kalde vannet romtemperert før du bruker det til fiskene. Om vinteren er det veldig kaldt vann i krana her til lands. Å blande inn vann fra varmtvannsbereder er ikke sunt, og jeg anbefaler det ikke.

30 liters hvite vanntønner får du kjøpt på f.eks. OBS Stormarked og Europris. De jeg har kjøpt, har kostet en hundrelapp pr stk, og er godkjent for næringsmiddel bruk.

Dette var bare noen tips som kan forenkle din akvariehverdag
(PS! Du kan jo kikke på denne eller denne tråden om akkurat dette med enkle vannbytter)

Her er et bilde av min hurtigkobling (kjøpt på Biltema, akkurat denne) som med en hånd bare skrus fast på krana uten bruk av verktøy.
[External Image]
Jeg plumpa min biltema sand rett oppi akvariet, ble også grumsete vann hos meg, hadde oppe i ca 30-50l vann maks også bytta jeg det vel to ganger og da ble det helt klart vann igjen. Følte nesten det var enklere enn og skylle, skylle og skylle sanden. Passet selvfølgelig på og rote litt godt i sanden også så det nederste også har fått skylt seg.
Det er litt begrenset hvor mye jeg kan rote i sanden da, siden jeg har plantesubstrat underst. Men satser på at det ordner seg nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap