Rosa vann, hæ?

For ca ei uke sia, fikk vi en liten akvarie, som ca 15 liter. Satt den i sønnen sin rom frem til idag, så skulle vi flytte den til minste mann sitt rom....Da vi begynte å tømme litt av vannet....la vi merke til at den va rosa. HELT forvirret med dette....skjønn ikke i det heletat hvorfor den skulle bytte til rød/rosa.

Når vi fikk den hjemme, vasket vi alt, filter, varmekoble, grus, pynt, planter.

Noen som ha peiling om dette hær?
Oi.. Har aldri hørt om noe lignende, men det er sikkert noen andre som har. Har du en form for bilde?
Kan minstemann ha putta oppi noe som farger av?
Kan dere ha putta noe grus eller pynt oppi der som ikke er beregnet for å ha under vann og farger av?
Lisbeth
Kan minstemann ha putta oppi noe som farger av? Kan dere ha putta noe grus eller pynt oppi der som ikke er beregnet for å ha under vann og farger av?

Nei, vi la merke til det når vi skulle tømme vann for å flytte den fra eldest sønn til minste....alt som er oppi karet va kjøpt på fiskbutikken, da regne jeg med at den er godkjent for akvarie bruk.
Mathias Kippenbroeck
Oi.. Har aldri hørt om noe lignende, men det er sikkert noen andre som har. Har du en form for bilde?

Finn ikke kamera akkurat nu...men den ser iallefall ut som jordbær saft (som vi ikke ha i denne huset, så det kan ikke være det.)
Høres ut som noe pynt som farger av, om ikke små'n har putta noe oppi der. Kjøpt på dyrebutikk, men var det til akvarie eller kaninbur den pynten ??
c_hanssen
alt som er oppi karet va kjøpt på fiskbutikken, da regne jeg med at den er godkjent for akvarie bruk.

Det hadde jeg ikke tatt for god fisk, for å si det sånn. Har du sett hvor disse tingene er produserte? Det er dårlig og billig kvalitet, og det meste er produsert i Kina, Taiwan og Hong Kong (sånne steder). Jeg har store tvil om at de som masseproduserer dette juggelet KUN bruker godkjente fargestoffer og midler som hverken farger av eller er farlige for livet i akvariet. Det ligger ikke mye vitenskap bak et knallrosa plastslott, for å si det sånn.

En annen ting er vel at man aldri skal stole 100% på små barn i nærheten av akvarium i ubevoktede stunder. De finner på mye rart, ikke nødvendigvis for å være slemme, men kanskje bare "for å se hva som skjer" eller fordi de tror at de er snille med fiskene som gir dem et eller annet.
Og selv om alle mødre iler til og insisterer på at akkurat deres barn "ikke ville drømme om å finne på å putte noe i akvariet".... så tror jeg dessverre at det er årsaken i 95% av tilfellene.
Jeg har barn selv, men jeg vet hva barn kan finne på, og ville først rettet blikket mot guttungen som mulig årsak i et slikt tilfelle
Pynten va til akvarie, ja. Skulle vel ikke ha kankin/hamster hull oppi for fisken å trene seg . Og den pynten som ligg oppi er den samme pynt som va oppi våres 85 liter, bare vasket den å flyttet den over til den 15 liter. Minste kar kunne ikke nå akvarie når den sto i store gutten sin rom, å farge forskjel, som jeg nevne før, merket vi FØR den va plasert i minste man. Skjønn godt at de finne på mye rart, det va derfor vi vente litt med å sette kar i romene til dem. 8åring er faktisk ganske flink til å ta være på fiskene sin, å minste, 5åringa, hjelpe til med 85 liters. Ikke som jeg tru at de kunne aldri gjør sånn....fordi det hadde jeg bare vart dum i hodet, men jeg trur faktisk ikke at de har gjørt noe med dette, men skal fjerne alt fra den når 35 liters er klar, så begynne på nytt å se hva skjer. Takk dere for alle råd
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap