Hva betyr hybrid?
Inaktiv bruker
spørsmålet står ovenfor, fant det i samenheng med fisk her på akvaforum.
Postet 01.11.09 kl 15:36
Endret: 01.11.09 kl 16:20
Hygbrid? Du mener vel HYBRID?
En hybrid er en kryssning mellom to arter. For eksempel, hvis en hest og et esel får avkom sammen, så er avkommet en hybrid. Det er hverken hest eller esel, men en kryssning av to ulike ARTER.
Merk at navnet hybrid kun gjelder når det er snakk om kryssning mellom to ulike arter, ikke ulike raser.
En kryssning mellom to raser blir ikke hybrid, men en bastard. For eksempel hos hunder. To ulike hunderaser er ikke forskjellige arter, for de er begge hunder, bare ulike raser.
En hybrid er en kryssning mellom to arter. For eksempel, hvis en hest og et esel får avkom sammen, så er avkommet en hybrid. Det er hverken hest eller esel, men en kryssning av to ulike ARTER.
Merk at navnet hybrid kun gjelder når det er snakk om kryssning mellom to ulike arter, ikke ulike raser.
En kryssning mellom to raser blir ikke hybrid, men en bastard. For eksempel hos hunder. To ulike hunderaser er ikke forskjellige arter, for de er begge hunder, bare ulike raser.
Postet 01.11.09 kl 15:41
Endret: 01.11.09 kl 15:42
Postet 01.11.09 kl 15:42
Inaktiv bruker
takk for svar!!!
Jeg fant ordet i sammenheng med guppyer.
Jeg fant ordet i sammenheng med guppyer.
Postet 01.11.09 kl 16:12
mona oEn hybrid er en kryssning mellom to arter. For eksempel, hvis en hest og et esel får avkom sammen, så er avkommet en hybrid. Det er hverken hest eller esel, men en kryssning av to ulike ARTER.
kremt. ikke for å være pirkete.
Men, når du parrer hest og esel så vil du enten få muldyr eller mulesel.
eselhings og hestehoppe gir muldyr, mens eselhoppe og hestehingst gir mulesel. klart de er hydrider men de blir regna som en egen rase
Postet 02.11.09 kl 20:59
Postet 03.11.09 kl 10:10
Endret: 03.11.09 kl 10:11
For ordens skyld: "Rase" har ingen zoologisk taksonomisk definisjon eller hierarkisk status. Slik sett kan man bruke begrepet om nesten hva som helst.
I akvarieverdenen har begrepet "rase" ikke fått noen større utbredelse. Vi snakker heller om avlsformer eller varianter, evt. om morfer, dersom det dreier seg om naturlig forekommende varianter. Det er likevel klart at mange avlsformer av fisk ville passe inn under rase-begrepet slik det anvendes på f.eks. katter, hunder, duer, høns og ... hester.
Personlig føler jeg meg imidlertid ikke komfortabel med å kalle muldyr og mulesler for raser, uten at jeg nødvendigvis kan insistere på at det er feil.
mvh
Svein A. Fosså
I akvarieverdenen har begrepet "rase" ikke fått noen større utbredelse. Vi snakker heller om avlsformer eller varianter, evt. om morfer, dersom det dreier seg om naturlig forekommende varianter. Det er likevel klart at mange avlsformer av fisk ville passe inn under rase-begrepet slik det anvendes på f.eks. katter, hunder, duer, høns og ... hester.
Personlig føler jeg meg imidlertid ikke komfortabel med å kalle muldyr og mulesler for raser, uten at jeg nødvendigvis kan insistere på at det er feil.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 03.11.09 kl 11:09
SAFFor ordens skyld: "Rase" har ingen zoologisk taksonomisk definisjon eller hierarkisk status. Slik sett kan man bruke begrepet om nesten hva som helst.
Ja, jeg er klar over det.
Men i norsk så er blir det vanligvis brukt i sammenheng med avl av en bestemt art/underart og deretter variantene av denne.
Postet 03.11.09 kl 11:53
Endret: 03.11.09 kl 11:54
For øvrig vil eg minne om akvarieordlista her på AF
http://akvaforum.no/ordliste.cfm#Hybrid
http://akvaforum.no/ordliste.cfm#Hybrid
Postet 03.11.09 kl 12:50