Bli kvitt andemat og plantesnegler?

Da har jeg akkurat lært noe den harde veien: ikke putt nykjøpte planter rett i akvariumet, uten å ha sjekket de først!!!

Dumme meg, kjøpte planter via privatperson. Pakken kom, jeg ga den til min mann og spurte om ikke han bare kunne legge de i karret, så skulle jeg plante dem senere.
Min snille mann gjorde jo selvfølgelig dette.

Nå sitter jeg å river meg i håret, AT jeg kunne være så kort-tenkt!
Også i 540-literen da!!!

Sammen med plantene var det andemat og snegler.

Så hva gjør jeg for å bli kvitt dette?
Har plukket som en hel superhelt, men fremdeles ser man en og annen skapning.

Men er dette den eneste måten å blir kvitt dette på?
Er det noen vits å bli hysterisk over sneglene som satt på plantene, som nå er i mitt kar? Ødelegger de noe? Tar de over hele karret? Får man slike uansett?
Graver sneglene seg ned i sanden, eller vil man kunne se alle (altså at ingen kan gjemme seg i sanden)?

Hvilke snegler er dette, lurer sikkert dere på, da må jeg bare si: har ikke peiling! De er små, runde og brune og satt på plantene.

Andematen er jeg allerede hysterisk over.....

Er det bare å tømme ned karret, vaske plantene, sile sanden, fylle på nytt vann???

De gjør ikke noen skade ovenfor akvariumet og innholdet såvidt jeg vet, men mange synst de er stygge hvertfall om de blir for mange av de. Andemat får du bort ved å plukke bort alt du ser, og sjekke hver dag lenge selv om du tror det ikke finnes noen

Om du vil bli kvitt sneglene kan du kjøpe deg noen jegersnegler, du tror kanskje det er dumt å kjøpe snegler for å bli kvitt andre snegler men disse er mye lettere å kontrollere hvor mange de blir da de formerer seg MYE MYE mindre

PS: det er stor sjanse for å få snegler når du kjøper i butikken også, så det trenger ikke å være dumt å kjøpe fra privatperson
Det er nok pestsnegler du har. Jeg har aldri brydd meg om snegler i akvariene, jeg syns egentlig de hører til i et vannmiljø Ser du nøye på dem er de fleste ganske pene også. Jeg ser på snegler som nyttedyr og bruker de som ryddehjelp i kulturer med dafnier og tanglopper feks. Er veldig glad jeg bare kan hente meg noen snegler i karene mine når jeg trenger dem.
De spiser matrester og alger.

Hvis du forer med for som bøssr mye eller overforer kan du risikere å få veldig mange snegler og det ser selvfølgelig ikke så pent ut.

Pestsneglene graver seg ikke ned men du vil aldri i livet kunne se alle som fins i akvariet

Andemat derimot, der syns jeg heller problemet ligger! De formerer seg raskere enn noen andre flyteplanter jeg kjenner til og dekker for lys til plantene under. Ikke har de noe særlig til røtter så de funker heller ikke noe særlig som yngelskydd. Møkkaplante spør du meg. Skal bare en pitteliten plantebit til så kommer den i full fart. Alle dyresjapper har denne planta, får den med hver gang jeg kjøper fisk eller planter og veldig mange privatfolk har den også. Jeg har skyllt alle planter ekstremt nøye for å unngå den, men nå etter 3 år dukka den opp i min 450L. Jeg var ikke blid når jeg oppdaget det!

Men jeg har i alle fall ikke tenkt å tømme karet på 450L for å bli kvitt planta.
Luking og plukking blir min løsning framover. Jeg kommer ikke til å bli kvitt den, men kan klare å holde den i sjakk...
andemat.. bare plukke plukke og plukke og plukke... men trenger ikke mange dager ... du må være nøye.

uønskede snegler.. flubendazole, med eget ansvar.
helst flytt fisker til en annen kar, flubendazole er ufarlig til fisker, men om man har mye snegler i karet, fra døde sengler kommer store mengder av avfall, som er ikke bra til vannkvalitet.

lettest er å bruke 220mg Flubenol tabletter, 1 tablett / 100 l vann.

* ta rett mengde av tabletter og knuse de til pulver
* blande med 1-2 dl vann, til melkeaktig vetske, må ristes hard.
* og sjenke inn akvariet, la virke 5 døgn.
* etter 5 døgn, bytte 1/3 van hver annen dag, slamsuge nøye bunn, at du tar med alle døde snegler. bruk vannbedringsmiddel normalt.

samme kan brukes som ormkur til fisker, men da kur må gjentas etter 2-3 uker.

Flubenol man får ikke kjøpt i Norge... du må handle f.ex. i Sverige. har ikke erfaring om fenbendazole (Panacur) fungerer like bra, men i nett finns opskrifer til fenbendazole også
Slike pestsnegler har jeg i et kar, samt uønsket i et annet kar. De kunne egentlig bare vært i det karet de er uønsket også, de ødelegger ingenting, men er derimot flinke vaktmestere. På andematen kan du prøve å ta en håv og dra over vannoverflaten, mye lettere enn å plukke.
Håven har vært i bruk ja
Får bare forsette med manuell-luking der

Leste i en tråd av palettene spiste opp pestsneglene. Har jo et ektepar av den sorten som skal flytte inne i dette akvariet om en liten stund.

Kanskje første snev av hysteri begynner å legge seg nå

Takk for svar
Bli kvitt andamat.
-lån en gullfisk eller tre.
-andemat er snadder og gir god næring til gullfisk,har gjort d sjøl,all andematen blei borte.(se andemat i plantebase)
senka temperaturen litt i akvariet .
-gullfiskene roter også rundt i bunnsubstratet helst sand,spiser kanskje sneggleyngel?gullfisk er vakkre og nyttige fisk,har de selv ute og inne.
t
Nå har jeg egentlig det motsatte problemet. Har aldri hatt pestsnegler i akvariene. Nå plukker jeg derimot pestsnegler i planteakvariet på dyrebutikken. Må ha noen. De overlever ikke særlig lenge hos meg. De ansatte gir meg en pose og ber meg plukke selv. Men nå har jeg da både kulefisk, dvergbotia og kloreke. De spiser jo snegler. Kulefisken spesielt må ha snegler til mat.

Vel, har sandsnegler som formerer seg da. Kjekt at de rydder opp for meg
gorbjo
Nå har jeg egentlig det motsatte problemet. Har aldri hatt pestsnegler i akvariene. Nå plukker jeg derimot pestsnegler i planteakvariet på dyrebutikken. Må ha noen. De overlever ikke særlig lenge hos meg. De ansatte gir meg en pose og ber meg plukke selv. Men nå har jeg da både kulefisk, dvergbotia og kloreke. De spiser jo snegler. Kulefisken spesielt må ha snegler til mat. Vel, har sandsnegler som formerer seg da. Kjekt at de rydder opp for meg;-)

Hehe, dette hadde jeg også problemer med når jeg hadde kulefisk. Jeg ble bare SÅ glad når jeg så en pestsnegle (i andre kar) og regnet med det skulle bli fler. Not.. Satte opp en 30L for sneglefarm, men det fikke jeg ikke særlig til heller. Når man VIL ha snegler er det visst helt umulig :P
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap