Oppstart. første inbyggere reker?

Har nå et 180L med en eheim pro 2026 som har stått en uke og burde være klart for første innbyggere (etter vanntest). Lurer på om jeg kan sette inn kirsebær reker som første inbyggere i karet? Og isåfall hvor mange reker kan settes inn om gangen? Lurer også på om jeg kan sette inn sandsnegler samtidig eller vil disse være med å forurense?
Nå har ikke jeg noen voldsom erfaring med feskvannsreker, men jeg antar at også disse er avhengig av gode vannverdier. Én uke i drift er alt for lite for å få utslag på vanntestene. Det er sikkert rent og fint nå, men syklusen i karet ditt er ikke i gang enda...

Les mer om vannverdier i Akvarieskolen...
Reker ville jeg kanskje vært litt forsiktig med, i tilfelle det ikke går så bra. Men hvorfor ikke prøve med noen ?
Snegler og planter ville jeg tatt inn med en gang.

Jeg hadde oppi snegler planter og 3 sverdragere, det gikk veldig fint.
tusj
Reker ville jeg kanskje vært litt forsiktig med, i tilfelle det ikke går så bra. Men hvorfor ikke prøve med noen :-)? Snegler og planter ville jeg tatt inn med en gang. Jeg hadde oppi snegler planter og 3 sverdragere, det gikk veldig fint.

Planter og snegler kav jeg vere enig i, men ikke fisk. Som du sier, det kan gå bra... Men det er ikke sikkert fisken har det så bra. Så vent til uke fire er slutt, da er tidspunktet for insetting av noen fisk.

Planter er med på å modne vannet, og 5-6 sandsnigler kan jo begynne med litt algespising. Forøkning i antallet vil gradvis mere å gjøre, for dem rydder og forurenser litt. Og det er bra, dess bedre vil filteret virke når fiskene komme. I tilleg kan dem hindre at noe skummelt kan utvikle seg i sanden/grusen.

Reker bør du vente med til etter du har hatt noen få fisker en stund. Pga. at en del reker er veldig sensitiv for forandringer i vannverdiene (Noe du garantert vil komme til å ha. "Hvis du ikkje har rykkt laus en neve med gullhår frå attaste.."). Dermed bør ikke bare vere innkjørt, men modent. Da er det mye bedre tilgang til mat i akvariet også. Det siste kan nok variere noe alt etter hvilken rekeart det er.

Godt å vite, da blir det tre uker med planter og sandsnegler!
Kristian F
Godt å vite, da blir det tre uker med planter og sandsnegler!

Sleng oppi eikeblader og/eller cattapablader. Dette hjelper på prosessen og sneglene spiser bladene som igjen gir avføring og som også sørger for fart på prossessen
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap