Finnes det vannlopper?

Skal innrømme at akvarie på 180l har surret og gått litt på eige hånd siste 3mnd....(fødesel og tidsmangel)..og har sett at det har kommet kraftig algevekst der vannflaten har fått et belegg med grønn alge! Dette har ikkje blirr gjort noke med,og nå er det 4 veke sida det belegget kom!
Idag skulle eg so svært sjekke vannveria og ta en "opprydding" i akvarie..men når eg opna låkent og kjika nermare på algebelegget,ser eg BITTESMÅ lysegule kryp...mini bille eller noke sånt! Som flyt på vatnet,og hopper veldig høgt(!!!!!!!!!!!!!) og flere som låg uti kantane mot akvarieglaset....

ÆÆÆÆÆÆÆSSSJJ!!!! Kva er dette???? tørr ikkje ta ned i akvarie akkurat no før eg veit kva det er..... !!! USJ!!!!!!!!!!

Heldigvis er dette bare et akvarie med få fisk og mest planter....men alikavel! Noken som kan hjelpe????
Vannloppe er det ikke, det er noe annet. Bille er det nok heller ikke. Det er nok bare de der "krypa" som pleier komme i blomsterpotter når de står med vann på skåla en stund. Ikke noe å være redd for, om ikke du liker dem så finner du nok en fisk som setter pris på dem.
Spretthaler
Det er nok spretthaler du har fått. Her er en annen tråd der det står litt om de. Mange som har fått seg en liten støkk første gangen de oppdaget slike i karet sitt.
okey....phuuu!!!! =) Men da var det ikkje so farligt!!

Noken fisk å anbefale som GARANTERT liker desse?? Da kan eg stikke ¨å handle en idag!!

Ellers med den grøne alga som dekker hele vannoverflata....tips??
jUli
Ellers med den grøne alga som dekker hele vannoverflata....tips??:)

Du skriver i første innlegg at akvariet har "gått på egen hånd" i 3 mnd. Da er det kanskje på tide med et vannbytte? Fortsetter du med å bytte 1/3 ukentlig vil det sikkert forsvinne. Bruk en beholder som du forsiktig dupper i vannflata sånn at den værste hinna blir sugd med i koppen. Fortsetter hinna bør du stille utblåset på pumpa i vannflata sånn at den blir brutt. Evt hjelper det med noen dagers brusesten fra luftpumpe
Når jeg har sett tendenser til svevealger i ene karet mitt har jeg tatt vannskifte med noen få dagers mellomrom for å bli kvitt det. Da holder jeg slangen like under vannskorpen slik at den suger fra overflata. Så tørker jeg av glasset siden mye av det klistrer seg på glasset når vannet synker. I tillegg kan du prøve å få vekk noe ved å legge avispapir lett på vannet slik at den suger det til seg og så hive det. Er oftest for mye næring og kanskje litt for mye lys som er grunnen til dette. Siden akvariet har stått såpass lenge trengs det nok en god slamsuging også.

Fisker som liker spretthaler er mange. Forskjellige guramier og andre fisker som holder seg i toppskjiktet f.eks. Stort sett alle fisker som kommer til overflaten for å snappe mat tenker jeg, som sverddragere og div tetra, kileflekkrasbora osv. Hva du bør kjøpe kommer jo an på hvilke andre fisker du har i karet og hvilke vannverdier du har.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap