Neon tetra

Jeg lurer på hva som er så fasinerende med neon tetra og som gjør at 852 akvarier på AF har denne stimfisken. Den ligger også på 3.plass på "poppis"- lista. For meg virker det som at det nesten er standard når man kjøper fisk første gangen, "må ha en stim med neon tetra"! Det finnes jo så mye andre spennende arter også, men nei da. Neon tetra er og blir kongen over alle tatraene!
Sikkert fordi de har fine farger, er små, billige og finnes i hopetall i "alle" dyrebutikker Pen, liten og lett tilgjengelig fisk blir noe som de fleste bumper borti første gangen de kjøper akvarium.
som Elin H skriver, er det nok fordi de er billige og lette å få tak i. Neontetra var den første fisken jeg fikk, og har den arten den dag i dag

(skal kjøpe flere i morgen tipper jeg)
Om jeg ikke husker feil så er faktisk disse tetraene VF! Det må jo være ubegrenset mengder med de, om de er like poppulære i andre land også!:O

edit: artig å holde fisker som man startet opp med. Mange som har f.eks. guppy selv om det er maaange år siden de startet! Jeg har desverre ingen slike fisker selv.
Neontetra kan drettes Maren, kardinaltetraer er litt mer utfordrende.

Jeg liker at de har svært mye av den samme atferden som pirayaene jeg hadde for lenge siden og så er de flotte å se på når de stimer.
Det jeg ikke liker er at de har mye av den samme atferden som pirayaene jeg hadde og at de stimte sammen med det samme lyset ble slukket og slukte alt av egg og yngel i karet. Dette sluttet etter at de ble vel uforsiktige i eggrøveriet og de endte selv opp som scalaremat.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap