Rubrikkannonsen, skambud, seriøse bud...

Noen fler enn meg som blir irritert av og lese på rubrikk annonsen om at f.eks, skambud vil ikke bli besvart, eller kom med seriøse bud?????

hva er skambud eller seriøs bud?? når det ikke står skrevet noe på minstepris, så hvordan skal vi da komme med 'seriøst bud'???

hvorfor ikke bare sette minstepris??

føler jeg blir mektig irritert når jeg leser dette..

jeg klikker fort vekk annonense som står sånt på..

noen fler som føler det samme??
Synes det er helt greit.

Skambud på en vare er da ikke vanskelig å tenke seg til........

-Tim
Wilairot
noen fler som føler det samme??

Helt enig.
Tim
Synes det er helt greit. Skambud på en vare er da ikke vanskelig å tenke seg til........ -Tim

blir vanskelig når enn ikke vet utgangspuktet på pris på varen, f.eks L-maller.. varier veldig..
Jeg synes ikke om alle disse annonsene hvor man skal gi bud. Hvorfor ikke sette inn den prisen man vil ønsker og gå ut i fra dette, ev noen er villige til å betale litt mer. Ser ut til å ha blitt en ny trend dette og jeg er også en av de som ikke ser på slike annonser. Kunne ev ha hatt en egen kategori med "budgivning" unner rubrikken.

En annen ting er at man ofte ikke tør å legge inn bud i fall man tar feil og det er et "skambud" som skrevet tidligere. Vet aldri hva selger tenker når man ikke får noe hint.
Folk må få annonsere som de vil. Men mister mange potensielle kjøpere når de ikke skriver hva de ønsker. Hopper glatt over annonser det ikke står prisantydning. Og hvorfor skrive ønsker ikke skambud. Hvem ønsker skambud på tingene de selger. Hvis man vil/må bli kvitt noe må man ofte ta til takke med skambud. Har selv solgt et akvarium som var 3 mnd gammelt til 1/3 av prisen jeg kjøpte det for. Er kjøpers marked når det gjelder akvariumer for tiden. Vrimler av akvarie annonser både her og på andre nettsteder. Ser jo ofte at akvariene kan stå i lang tid. Sjelden man får prisen man ønsker.
syns det er greit med bud, man betaler det man syns det er verdt... men sånne som sier skambud vil ikke bli besvart eller kom med seriøst bud...

Inaktiv bruker
har ikke noe til overs for "kom med bud, ikke skambud" greier, har selv opplevd (nesten)ufine selgere som har ment budet mitt bare er søppel, og at de nermest like godt bare kunne ha avlivet fisken, jeg bøy en gang 50kr på en L-malle, den var vist verdt minst 450-500kr men åssen i huleste kan jeg vite det når jeg alfdri har sett fisken før, eøøer i hvertfall ikke sett noe pris? har null peiling på pris på fisker, derfor gir jeg bud, men som oftest er det ett "skambud" syns det skulle komemt en regel om at det i det minste skal skrives en minstepris.
De fleste har jo en ide om hvor mye de vil ha for ting, men ser kanskje en mulighet for å få mer ved bud...?? vet ikke jeg?
En minstepris er jo i utgangspunktet en minstepris. Selvfølgelig lov å komme med lavere bud. Selger kan godta og avslå bud som man vil.
chr87
har ikke noe til overs for "kom med bud, ikke skambud" greier, har selv opplevd (nesten)ufine selgere som har ment budet mitt bare er søppel, og at de nermest like godt bare kunne ha avlivet fisken, jeg bøy en gang 50kr på en L-malle, den var vist verdt minst 450-500kr men åssen i huleste kan jeg vite det når jeg alfdri har sett fisken før, eøøer i hvertfall ikke sett noe pris? har null peiling på pris på fisker, derfor gir jeg bud, men som oftest er det ett "skambud" syns det skulle komemt en regel om at det i det minste skal skrives en minstepris.

dette er akkurat poenget mitt.... har også opplevd det samme...

det er ikke lett når en ikke får noe hint .men når det står pris /minstepris og det er satt et beløp .og folk byr under det . da hadde ikke jeg heller gidda å svart
Satt akkurat og tittet på annonser og så et lite akvarium lagt ut for salg, ingen minstepris eller ca.pris. Prøvde å google for å finne ut prisen på et brukt akvarium i samme str. men fant ikke.
Ergo, ingen bud fra meg, slik som det alltid blir når selger ikke oppgir ca pris. Kom med bud er ikke bare enkelt, jeg vil heller ikke risikere å få beskjed om at jeg kommer med "skambud"
Tror mange selgere går glipp av tilbud når det ikke sier hvilken pris de kunne tenkt seg.
Det må da være bedre for de som selger å legge en minste pris så får folk bare legge inn bud etter det. Ting kan da ikke være så vansklig.
Jeg er helt enig med trådstarter, det er vanskelig for de fleste å vite hva selger vil ha for en ting. Kaller meg selv nybegynner ennå, har hatt karr i ca 1 år.. & priser på enkelte ting har jeg null peiling på. Må evnt sjekke hva de koster i butikken først for så å legge inn bud, men dette er også vanskelig når enkelte nesten vil ha mere enn det.
Når jeg var helt ny her inne syns jeg det virket veldig skremmende å legge inn bud eller å handle her, det er et 'stort' skritt å ta før man 'tør' & hvis man da i tillegg for beskjed om at man har lagt inn skambud er det ikke lett.

Ser også at det er en ny tredd å stenge kommentar feltet, da er det jo enda verre å vite hva man skal gjøre & man ser jo ikke hva andre har skrevet.
Skjønner godt at feks Dahlsdyrerike stenger den, men privat personer skjønner jeg ikke hvorfor. Hvis noen har svar på dette, vil jeg gjerne vite hvorfor. Hopper elegant over disse annosene selvom jeg faktisk kunne ha tenkt meg noe av det de selger.

Er også en annen ting som jeg reagerer på når det står 'hvis ingen vil ha disse, havner de i do'. Det er jo ikke fisken feil at 'vi' har kjøpt dem & angrer på kjøpe?

At det er budrunder bryr jeg meg ikke om, da kan jo de som vil legge inn bud. Men hender at fristene blir flyttet litt på & da er det ikke enkelt for de som er intressert?
synes annonser uten startpris er en uting, og jeg holder meg unna disse da det i de tilfellene jeg har vært interessert har vært folk med urealistiske målsetninger som har stått bak.

At noen stenger for svar i annonser har jeg stor forståelse for i så måte at noen idioter kan få seg til å skrive omtrent hva som helst under annonser, enkelte folk her eier rett og slett ikke skam.
Jeg ser den Pål
Men for oss som kan være litt usikre på pris & om selgeren er seriøs hjelper det noen ganger å lese hva andre skriver.
Hvis man får ufine kommentarer kan man jo slette dem selv som plussmedlem ellers hjelper moderatorene deg med å slette.

Er jo vanskelig å se om det har kommet inn bud om feltet er stengt.
Jo, den kombinasjonen med budgivning og stengt for kommentarer er vel i beste fall uheldig.
Bud ønskes sendt til mail jatta Selger skjønner at jeg vil ha den fisken/reka/osv legger inn bud dagen etter har en annen øka med feks 100 kr, jeg øker også med 100 kr men så øker en annen med 100 kr. Er det virkelig noen andre som har lagt inn bud på det jeg ville ha. Har opplevd det en gang faktisk, jeg måtte gi meg pga pris, men 2 dager senere var fisken fremdeles til salgs og spurte selger hvorfor, joda den andre hadde ikke dukka opp Hmmmmmmmmmmm tenkte jeg, hvorfor kontakta han meg ikke da ? Han viste jeg ville ha den fisken: så bud uten minstepris vil jeg heretter ikke svare på, og heller ikke lukka bud

Mvh Per
Om man ikke oppgir minstepris må man forvente å få noen skambud. Dersom man er så sikker på markedsprisen er det vel bare å sette den prisen man vil ha da, ellers virker det som man håper å få noen til å kjøpe for langt over markedspris?

Noen ganger er det greit at det kommer "ekle" kommentarer også fra intressenter som viser at varen er dyrere i annonsen enn å kjøpe nytt i butikk. Så lenge det er kommentarer med henvisninger synes jeg det er relevante saksopplysninger. Kommentarer som "20 000 for det karet hahaha" er usaklig mens en henvisning til nettbutikk som selger det samme utstyret nytt for 18 000 er relevant etter min mening. Store, dyre og brukte kar har det vært noen stygge "meningsutvekslinger" i annonseforumet om tidligere skjønner at man ikke ønsker noen repriser av dette.

Jeg ser at noen oppdrettere holder høyere priser enn det som er vanlig i markedet, samtidig som kjøperene gir gode tilbakemeldinger. Da tenker jeg at dette er fisk med høy kvalitet og jeg er muligens villig til å betale de ekstra kronene. Om jeg ikke kjenner noe til selger antar jeg at det er en "skurk" som selger dårlige fisk dyrt. Her er kommentarfeltet til hjelp for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap