En sorgens dag i min ellers så herlige hobby.
I dag skjedde det... Det som bare måtte skje, også meg en gang.
"Rutine"messige vannbytter. Joa... Det er som det skal være det. Men... Rutiner kan bli for mye rutiner.
Skulle skifte vann på 65L'n i dag. Slammsuger og ordner. Fyller bøttene med nytt vann, klemmer ut en "kork" eikebark ekstrakt, pisker rundt, og fyller på.
Står ute ved vasken og renser pumpa, kommer inn og ser til min store fortvilelse at min gruppe på 10 c. sterbai, (nettopp lekt og lagt egg for første gang) 3 SAE og to kuhliiål ligger med buken opp. Dette tok bare 10 min.
Måler pH til 3,5... Katasrofe. Rutinen har tatt knekken på fiskene mine. Hvordan?
Enkelt forklart: Min første flaske med eikebark ekstrakt, hadde en kork som gav meg akkurat det jeg skulle ha til 10l vann. Da denne var tom kjøpte jeg meg en ny, men det var en mye større flaske med dertil større kork. Inne i den korken var det et "målebeger", hvis dere skjønner hva jeg mener, som gav meg riktig dose.
Jeg er litt stresset av div. ting i dag, så rutinemessig fyller jeg HELE!!! korken med ekstrakt og pøser på, i hver bøtte!!!
Moralen..? Rutiner kan bli for mye rutine i denne hobbyen vår. *snufs*
"Rutine"messige vannbytter. Joa... Det er som det skal være det. Men... Rutiner kan bli for mye rutiner.
Skulle skifte vann på 65L'n i dag. Slammsuger og ordner. Fyller bøttene med nytt vann, klemmer ut en "kork" eikebark ekstrakt, pisker rundt, og fyller på.
Står ute ved vasken og renser pumpa, kommer inn og ser til min store fortvilelse at min gruppe på 10 c. sterbai, (nettopp lekt og lagt egg for første gang) 3 SAE og to kuhliiål ligger med buken opp. Dette tok bare 10 min.
Måler pH til 3,5... Katasrofe. Rutinen har tatt knekken på fiskene mine. Hvordan?
Enkelt forklart: Min første flaske med eikebark ekstrakt, hadde en kork som gav meg akkurat det jeg skulle ha til 10l vann. Da denne var tom kjøpte jeg meg en ny, men det var en mye større flaske med dertil større kork. Inne i den korken var det et "målebeger", hvis dere skjønner hva jeg mener, som gav meg riktig dose.
Jeg er litt stresset av div. ting i dag, så rutinemessig fyller jeg HELE!!! korken med ekstrakt og pøser på, i hver bøtte!!!
Moralen..? Rutiner kan bli for mye rutine i denne hobbyen vår. *snufs*
Postet 19.05.10 kl 20:01
Inaktiv bruker
på amtra`s eikebarkekstrakt står det 10ml til 200liter vann.Da er det ikke rart det ender med katastrofe.Du har jo brukt rundt 3 ganger for mye ekstrakt. Men føler med deg, det er trist
Postet 19.05.10 kl 20:14
Postet 19.05.10 kl 20:15
Rutine er farlig ja. Hadde fullstendig kortsluttning for ca en mnd siden. Ved siden av hovedkaret har jeg alltid hatt et karantene/yngel kar med samme vannverdier som hovedkaret. Dette karet er det hverken stein eller sand i så det er lett å fange fisk.. Dette karet har jeg nå flyttet og på samme plassen står det nå et 58 liters saltvannsakvarium. Her om dagen skulle jeg flytte et par med J.marlieri fra hovedkaret til et annet i håp om å få til noe lek og yngel. når jeg har fanget den første så slenger jeg den i karet ved siden av og fortsetter med å prøve å fange nummer to. Går vel et par minutter så fanger jeg nummer to og går til det karet de skal i med den. Går tilbake for å fange den første jeg fanget og ser den bli jagd av to Klovnefisker(Nemo). Blir helt satt ut og går sikkert 10 sekunder før jeg får summa meg. Det var heller ikke lett å fange den da den gjømte seg blandt all levende steinen, men klarte det til slutt. Vil tippe at fisken var i saltvann i 4-5 minutter. Har gått ca en mnd siden dette skjedde. Den første timen etter at den kom i riktige vannverdier virket den helt satt ut. Trodde den skulle dø, men kviknet til etter hvert. Har nå gått en mnd og alt virker bra, men har ikke blitt noe egg eller yngel.
Når jeg driver i hovedkaret nå så har jeg begynt å teipe igjen lukket på saltvannskaret.
Når jeg driver i hovedkaret nå så har jeg begynt å teipe igjen lukket på saltvannskaret.
Postet 19.05.10 kl 21:06
AquaLifeMoralen..? Rutiner kan bli for mye rutine i denne hobbyen vår. *snufs*
Åh... huffameg Stakkars deg (og fiskene)
Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om et sånt uhell skjedde med noen av mine Corydoras. Hadde vel begynt å sippe litt.
Forferdelig at det skjedde.
Forslag: Bruk pipetter fra nå av til doseringen? Det gjør jeg alltid og uten unntak. Da blir det garantert likt.
Jeg bruker de pipettene fra Panduro, og kjøper vanligvis 10 stk av den fem-pakken. Da har jeg en god stund
Postet 19.05.10 kl 21:23
Postet 19.05.10 kl 21:35
Ja det har vært en tung kveld. Jeg fikk mye skryt for de sterbaiene. Store flotte hunner, og spenstige hanner var det.
Som sagt så var det førstegangs lek på dem med egglegging mandag, så jeg hadde store forventninger til den gruppen. Eneste fiskene jeg tviholdt på, etter at jeg gikk over til Tanganyika i de andre karene.
Som sagt så var det førstegangs lek på dem med egglegging mandag, så jeg hadde store forventninger til den gruppen. Eneste fiskene jeg tviholdt på, etter at jeg gikk over til Tanganyika i de andre karene.
Postet 19.05.10 kl 22:01
Postet 20.05.10 kl 00:36
Postet 20.05.10 kl 00:44
Postet 20.05.10 kl 09:24
Postet 20.05.10 kl 10:31
Postet 20.05.10 kl 12:53
Postet 20.05.10 kl 14:33