Hvilken metode bruker du for mellomlagring av vann?

Vil gjerne bli litt inspirert av andre sine måter å mellomlagre vann. For øyeblikket bruker jeg bøtter som står over natten, men dette vil bli litt mer tungvindt når det blir fisker i alle karene. Jeg vet at det finnes mange kreative metoder der ute, og hadde satt stor pris på om du ville dele din metode!

Må også legge til at denne tråden ikke har noe å gjøre med mellomlagret vann vs. temperert vann fra krana. Den diskusjonen har jeg lest og deltatt i nok ganger nå
I tillegg til ditt spørsmål, Stine Sofie, vil jeg gjerne be om linker til evt nyttige mellomlagringsbeholdere

Jeg mellomlagrer i bøtter, i 12-24 timer før vannbytte. Bøttene har lokk liggende over, slik at det bare er en liten sprekk åpent, for å sørge for at det kommer så lite støv som mulig nedi. Bøttene står på et ganggolv med varmekabler (og sluk!).

Jeg planlegger å kjøpe meg en 25 liters vanntank som kan stå med vann i hele tiden, slik at jeg har temperert vann ved evt behov for hurtig vannbytte, eller at jeg glemmer å fylle bøttene kvelden før vannbytte. Skulle gjerne hatt en litt større tank enn 25 liter, men det har jeg ikke funnet.
Jeg har kjøpt 30-liters plastdunker (tror de er vindunker) fra Europris. Disse fyller jeg opp med kaldt vann, setter i en luftestein, og dagen etter har jeg temperert og utluftet vann.

Når de ikke er i bruk, kan jeg stable de oppi hverandre, inkludert 10-liters bøttene og slanger. Veldig grei måte synes jeg
Jeg bruker 10-liters sammenleggbare plastdunker fra clas ohlson. De kan man klemme flat når de ikke er i bruk. Det psser fint for meg da jeg ikke har så mye plass. I tillegg passer tuten på flasken rett på 12 mm slanger. Så jeg legger bare dunken i bokhylla ved siden av akvariet, og lar det renne ned.
Jeg klarer ikke å finne den på jula.no sine sider, men jeg har en dunk på 75liter stående på badet derfra. Jeg bruker en EHEIM compact 1000 som jeg har stående i bunnen på denne dunken slik at vannet har sirkulasjon. Grunnen til at jeg ikke bruker luftestein, men denne pumpa er fordi jeg bruker den også til å frakte vannet gjennom en slange og oppi karet når vannet skal brukes, genialt!
Da fester jeg bare en slange som passer til pumpa med en [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400371+*+400471+*+400571&t=temartic_e&userid=Q0XJrDAinjVA8v4P2FCt6POOUqBFwAZ32u8]slik[/URL] i enden, så henger jeg det bare på karet jeg fyller opp med vann
Det står noen tips om vannbyttemetoder i denne tråden:
"Hva heter denne dingsen jeg bruker til vannbytter?"

Jeg har kjøpt meg et par 100 liters tønner i hvit plast fra et firma som heter Nordic Pack holder til i Østfold. Firmaet kan sende også forresten, men da kommer frakt i tillegg. Vi hentet tønnene selv, og jeg tror jeg ga 600 kroner eller noe sånt for to stykker.

Perfekt til vannbytter! Fyller dem opp med kaldt vann, slenger et par luftesteiner oppi og kanskje en varmekolbe (om jeg vil det skal gå kjappere) også står det der og lufter seg før bruk.

Her er et bilde jeg postet i Del 1 (innlegg 4342) av den personlige akvarietråden min. Har satt en vanlig 10 liters bøtte ved siden av så du ser forskjellen.
[External Image]

Jeg merker at jeg nesten er nødt til å skaffe meg en stor dunk eller to. Har egentlig ikke noe sted som passer til det, men det skal jeg klare å ordne. Har tenkt litt på å kjøpe fôrdunker fra Felleskjøpet, sånne som typisk brukes til heste- og hundrefôr. Det eneste negative er at de ikke akkurat er så pene.

Maren; hvordan fester du den Eheim-bøyen til slange? Har tittet på en sånn før, men jeg klarer ikke å forstå hvordan man gjør det.
Den er akkurat stor nok i diameter til å kunne presses inni slangen (og der sitter den!). Slangen er fra Aquaristikshop, men jeg finner ikke linken. Den er grønn, men tror ikke det er den fra eheim, men den andre....

Slike 30literstønner tror jeg du finner stort sett overalt hvor de selger slike ting. Jeg brukte selv 3 slike før jeg skaffet meg den siste på 75liter. Den er stor og svart, ser ut som en stor svartsekkbøtte egentlig, ikke noe vakkert å se på akkurat og jeg har måttet plassere den på badet:p
Jeg har aldri mellomlagret vann.
Jeg tapper rett i bøtta/karet fra springen.

Men jeg fant en nettside som kanskje er av interesse for andre som liker/pleier og kanskje trenger og mellomlagre vannet sitt før det brukes.

http://www.gerdmans.no/shop/nav/63952-GDM/4294967103/Lagerskuffer+og+paller/Fat,+dunker,+tønner.html?pagesize=50
...pft (jeg vil ha "slett innlegg"-funksjon :p)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap