Hvordan flytte akvariet enklest mulig?

Skal flytte mitt 400 liters akvarium fra en vegg i stuen til en annen for å få plass til både fisk og TV. Det er sikkert mange som har gjort dette før, og som kanskje har et genialt tips å komme med. Vil helst slippe å ødelegge ryggen, akvariet eller gulvet. Å tappe ut 250-300 liter vann er er selvfølgelig en begynnelse, men etter at det er gjort - noen som har noen gode råd?

Har hørt at man ikke bør flytte akvarier med bunnsubstrat i, men det kommer sikkert litt ann på mengde og hvor langt karet skal flyttes. Ville tatt ut store steiner røtter i alle fall.

Tapp ut nesten alt vannet, ta vare på noe av vannet i bøtter/stamper. Sett filteret til å gå i en bøtte mens du flytter så mister du ikke filterbakteriene.

Flytt karet, vatre det på ny plass og fyll på vann igjen. Om du lar fisken være i karet eller tar de over i en bøtte under flyttinga må du vurdere selv.
Tipper at akvariet tomt veier opp mot 100 kg, eller hva....? Med sand og stein er du raskt oppe i 150-200 kg. Tror ikke du har så mye annet valg en å tømme det helt..... Det ville jeg gjort.
spørs litt på hva slags bord du har på akvariet..
Det er et Juwel-kar med tilhørende bord/underskap. Karet er "festet" på "bordet" med treplugger. Hadde håpet å kunne dra både kar og bord over gulvet på en eller annen måte.
hva med og bruke en eller frlere jekketralle(r).

Dersom den(m) komer innunder.

er det luft under benken?
Hvis du planlegger å dra det over gulvet kan du jo legge matter eller noen tepper under for å spare gulvet. Det har vist seg effektivt i andre sammenhenger enn akvarieflytting, i allefall.
DorianGray
Hvis du planlegger å dra det over gulvet kan du jo legge matter eller noen tepper under for å spare gulvet. Det har vist seg effektivt i andre sammenhenger enn akvarieflytting, i allefall. :)

Dette har jeg gjort ørten ganger
jeg flyttet et akkurat maken bare ved å ta ut alt som heter vann og planter.
Dro vekselvis i ene og andre hjørnet, og det gikk egentlig veldig bra.
Tenker disse: kan være til hjelp. Max belastning 100kg pr stk, såvidt jeg forsto.
Eller disse:
Men da kanskje du skulle hatt to par, for likevekten sin del.
Ullsokker.
Hvis du legger ullsokker under bordet som akvariumet står på så glir det lettest mulig og det blir minst mulig dunking osv på akvariumet (dette er hvis du har parket, laminat eller noe lignende på gulvet)

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap