Flytte akvarie fra et bord til et annet
Da har jeg fått nytt akvariebord, så nå skal akvariet flyttes.
110l med ca 8 cm elvegrus og en del røtter osv...
Har ikke så innmari mange fisker heller.
1) burde jeg ta ut fiskene?
2) hvor mye vann bør jeg ta ut?
3) Burde jeg ta ut grus osv?
Hadde det vært å flytte det en passe avstand ville jeg gått på den sikre siden og flyttet all grus osv, eller i allefall noe av det.
Grunnen til at jeg tenker å droppe å røre grusen er fordi akvariet skal jo egentlig ikke flyttes; det skal jo bare løftes over på et annet bord. Så skyver jeg hele bordet på plass.....
Er det da noe vits i å fjerne all grus? Og igjen; hvor mye vann burde jeg ta ut?
110l med ca 8 cm elvegrus og en del røtter osv...
Har ikke så innmari mange fisker heller.
1) burde jeg ta ut fiskene?
2) hvor mye vann bør jeg ta ut?
3) Burde jeg ta ut grus osv?
Hadde det vært å flytte det en passe avstand ville jeg gått på den sikre siden og flyttet all grus osv, eller i allefall noe av det.
Grunnen til at jeg tenker å droppe å røre grusen er fordi akvariet skal jo egentlig ikke flyttes; det skal jo bare løftes over på et annet bord. Så skyver jeg hele bordet på plass.....
Er det da noe vits i å fjerne all grus? Og igjen; hvor mye vann burde jeg ta ut?
Postet 03.11.10 kl 18:18
hvis du har bærehjelp trenger dere jo bare å lette det. 110 liter vann klarer dere nok ikke uten å søle så du får ta ut så mye du føler du trenger å ta ut. men det er sikkert ikke vits i å ta ut sand og slikt bare hvis det skal over på et annet bord som står rett vedsiden av så skyves inn igjen.
fisken kan nok bli ganske stresset ja så det er kansje like greit å ha de i en bøtte eller noe. men de dauer nok ikke av litt risting ved et løft
fisken kan nok bli ganske stresset ja så det er kansje like greit å ha de i en bøtte eller noe. men de dauer nok ikke av litt risting ved et løft
Postet 03.11.10 kl 19:12
Vel, hva veier grusen? Et sted mellom 40 og 50 kilo? Allerede her er det en viss belastning for glasskonstruksjonen. Har du i tillegg litt vann i så kan du brått plusse på noen titalls kilo til.
Nei, vannet må bort før du flytter det spør du meg. Husk at også grusen inneholder endel vann om du ikke tørker den
Nei, vannet må bort før du flytter det spør du meg. Husk at også grusen inneholder endel vann om du ikke tørker den
Postet 03.11.10 kl 19:15
Postet 03.11.10 kl 23:17
8 cm. grus i et 110 liters kar? ganske grei matte,det da Vel, har det grunnflate på 5 x 5 cm. stiller det seg selvfølgelig annerledes. Jeg forutsetter ca. standard mål.Tomat-MariaAner ikke hvor mye den veier, men kan tenke meg at det kom i en 10kg pose... Eller kanskje 20? Tror det var 10. Tenkte å få vekk så mye vann som mulig, nettopp for at jeg skal slippe å røre i grusen.
Postet 03.11.10 kl 23:36
Endret: 03.11.10 kl 23:37
Postet 04.11.10 kl 07:46
Anders KasteHvis du skal la være å ta ut grusen, ta vannet ned så såvidt fiskene kan svømme. Det blir fort tungt med vann og grus! Hva slags fisk har du?
Bare en platy, to molly, 5 kardinaltetra og en ancistrus....
Skal få flere fisker når jeg har flyttet akvariet.
Blir nok til at jeg flytter det i helgen, har liksom aldri tid eller ork, og jeg vil helst at to personer gjør dette så jeg venter på at samboern har tid
Men hvis det er 10 kg grus pluss vann og hele pakka, la oss si 20 cm vann, dvs kanskje 30-40 cm vann med det som er i grusen, vil karet tåle dette? :S
Jeg flytter jo karet nettopp for at karet ikke skal bli ødelagt av bordet, da blir det litt for dumt at jeg skal risikere å ødelegge det på veien dit fordi jeg ikke tok ut alt vannet...
Postet 05.11.10 kl 18:16
Tomat-Maria[QUOTE=Anders Kaste]Hvis du skal la være å ta ut grusen, ta vannet ned så såvidt fiskene kan svømme. Det blir fort tungt med vann og grus! Hva slags fisk har du?
Bare en platy, to molly, 5 kardinaltetra og en ancistrus....
Skal få flere fisker når jeg har flyttet akvariet.
Blir nok til at jeg flytter det i helgen, har liksom aldri tid eller ork, og jeg vil helst at to personer gjør dette så jeg venter på at samboern har tid
Men hvis det er 10 kg grus pluss vann og hele pakka, la oss si 20 cm vann, dvs kanskje 30-40 cm vann med det som er i grusen, vil karet tåle dette? :S
Jeg flytter jo karet nettopp for at karet ikke skal bli ødelagt av bordet, da blir det litt for dumt at jeg skal risikere å ødelegge det på veien dit fordi jeg ikke tok ut alt vannet...
10 kilo grus? Ser du ikke hva som blir skrevet til deg? Et sted mellom 40 og 50 kilo er nok mer rett!!!
Postet 05.11.10 kl 19:21
Altså: Trykket i et akvarium er likt i alle retninger. Dvs. har du 100 liter vann oppi har du 100 kg trykk mot alle sider. Uansett.
På et akvastabil-kar på et porsabord har bunnen ingen kontakt med noe bord. Karet står på en ramme rundt kanten. Altså tåler bunnen, uten problem, tyngden av både sand og vann. Helt fullt. Det samme gjelder for en rekke andre kar som står på en slags plastkant rundt hele bunnen. Vet ikke hvordan ditt kar er, men så sant det ikek er et hel-limt kar med underdimensjonert bunn burde det ikke være noe problem.
Det eneste du trenger å tenke på er om dere klarer å løfte det, så noenlunde i vater. Tapp av så mye vann du syns du kan, og flytt. Husk at våt sand veier nesten tre ganger så mye som vann, men det vil være absolutt problemfritt i forhold til om bunnen tåler det eller ei. Den tåler det.
På et akvastabil-kar på et porsabord har bunnen ingen kontakt med noe bord. Karet står på en ramme rundt kanten. Altså tåler bunnen, uten problem, tyngden av både sand og vann. Helt fullt. Det samme gjelder for en rekke andre kar som står på en slags plastkant rundt hele bunnen. Vet ikke hvordan ditt kar er, men så sant det ikek er et hel-limt kar med underdimensjonert bunn burde det ikke være noe problem.
Det eneste du trenger å tenke på er om dere klarer å løfte det, så noenlunde i vater. Tapp av så mye vann du syns du kan, og flytt. Husk at våt sand veier nesten tre ganger så mye som vann, men det vil være absolutt problemfritt i forhold til om bunnen tåler det eller ei. Den tåler det.
Postet 05.11.10 kl 19:47
Du oppgir ikke måk, men et kar på 110 liter kan ha følgende ca mål på bunnen:
80 * 35 cm. Med et gruslag på 8 cm, blir det 22 liter grus. Jeg vet ikke egenvekten eksakt, men antar ca 2 kilo for ikke å ta for hardt i. Da har du ca 45 kilo grus. Med vann til ca 4 cm over gruslaget, kan du legge til ca 15 kilo, pluss selve karet. Grovt sett mellom 80 og hundre kilo totalt.
Du kan godt tappe ned til bare en cm vann over grusen hvis du lager en liten grop framme i karet som fiskene kan flykte til etterhvert som vannet tappes ut.
Med 10 liter grus som du skriver, er laget ikke tykkere enn 4 cm og veier ca 22 kilo.
80 * 35 cm. Med et gruslag på 8 cm, blir det 22 liter grus. Jeg vet ikke egenvekten eksakt, men antar ca 2 kilo for ikke å ta for hardt i. Da har du ca 45 kilo grus. Med vann til ca 4 cm over gruslaget, kan du legge til ca 15 kilo, pluss selve karet. Grovt sett mellom 80 og hundre kilo totalt.
Du kan godt tappe ned til bare en cm vann over grusen hvis du lager en liten grop framme i karet som fiskene kan flykte til etterhvert som vannet tappes ut.
Med 10 liter grus som du skriver, er laget ikke tykkere enn 4 cm og veier ca 22 kilo.
Postet 05.11.10 kl 19:54