Skal skifte filtermasse og gjøre akvariet rent for alger
Vi har endel algevekst i 210literen. Samtidig som plantene ikke ser særlig fin ut. De er pistret og lite fin. Har nå kjøpt flotte flyteplanter som enn så lenge befinner seg i et nystartet 70 liters (tror jeg). Planen er at fisken i det store akvariet skal få midlertidig oppholdsstilatelse i det lille akvariet mens vi får gjort hele det store rent. Har bestilt masse nye planter, invetaret i det store skal tas ut av akvariet og skrubbes rent for alger, og filtermaterialet som trengs å skiftes ut skal skiftes. Jeg vet at ikke all filtermateriale skal byttes ut, og at det må skyldes i akvarievannet og holdes fuktig. Men det jeg luer på er om jeg kan tømme ut alt vann fra akvariet og gi fiskene bare nytt vann, så lenge jeg har filtermasse som er godt innkjørt? eller vil det gi fiskene granatsjokk så de dør hele gjengen?
Så et spørsmål til. Holder jo på med innkjøring av et nytt 70 liters. i det nå befinner det seg ikke annet en sand og flyteplanter. Det ligger nå mye bunnfall på bunnen av akvariet etter at vi to oppi flyteplantene. Vil dette ha noe å si for innkjøringen? Vil det bli for tøff jobb for pumpen som skal få i gang bakteriekulturen eller er det greit? Har jo ikke fisk oppi som kan gjøre rent, og har heller ingen plan om å ha fisk oppi før vannet er trygt for fisken, og pumpen innkjørt..
Så et spørsmål til. Holder jo på med innkjøring av et nytt 70 liters. i det nå befinner det seg ikke annet en sand og flyteplanter. Det ligger nå mye bunnfall på bunnen av akvariet etter at vi to oppi flyteplantene. Vil dette ha noe å si for innkjøringen? Vil det bli for tøff jobb for pumpen som skal få i gang bakteriekulturen eller er det greit? Har jo ikke fisk oppi som kan gjøre rent, og har heller ingen plan om å ha fisk oppi før vannet er trygt for fisken, og pumpen innkjørt..
Postet 26.11.10 kl 12:21
I 210L så bør det gå helt fint å bytte alt vannet uten at filteret lider av den grunn. Ikke gjør noe som helst med filteret! Det kommer til å dø endel bakterier pga. endringene i vannet, så utsett heller filtervasken til uken etter.
Prøv så godt dere kan å holde filteret i gang, gjerne i en bøtte med gammelt akvarievann, mens dere jobber med det store akvariet. Når dere setter det i akvariet igjen så etterstreb at vannet ikke er alt for ulikt det gamle (temp, pH, GH og hele den suppa). Bakterier er også følsomme for endringer, men ikke like gæli som fisk. Det viktigste er at filteret ikke er ute av drift i mer enn en liten time eller så, siden de da kan få oksygenmangel. Når akvariet er igang igjen bør fiskene også oppi temmelig raskt, ellers vil ikke filteret ha noe "skit" å prossessere og vil dermed få færre bakterier (de dør av sult) og ikke være klar for belastningen når alle fiskene returnerer. Jeg ville nok også vært litt forsiktig med foringen de første dagene, bare for å være sikker på at filteret tåler belastningen.
Når dere setter tilbake fiskene så kjør hele den tilvenningen som dere gjorde når de var nykjøpte, i pose og litt og litt nytt vann i posen, etc.
I 70literen er det bare en fordel at det er masse grums der for filteret å jobbe med.
Det jeg spekulerer litt på er: om 70literen er nystartet så vil det være mye giftstoffer der. Er det da spesielt lurt å sette over fiskene fra 210literen dit? En brå tur over i vann fult av giftstoffer kan få dem til å ligge med buken opp etter bare en halvtime, raskere enn om fiskene faktisk hadde gått i 70literen fra starten faktisk, siden de ikke på noe vis er forberedt på å møte giftstoffene. Om 70literen er i den værste tiden av innkjøringen, sent uke 2, 3 og tidlig uke 4, så ville jeg nok heller satt fiskene i bøtte med lokk, det tåler de fint for en dag.
Prøv så godt dere kan å holde filteret i gang, gjerne i en bøtte med gammelt akvarievann, mens dere jobber med det store akvariet. Når dere setter det i akvariet igjen så etterstreb at vannet ikke er alt for ulikt det gamle (temp, pH, GH og hele den suppa). Bakterier er også følsomme for endringer, men ikke like gæli som fisk. Det viktigste er at filteret ikke er ute av drift i mer enn en liten time eller så, siden de da kan få oksygenmangel. Når akvariet er igang igjen bør fiskene også oppi temmelig raskt, ellers vil ikke filteret ha noe "skit" å prossessere og vil dermed få færre bakterier (de dør av sult) og ikke være klar for belastningen når alle fiskene returnerer. Jeg ville nok også vært litt forsiktig med foringen de første dagene, bare for å være sikker på at filteret tåler belastningen.
Når dere setter tilbake fiskene så kjør hele den tilvenningen som dere gjorde når de var nykjøpte, i pose og litt og litt nytt vann i posen, etc.
I 70literen er det bare en fordel at det er masse grums der for filteret å jobbe med.
Det jeg spekulerer litt på er: om 70literen er nystartet så vil det være mye giftstoffer der. Er det da spesielt lurt å sette over fiskene fra 210literen dit? En brå tur over i vann fult av giftstoffer kan få dem til å ligge med buken opp etter bare en halvtime, raskere enn om fiskene faktisk hadde gått i 70literen fra starten faktisk, siden de ikke på noe vis er forberedt på å møte giftstoffene. Om 70literen er i den værste tiden av innkjøringen, sent uke 2, 3 og tidlig uke 4, så ville jeg nok heller satt fiskene i bøtte med lokk, det tåler de fint for en dag.
Postet 26.11.10 kl 13:28
Endret: 26.11.10 kl 13:29
takk for svar. ja, tanken har slått meg om det er noe lurt å sende de over i 70 literen akkurat av den grunnen du mener. Kanskje jeg bare skal sette de i bøtte med lokk. Gjort det en gang før da jeg byttet fra grus til sand i akvariet. Da lar jeg bare 70 literen få stå og jobbe i fred og så konsentrerer vi oss om det store. Tenkte egentlig det var greit å ta pumpen også da... men bør vel vente. tenkte det var greit å få algesporer ut av systemet. Og jeg gruer meg sånn til det pumpeskiftet. Strevde enormt med å få det til da vi startet opp akvariet... så det fremstår som et grusom jobb... hehe
Postet 26.11.10 kl 13:43
Å få ut alle sporene er omtrent umulig. Jeg flyttet i juli og hadde sjansen til full restart da, og ble kvitt mye av mine alger da, men jeg beholdt filteret urørt gjennom den prossessen. Men etter noen uker så kom de i retur Uansett hvor mye du vasker og orger så vil du ikek bli kvitt alle sporene. Men du gir plantene en sjanse til å få overtaket.
Selv kom den store seieren når jeg byttet til nye lysrør, det hadde en helt fantastisk effekt, på bare en uke så forsvant det hersens laget av alger som dekket bladene på plantene fortere enn planten vokste. Uavhengig av alle økonomiske kriser så kommer jeg til å bytte lysrør en gang i året fra nå av, og da helst til Hagen lysrør.
Selv kom den store seieren når jeg byttet til nye lysrør, det hadde en helt fantastisk effekt, på bare en uke så forsvant det hersens laget av alger som dekket bladene på plantene fortere enn planten vokste. Uavhengig av alle økonomiske kriser så kommer jeg til å bytte lysrør en gang i året fra nå av, og da helst til Hagen lysrør.
Postet 26.11.10 kl 14:02
Endret: 26.11.10 kl 14:02
Noen kommentarer
Du skal ha rimelig mye algevekst for å starte den jobben du er i ferd med å starte. Skrap rutene og sug opp bunnfallet med en hevert. Erstatt vannet.
Jeg hadde aldri skiftet alt vannet i akvariet. Ville heller tatt havldelen et par ganger i uka i et par uker, men bare dersom vannverdiene er helt ute og kjøre eller du har parasitter/bakterier i det.
Algeveksten er et tegn på at noe er i ubalanse. Enten forer du for mye ellers å får karet for mye lys. Det nytter ikke å gjøre rent dersom du ikke gjør noe med årsaken til algeveksten. Da går det bare kort tid så er du like langt. Da nytter det heller ikke å gjøre pumpa ren.
Ang. å sette fisken over i 70-literen: Dette gjør ingenting. Det finnes ikke giftstoffer her. Dersom det var tilfellet burde du jo i hvert fall ikek skifte alt vannet. Giftstoffene kommer fra fiskene, og filteret må ha fått tilstrekkelig bakterieflora til å fjerne disse. Derfor kan ikke fisken gå lenge i 70-literen, men noen timer, eller en dag og natt gjør nok ingen ting, hvis det ikke er for mange eller for store fisk.
Mitt råd er:
Gjør rent på vanlig måte. Reduser foring og lys. (Trekk for gardiner eller persienner om dagen, dersom det står i for mye sollys).
Kjøp 5-6 pleco'er og sett inn, evt. eplesnegler. De burde gjøre rent i løpet av et par uker. Jeg har 5 gibbi'er gående i en 450-liter. Skraper rutene hver andre måned!
Jeg hadde aldri skiftet alt vannet i akvariet. Ville heller tatt havldelen et par ganger i uka i et par uker, men bare dersom vannverdiene er helt ute og kjøre eller du har parasitter/bakterier i det.
Algeveksten er et tegn på at noe er i ubalanse. Enten forer du for mye ellers å får karet for mye lys. Det nytter ikke å gjøre rent dersom du ikke gjør noe med årsaken til algeveksten. Da går det bare kort tid så er du like langt. Da nytter det heller ikke å gjøre pumpa ren.
Ang. å sette fisken over i 70-literen: Dette gjør ingenting. Det finnes ikke giftstoffer her. Dersom det var tilfellet burde du jo i hvert fall ikek skifte alt vannet. Giftstoffene kommer fra fiskene, og filteret må ha fått tilstrekkelig bakterieflora til å fjerne disse. Derfor kan ikke fisken gå lenge i 70-literen, men noen timer, eller en dag og natt gjør nok ingen ting, hvis det ikke er for mange eller for store fisk.
Mitt råd er:
Gjør rent på vanlig måte. Reduser foring og lys. (Trekk for gardiner eller persienner om dagen, dersom det står i for mye sollys).
Kjøp 5-6 pleco'er og sett inn, evt. eplesnegler. De burde gjøre rent i løpet av et par uker. Jeg har 5 gibbi'er gående i en 450-liter. Skraper rutene hver andre måned!
Postet 26.11.10 kl 14:26
Postet 26.11.10 kl 14:28
Postet 26.11.10 kl 14:29
RodyAng. å sette fisken over i 70-literen: Dette gjør ingenting. Det finnes ikke giftstoffer her. Dersom det var tilfellet burde du jo i hvert fall ikek skifte alt vannet. Giftstoffene kommer fra fiskene, og filteret må ha fått tilstrekkelig bakterieflora til å fjerne disse. Derfor kan ikke fisken gå lenge i 70-literen, men noen timer, eller en dag og natt gjør nok ingen ting, hvis det ikke er for mange eller for store fisk.
Det er jo ikek 70literen hun skal bytte van på heller....
Hvis 70-literen er under innkjøring vil det jo hel definitivt være både ammoniakk og nitritt der, om ikke det er giftstoffer så vet ikke jeg.... og å sette fisken brått inn i høye konsentrasjoner av dette er faktisk værre enn om fiskene gikk der mens konsentrasjonen øker gradvis.
Postet 26.11.10 kl 14:34
Postet 26.11.10 kl 14:40
Postet 26.11.10 kl 14:44
Postet 26.11.10 kl 15:01
Postet 26.11.10 kl 19:56
Postet 26.11.10 kl 21:51
RodyDu skal ha rimelig mye algevekst for å starte den jobben du er i ferd med å starte. Skrap rutene og sug opp bunnfallet med en hevert. Erstatt vannet. Jeg hadde aldri skiftet alt vannet i akvariet. Ville heller tatt havldelen et par ganger i uka i et par uker, men bare dersom vannverdiene er helt ute og kjøre eller du har parasitter/bakterier i det. Algeveksten er et tegn på at noe er i ubalanse. Enten forer du for mye ellers å får karet for mye lys. Det nytter ikke å gjøre rent dersom du ikke gjør noe med årsaken til algeveksten. Da går det bare kort tid så er du like langt. Da nytter det heller ikke å gjøre pumpa ren. Ang. å sette fisken over i 70-literen: Dette gjør ingenting. Det finnes ikke giftstoffer her. Dersom det var tilfellet burde du jo i hvert fall ikek skifte alt vannet. Giftstoffene kommer fra fiskene, og filteret må ha fått tilstrekkelig bakterieflora til å fjerne disse. Derfor kan ikke fisken gå lenge i 70-literen, men noen timer, eller en dag og natt gjør nok ingen ting, hvis det ikke er for mange eller for store fisk. Mitt råd er: Gjør rent på vanlig måte. Reduser foring og lys. (Trekk for gardiner eller persienner om dagen, dersom det står i for mye sollys). Kjøp 5-6 pleco'er og sett inn, evt. eplesnegler. De burde gjøre rent i løpet av et par uker. Jeg har 5 gibbi'er gående i en 450-liter. Skraper rutene hver andre måned!
Det er ikke bare for algeveksten sin del vi gjør det. Vi ønsker å rydde og reinnrede det, vi skal plante nytt siden plantene ikke er noe fine, og dermed så blir det jo uansett jobb. Og pumpen har gått et år nå så den trenger å få seg en runde. Men du har jo rett i at jeg må finne årsaken til algeveksten. Trolig er det litt lite sirkulasjon i vannet og for mye mat... Er rødalger vi har.
Postet 26.11.10 kl 22:02