Sammensetning av fisk i 1000l

Inaktiv bruker
Hei
jeg skal sette et 1000L akvarium i kjellerstua. Jeg vil gjerne at akvariet skal være både dekorativt og spennende. Noen forslag til sammensetning av fisk? Er åpen for alle biotoper. Vannledningsvannet har en ph på 8, men er åpen for filtrering som gjør det mulig med fisk som trenger lav ph og bløtt vann.

Takker for innspill )
stilig! tenk å ha et slikt stort kar! hehe ender vel slik en dag jeg også men du må vel ha noe med litt størrelse på? det finnes jo så mye rart! hva med norsk biotop ? ørret osv? eller så kan du kansje lage tanganyika biotop, de rfinnes det jo masse spennende jeg aner egentlig ikke hva spesifikk fisker som kan anbefales, men tror det hade vært kult å ha en biotop og ikke et 1k liters selskapskar? men det er vel smak og behag masse lykke til med gigaprosjektet
Hva er målene på karet?
Har du vurdert rokker?
Ikke de enkleste, men klart det mest fasinerende fra ferskvann. Og med 1000 liter, så burde du ha plass, om bunnflaten er stor nok.
Gjerne kombinert med noen "jordspiser chiclider", f.eks. Geophagus arter.
Jeg har amazonas biotop i mitt 4000 liter, med rokker, G.altifrons, Skivetetraer o.l.
Inaktiv bruker
Takk
Bunnflata er 250 x 57,3 (høyden er 72,5). Høyt kar. Tror også rokker kan være spennende. Kan de spise noe annet enn levendefor?
Inaktiv bruker
Tanganyika
Har tenkt litt på de litt større Tanganyikacichlidene (Frontosa), men er litt usikker på hvilke andre arter fra Tanganyika jeg kan kombinere med. Er også litt skeptisk til å ha en stor steinrøys i karet
Rokker kan være vanskelige i starten, når man først får de til å spise så går det greit.
Rå fisk, hele reker, ++ så levende fôr er kun nødvendig til små nye rokker som må tilvennes fôring i fangenskap.
Men de kan jo ta annen fisk i karet, om man er uforsiktig med samensetningen.
Du finner masse rokke info på et annet norsk forum.
Hva med et Asiakar med sjokolade og lakrisgurami, noen bettaer og kuhlii på bunnen. Frodig innredet med planter, flyteplanter og røtter

Dette er fisk som ikke blir store, men gjør mye ut av seg. Jeg har en flokk med sjokoladegurami i min 450L. Det er råstilig å studere små fisk i stort kar. Må være helt fantastisk i et som er mer enn det dobbelte! Alle skal skaffe seg store fisk når de får seg store kar. Hvorfor ikke gjøre det helt motsatte. Og få studere mer naturlig atferd. Ja og en stor stim med en bitte liten stimfisk, Boraras brigittae feks. Tenk deg en stim på langsvøm i karet ditt på 250 cm. Dødskult!
Inaktiv bruker
Hei og takk
Er faktisk ikke uenig. Har tenkt på muligheten av å ha en stor stim (100-200) av enten en liten rasbora (Asia) eller en stor stim tetra (Sør-amerika). Tror ofte det kan ha en vel så fin effekt. Tenker ikke ha fisk som blir over 20 cm, kanskje de største blir mindre. På den annen side har en del store fisker veldig spennende atferd. Må gå i tenkeboksen..fint å få innspill her
Hei.

Jeg holder fisk fra Tanganyikasjøen, så jeg forslår et Tanganyika biotopakvarie.
Et slik kar kan være som på bilde.

[External Image]
E&V

[External Image]
KH

[External Image]
Fisken er en Petrochromis Red Rainbow Kipili. Jeg har også Frontosa Gibberosa fra Moba, Congo.
Inaktiv bruker
Bra innspill
Når jeg tenker på akvariets form gjør det at jeg vurderer fisk fra sør-amerika, som scalare, Uaru, Diskus som krever høye akvarier. Synes oppsettene Badat viser er veldig fristende , men er redd karet burde hatt motsatt form (72, 5 bredt) for at det skal passe til Tanganyika. Tror derfor at jeg ser litt nærmere på tipset til Vidar-alexander, selv om det kanskje er for lite til rokker
Har en gruppe med 8 voksne Geophagus Altifrons F1 her, som skal bort. Gi en lyd om du er interessert. Om du går inn på fiskebasen her og ser på bildene av disse, så er bildene fra Frode Storheim av VF foreldrene til mine. Nydelige fisker.
Inaktiv bruker
Hei
Vidar -Alexander. Takk for svaret. Jeg skal gi lyd fra meg når jeg har nestemt meg for sammensetning. Får karet i januar, så da har jeg litt betenkningstid. Hvis andre er tidligere ute enn meg får jeg leve med det.

Apropos fisk i sitt rette element, sjekk hvor fin en fisk som sølvhai er i et akvarium av passe størrelse:
alvdal
Apropos fisk i sitt rette element, sjekk hvor fin en fisk som sølvhai er i et akvarium av passe størrelse: [URLBLOCK1]

Jeg syns karet burde vært høyere til så stor fisk (hehe ja jeg er litt nazi på akvariestørelser)
Hva var den stimfisken i bakre del tro? Den var mye mer spennende i det karet enn sølvhaien syns jeg
Inaktiv bruker
Heisann
Jeg er ikke uenig i at det kan være flott med en stor stim av små fisk i et kar. Anna, jeg tror du finner hvilken fisk det er om du trykker "egenskaper" under videoen, husker i farten at det var 80 "sør-amerikanere" av et slag. Til Lisbeth: ja, jeg kan nesten være enig med deg i at 1400 liter virker for lite til de sju haibarbeene, tenk da på alle som har dem i 100 liters kar eller verre, i en 50-liters startpakke ...Nok om det. Jeg har sett bilde av 800 liters kar med bare kardinalneon og algespisende reker. Kan være kjempeflott det. Eller en kombinasjon av små fisk og store, slik som zapp sin 765 liter her på forumet. Når jeg skal skaffe meg et så langt kar , så er fisk som liker å svømme aktivt gode kandidater...Hvis jeg skulle hatt en stor stim tetra som blir mindre kunne jeg ha tenkt meg kongotetra. De er glade i å svømme og veldig flotte

Bildet nr. 2 har moduler som løsning og du beholder dybden av akvariet. Riktig nok ikke hele bakveggen, men det er jo bare flott med huler og sprekker i mellom dem. Det gir et enda bedre 3-D inntrykk enn helbakgrunn.
fisken som går i bakgrunn i Sølvhai akvariumet er Colombia tetra
Inaktiv bruker
Hei badat
Tror Tanganyika er veldig flott som biotop, hvordan klarer du å ha kontroll på alger i et plantefritt kar? Jeg klarer det i plantekar og derfor synes jeg at jeg har bra kontroll der, synes ikke blå-grønn alger, penselalger eller rød-brun alger er noe stas. De vanlige grønne tåler jeg noen av
alvdal
Tror Tanganyika er veldig flott som biotop, hvordan klarer du å ha kontroll på alger i et plantefritt kar? Jeg klarer det i plantekar og derfor synes jeg at jeg har bra kontroll der, synes ikke blå-grønn alger, penselalger eller rød-brun alger er noe stas. De vanlige grønne tåler jeg noen av :-)

Alger får du hva du en gjøre. Men du kan begrense algevekst ved:
* Ha lys på i kortere intervaller, f.eks. 2 ganger 5 timer i løpet av en dag.
* Ikke gi for mye mat hver gang. Maten blir spist opp i løpet av 3 minutter
* 1/4 del vannskift en gang i uken.
* Mest av alt, ikke plasser akvariet på et solfylt sted.

Mange fisk er også algespisere som f.eks. Tropheus og Petrochromis.
Ellers så synes jeg at alger er en del av natur. Som du ser på bildet nr. 2 er steinmodulene dekket av grønnalger.

Fisk fra Tanganyikasjøen har mye fart i seg og har spennende sosiale adferd. Men det krever en del mot og penger for å holde dem.
Inaktiv bruker
Åpen for innspill

lenka over viser et levende og fint akvarium. Det trenger ikke å være dyr, stor eller sjelden fisk for å kunne bli et interessant og severdig akvarium. Et stort kar gir meg en del muligheter, men det kan godt hende jeg kjøper "billig" fisk

Er du kreativ og dyktig kan du skape spennde kar også av en 50 L, det er amano et levende bevis på. Det fine med akvariet over er at det ikke krever så mye stell som et Amano-kar, men likevel er i fin biologisk balanse.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap