Cattapablader kan brukes mot bga?
Var innom T&as våte verden for en stund siden hvor de kan fortelle at de har fått cattapablader til å virke mot BGA.
Dette kom som en overraskelse på meg da jeg sliter med BGA og har samtidig i flere år vært storforbruker av cattapablader.
Siden det er så populært å bruke cattapablader er det sikkert fler der ute som har erfaring med dette?
(psst moderatorer; her hadde det vært fint å få lov til å ha store bokstaver på "BGA" i overskrifta?)
Dette kom som en overraskelse på meg da jeg sliter med BGA og har samtidig i flere år vært storforbruker av cattapablader.
Siden det er så populært å bruke cattapablader er det sikkert fler der ute som har erfaring med dette?
(psst moderatorer; her hadde det vært fint å få lov til å ha store bokstaver på "BGA" i overskrifta?)
Postet 07.12.10 kl 08:53
Endret: 07.12.10 kl 08:54
Postet 07.12.10 kl 11:14
Dersom det skulle være tilfelle må det være de antibakterielle egenskapene til Terminalia catappa som påvirker cyanobakteriene, men kan ikke finne noe info om at slikt er tilfelle.
Jeg har selv observert at cyanobakterier vokser/formerer seg direkte på selve bladet. Dersom catappa ville motvirket cyanaobakterier burde det vært slik at forekomsten av BGA på cattapablader var liten eller ingen.
Så jeg tror vi bør unngå å bygge myter om dette.
Jeg har selv observert at cyanobakterier vokser/formerer seg direkte på selve bladet. Dersom catappa ville motvirket cyanaobakterier burde det vært slik at forekomsten av BGA på cattapablader var liten eller ingen.
Så jeg tror vi bør unngå å bygge myter om dette.
Postet 07.12.10 kl 11:42
HumunukuJeg har selv observert at cyanobakterier vokser/formerer seg direkte på selve bladet. Dersom catappa ville motvirket cyanaobakterier burde det vært slik at forekomsten av BGA på cattapablader var liten eller ingen.
Jepp, her dekkes cattapabladene med BGA etterhvert, så ja, du har et meget godt poeng der
Postet 07.12.10 kl 11:55
Myter og sånn
i vårt 54L kar (se profil) har vi ikke hatt noe mer BGA etter at vi tok et par runder med catappa-blader. men en enkelt observasjon er neppe nok til å lage en god myte.
men at disse catappa-bladene markedsføres og selges som antibakterielle så er det kanskje ikke helt bra? fra siden det her er linket til:
hva slags eventuelle virkestoffer bladene inneholder står det ikke noe konkret om. heller ikke noe om eventuell dose for å oppnå ønsket effekt. men at produkter innen akvarieverden lover mer enn de kan holde er vel ikke noe nytt fenomen?
men at disse catappa-bladene markedsføres og selges som antibakterielle så er det kanskje ikke helt bra? fra siden det her er linket til:
I positiv bieffekt fra Catappa blader er at de motvirker dannelsen av blåalger (Cyanobakterier).
hva slags eventuelle virkestoffer bladene inneholder står det ikke noe konkret om. heller ikke noe om eventuell dose for å oppnå ønsket effekt. men at produkter innen akvarieverden lover mer enn de kan holde er vel ikke noe nytt fenomen?
Postet 07.12.10 kl 18:05
De som selger ting er sjelden gode kilder for saklig info, men det finnes masse vitenskaplige publikasjoner som omhandler Terminalia catappa på Google scholar.
Det som er interessant i forbindelse med resultatet dere observerte i 54-literen er om dere gjorde noe annet enn å tilsette blader? F.eks byttet vann, beplantning, endret lysmengde etc.
Det som er godt dokumentert er at Salisylsyre tar knekken på cyanobakterier, men salisylsyre kan dessverre påvirke pH og er dødelig for fisk & co ved ganske små doser.
Det som er interessant i forbindelse med resultatet dere observerte i 54-literen er om dere gjorde noe annet enn å tilsette blader? F.eks byttet vann, beplantning, endret lysmengde etc.
Det som er godt dokumentert er at Salisylsyre tar knekken på cyanobakterier, men salisylsyre kan dessverre påvirke pH og er dødelig for fisk & co ved ganske små doser.
Postet 07.12.10 kl 18:57
Endret: 07.12.10 kl 18:57
Postet 07.12.10 kl 19:13