Min personlige erfaring med BGA er denne.
BGA vokser der det er stille vann. jeg har en Back to Nature bakdel som bukter å skråner seg alleveier slik at det alltid er vinkler å kroker som ikke får nok gjennomstrømming av vann.
Beste måte å fjerne BGA på er egentlig bare å være prevantiv. om du har fått det har du enten
A) en pumpe som ikke er helt god, eller som skulle ha hatt en krysting av filteret,
B) AAALT for mye planter slik at vannet blir stillestående (hatt den mange ganger ja)
C) underdimensjon av pumpe, vannet sirkulerer ikke nok.
BGA sprer seg fort. på alt... Men har man fått det så er det ingen problem å fjerne det. ta bort alt du kan se manuelt (Min favoritt er kjøkkenpapir som ikke deler ser i vann og bare "tørke" det bort). Slamsug restene som ligger i vannet. gå gjennom plantene og filter, juster slik at det blir gjennomstrømming i karet, og slamsug BGA.. ofte ofte ofte. når du har holdt på i en uke eller så er BGAen borte, og den kommer ikke tilbake før du eventuellt har problemer med overnenvte liste igjen.
så sanda er sikkert ren den, bare fjern BGArester som du ser. eller kok den, men det hadde ikke jeg gidda