Alge krise.
trenger litt hjelp med et algeproblem. Har søkt og lest om alger på alle sider jeg har funnet om det. Til slutt fant jeg en alge som ligna veldig. Men det stod på engelsk. Direkte oversatt til norsk het den svart alge/børste alge. Noen som vet korekt norskt navn på denne driten? Og hvordan bli kvitt den? Av utsende er algen mørk blå/ grønn. Den legger seg som et hårete tett teppe. Ser ut til at di blir et par cm lange. Å sitter dønn fast.
Postet 30.05.11 kl 22:23
Endret: 30.05.11 kl 22:30
Rødalge, penselalge, BBA (Black Beard Algae), selv ikke så kjært barn har mange navn. Spises av Siamesisk algeeter og Amanoreke, men fem Amano gjør ikke stort med saken i mitt kar. Plagsom greie...
Røtter og stein kan legges i bad med enten sitronsyre eller hydrogenperoksyd H2O2, da er de mulig å fjerne med skrubb. Selv heller jeg til teorien om at fandenskapet elsker full-fart-vann, hadde ingen algeproblemer da jeg reduserte gjennomstrømmingen. Men filteret hadde det ikke så bra...
Forsøker nå behandling med HappyLife Algin Regular, hater egentlig å bruke kjemi, men en del ikke helt vanlige planter får blondekanter så hva gjør man ikke...
Røtter og stein kan legges i bad med enten sitronsyre eller hydrogenperoksyd H2O2, da er de mulig å fjerne med skrubb. Selv heller jeg til teorien om at fandenskapet elsker full-fart-vann, hadde ingen algeproblemer da jeg reduserte gjennomstrømmingen. Men filteret hadde det ikke så bra...
Forsøker nå behandling med HappyLife Algin Regular, hater egentlig å bruke kjemi, men en del ikke helt vanlige planter får blondekanter så hva gjør man ikke...
Postet 31.05.11 kl 02:03
Endret: 31.05.11 kl 02:04
Har også noen rød-alger på toppen av roten min. De er små "busker" som svaier i strømmen. Syns egentlig de er litt søte, men hadde vel foretrukket om de ikke var der. Selv pirker jeg de bare av, men prøver å gjøre det med en hand neddi akvarie og mens jeg ser gjennom glasser, for jeg plages med å få tak i de når jeg tar roten opp (da blir de flate og klistrer seg)
Har hatt roten i noen måneder nå men det er først i den siste perioden at de har dukket opp.
Er de på et sted der du kan pille de av? Jeg har vurdert å skave av litt av roten der de fester seg mye.
- Og jah, har også en del blondekanter på noen planter med store blad, veeeeldig kjedelig. Vet ikke om noe triks annet enn å pirke det bort til det ikke dukker opp så ofte? ;\
Har hatt roten i noen måneder nå men det er først i den siste perioden at de har dukket opp.
Er de på et sted der du kan pille de av? Jeg har vurdert å skave av litt av roten der de fester seg mye.
- Og jah, har også en del blondekanter på noen planter med store blad, veeeeldig kjedelig. Vet ikke om noe triks annet enn å pirke det bort til det ikke dukker opp så ofte? ;\
Postet 31.05.11 kl 02:41
Postet 31.05.11 kl 08:10
Du er nok ikke den eneste som plages av denne elendigheten
Som linda ,prøver jeg også nå HappyLife Algin Regular i et av mine kar i håp om at det skal hjelpe.
Er snart ferdig med uke to (4- ukers kur) og så langt ser jeg ikke noe forskjell. Men har lest at det tar tid,så får bare være tålmodig.
Har tidligere tatt røtter og steiner ut av karet ,skrubbet de ,kokt de og hatt de i fryseren pluss fjerne planter som var angrepet.Men de kommer igjen etter en tid.
Så nå satser jeg også på at dette middelet skal hjelpe .
Som linda ,prøver jeg også nå HappyLife Algin Regular i et av mine kar i håp om at det skal hjelpe.
Er snart ferdig med uke to (4- ukers kur) og så langt ser jeg ikke noe forskjell. Men har lest at det tar tid,så får bare være tålmodig.
Har tidligere tatt røtter og steiner ut av karet ,skrubbet de ,kokt de og hatt de i fryseren pluss fjerne planter som var angrepet.Men de kommer igjen etter en tid.
Så nå satser jeg også på at dette middelet skal hjelpe .
Postet 31.05.11 kl 09:26
Sølvi GullaksenSom linda ,prøver jeg også nå HappyLife Algin Regular i et av mine kar i håp om at det skal hjelpe. Er snart ferdig med uke to (4- ukers kur) og så langt ser jeg ikke noe forskjell. Men har lest at det tar tid,så får bare være tålmodig.
Jeg brukte dette middelet mot skeggalger. Hadde samtidig noen tuster med penselalger her og der. Skeggalgene forsvant etter endt kur, 4 uker, men ikke penselalgene. Trodde derfor ikke middelet virket mot penselalger, men noen uker etter det igjen forsvant faktisk de også
Nesten 2 år etter ser jeg nå at penselalgene er på vei tilbake. Men ikke så værst at middelet fikk dem til å holde seg vekk i nesten 2 år
Postet 31.05.11 kl 09:39
Jeg har hele tiden hatt litt penselalger i mine kar, men har klart å holde dem i sjakk med strikte vannbytter (er jeg sløv på det så fordobler de seg før jeg sier "ups"), samt at jeg fjerner enhver tust med alge så fort jeg ser den. Plantene dyppes i sitronsaft og forsiktig skrubbing, eller bare kniper av bladene om det er en plante som vokser raskt. Røtter blir skrapet med tapetkniv. Det dukker opp en og annen ny tust hver andre, tredje uke, men det er kun "lokalkjente" som glaner mye på karene som oppdager det
Postet 31.05.11 kl 12:39
siandemen det er kun "lokalkjente" som glaner mye på karene som oppdager det:)
haha
har heldgisvis ikke fått så mye på glass enda, dvs jeg har fått sånne flekker der plantene har stått og gnidd, og litt nederst på frontglasset, men det skrubber jeg lett vekk ved hjelp av sånn magnetisk algeskrape (bare at jeg bruker ikke magneten, jeg bare tar den børstedelen og gnikker litt selv. Skulle nok egentlig ha rensket roten for det er der det blusser opp mest, men kniper av de verste (fineste haha) buskene og håper jeg ihvertfall har det under kontroll.
Postet 31.05.11 kl 14:10
her har det blitt så ille at jeg har planer på å strippe hele karet. Når det tilslutt ble så mye, så gav jeg opp. Så dette karet er ille. Som en skrev lenger opp kan det ha noe med gjennomstrømming å gjøre. For er kun dette karet jeg sliter med. Å det er karet med mest fart i vannet. Men må si jeg gruer meg til å tappe å skrubbe alt. Er tross alt en 450 liter:s
Postet 31.05.11 kl 14:36
^ hva med å prøve å bare skrubbe det som ligger mest til i strømmen? Den rota jeg har og bakveggen har mest strøm på seg (er bare så buskene på roten flagrer, og dunflekkene med alger på bakglasset ligger i "takt" med strømmen vil jeg si) - de plantene nærmest uttaket har som regel litt blondekanter eller må knipes ofte pga de blir gule osv.
Jeg har et 110 liters juwel kar med pumpe som fulgte med, og det første jeg fikk høre var "bytt pumpe for den er for dårlig" men den er da vel tydeligvis ikke så dårlig siden buskene koser seg i "vinden", haha uff.
Men uff så kjedelig at du skal plages så grassalt. Spesielt med et så stort kar!
Jeg har et 110 liters juwel kar med pumpe som fulgte med, og det første jeg fikk høre var "bytt pumpe for den er for dårlig" men den er da vel tydeligvis ikke så dårlig siden buskene koser seg i "vinden", haha uff.
Men uff så kjedelig at du skal plages så grassalt. Spesielt med et så stort kar!
Postet 31.05.11 kl 16:35