Slørhale i dam?

Hei!
Jeg har to slørhaler som jeg har i et ca 20 liters akvarium. Jeg bare lurer på noe... Vi har en ganske stor dam i hagen som har omtrent samme temp. som vannet i akvariet. Går det an å slippe ut fiskene i dammen? Sånn at dem får litt større plass å svømme på? I stedet for å være i akvariummet 24/7?

Har prøvd det to ganger, og det ser ut som de syns det er gøy. Herlig å se dem svømme rundt i en stor dam, og ikke alltid i det lille akvariet!

Er kanskje litt dumt spm men....jaja! Håper noen kan svare
Jeg må innrømme at jeg ikke kan så veldig mye om sånt, men jeg ser ingen problemer med å ha dem i dammen om sommeren så lenge de ikke blir offer for nysgjerrige katter!
Når jeg slipper dem ut, sitter jeg alltid ved dammen og passer på at ikke kråker, katter, skjærer osv. skal kødde med dem De er i dammen sånn ca. en time, før jeg tar dem inn igjen i akvariet!
Du bør velge enten eller. Å "lufte" fisk blir ikke det samme som å lufte et landdyr.

Husk at vannet kan være helt forskjellig fra det de går i inne. Da må man bruke lang tid på å venne fisken til det nye vannet. Ved å ha fiskene i en beholder med det vannet de går i og helle litt og litt vann fra det nye.
Å slippe fisk rett ut i nytt vann uten tilvenning kan stresse dem så de blir syke og i værste fall dør.

Har du ikke mulighet til å ha dem ute i dammen permanent i sommermnd?
Hvor mange liter er den på? Og har den skygge så ikke fiskene risikerer å bli kokt?
Du kan legge over et gitter sånn at ikke dyr får tak i fiskene.

I vintermnd kan du ha fiskene inne, men du må skaffe dem et større akvarium. 20L er alt for lite for slørhaler
Enig med Lisbeth. Det å drive å flytte på fisken er veldig stressende for fisken og kan føre til at den blir syk. Det er andre vannverdier du også må tenke på ikke bare tempratur.
Men det hadde vært flott om de kunne få bo i hagedammen der vil de nok kose seg og de tåler ganske lav tempratur. Men de må inn om vinteren. De må da minst ha 100 Liters akvare mener nå jeg :o)
Slørhale i dam
de kan uten problem gå i dam om sommeren,tåler veldig bra tempraturer mellom 10 og 30 grader ,men som det står i fiskebasen tåler de enda litt lavere og høyere temp også,viktigst er at vannet ikke er for gammelt eller fullt av skit,har du en fonmtene i dammen tilføres jo også luft til de
Er 20 liter for lite?
I dette akvariet, er det flere fisker.. Jeg har bare 2!
De er ikke så store, 4-5cm kanskje.

Har nok ikke mulighet til å ha de i dammen i år. Begynner å bli høst her jeg bor og det er iskaldt på natta.. Kanskje neste sommer?

Fra nå av skal de bare være i akvariet sitt - ikke noe "lufting" :p

Takk for svar!

Her er bildet av akvariummet mitt.. Er litt større i virkeligheten, siden jeg ikke fikk med alt!
Ja 20L er alt for lite for slørhaler. De du har nå er små, men dette er fisk som blir store og vokser fort.
så jeg burde kjøpe et 100 liters akvarium?
Thea002
så jeg burde kjøpe et 100 liters akvarium?

Minst. Men du må skaffe større plass etterhvert så hvis du har mulighet er det like greit å skaffe så stort som mulig med en gang
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap