Ta med fisk hjem fra danmark

Hei,

Har noen erfaring med å ta med seg fisk hjem i bil, fra feks. Danmark? Er det noen spesielle regler som gjelder her?

Hvordan tåler fisk (til eksempel discus) å bli fraktet fra Danmark i ca 6-8? og jeg regner med at vannkvaliteten der nede er annerledes enn her? Ph hos meg er ca 7-7,5. 0-3 gh. Hvordan forholder man seg til dette?

Alle erfaringer og tips er motatt med stor takk
Plussmedlem
Tropiske akvariefisk kan fritt innføres til Norge fra EU/EFTA-land.

Grensen for verdi gjelder også for akvariefisk som for andre varer. (Kr 6000,- hvis du har oppholdt deg mere enn 24 timer i utlandet.)

Er det 6 - 8 timer du mener?
Diskus blir ofte fraktet over lenger tidsperioder enn det. Hvis de blir pakket korrekt, og hvis du passer på holde posene varmt så skal det ikke være noe problem.

Akklimatisering gjelder her som ellers fra butikk til eget akvarium.
Plussmedlem
Det er kun ved innførsel fra land UTENFOR EU at styret begynner...
Har vært i kontakt med Mattilsynet om dette grunnet planer om import fra Amazonas..

Når det gjelder akklimatisering bruker jeg alltid mye lenger tid på fisk som kommer fra Danmark/Tyskland grunnet forskjellene i vannkvalitet. PH / GH / KH...

Få butikken til å fylle posene med ren oksygen for deg når de pakkes, så bør det forsåvidt gå greit...
Gledelig at dette ikke var noe problem rent tollmessig.

Regner med at jeg kommer til å handle Discus i Danmark i januar da. Nå har jo Discus-isabella fordoblet prisene sine av en eller annen grunn.

For ordens skyld: 6-8 timer ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap