Enorm corydoras(?) mates med baguetter (film)

Kanskje ikke så lett å se. Men det ser da vitterlig ut som en stor corydoras? Noen som evt vet hvilken type kan være?

<embed src="http://www.youtube.com/v/dMIL3tDOtLM?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Det der er vel en karpe av noe slag?
Det der er vel en vanlig "damfisk" Koi eller noe i den duren, hehe...har ikke peiling på de typene, men corydoras vet jeg at det ikke er
en vanlig karpe dette, har fått flere sånne på fiskestang i tyskland. Vanlig fisk i de fleste vatn der nære.
De finnes også på østlandet...
Det er disse Koi er foredlet ut av, for noen hundre?? år siden i Japan,

håper det stemme sånn ca. det jeg skriver
Plussmedlem
Karpe på ca 1,5 kilo...
Dette er en fiskeart som er stor i munnen...

I Norge er det tatt flere karper på over 10kilo....
Fisken er en Chagoi Koi. Ensfarget grå koi. Varianten er kjendt for å vokse raskere og bli tammere enn en del andre koi varianter. De er som de fleste koi, gla i mat.
Koi er forøvrig en foredlet variant av vanlig Karpe. Vi skal nok litt lenger enn noen hundre år bak i tid, til den først oppstod.
Plussmedlem
Sånn ut fra fargen V.A, vet du om den da ligger genetisk nærmere viltform enn andre koi?
Eller er fargen på denne noe de har "avlet seg tilbake til"...
Ahaa. Vel den virket så høy over ryggen at den minnet meg om en svær Cory! ^^
Først må jeg korrigere meg selv litt. Det gikk litt fort isted. Dette er en Magoi, som er grå.
Chagoi er brun.

Vanlig karpe varier litt i farge, men er vanligvis brun aktig.
De finnes også med og uten skjell. Lærkarpe og speilkarpe. Samme fisk, men med forskjelige skjelltyper.
På Koi språket kalles begge disse to Doitsu, som er japansk for tysk karpe.

Det som går igjen er at ensfarget koi har en tendens til å vokse fortere og bli større enn flerfarget koi. Aner ikke hvorfor, men det er et kjendt fenomen, med mange meninger og teorier om.

Disse Magoi og Chagoi er nok en av de variantene som er nærmest den naturlige karpen.
Vi som har prøvd oss på litt koi oppdrett har sett at det alltid vil være en viss andel grå/brune koi i et kull. Uanset farge på foreldene. Dette er den naturlige fargen. I naturen ville derfor "vill koi" fort blitt grå/brun og gå tilbake til naturlig farge etter noen generasjoner. Dette har med kamuflasje å gjøre, og de fargede individene hadde fort blitt offer for rovdyr/fisk.

Det finnes også en som ser ut som en blandig av Magoi og Chagoi. Disse heter Ochiba Shigure, som betyr "høstløv på vann".

Det finnes også metalliske varianter som da får et tilleggsnavn Gin eller Ginrin.

F.eks. Fisken på filmen er en vanlig Magoi
Hadde den vært av typen med få/ingen skjell, hadde det vært en Doitsu Magoi.
Hadde den vært metallisk hadde det blitt en Ginrin Magoi.

Så det er litt å sette seg inn i av navn og varianter, kun av denne typen. Og det finnes mange mange flere fargevarianter, som har navn etter antall flekker, farge, skjelltype osv.... Så det er ikke like lett å holde tunga rett i munnen her alltid.

Håper jeg har klart det her nå da....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap