Planlagt innkjøp av ny fisk. hva er lurt?

I nærmeste framtid skal jeg skaffe en 10 -15 keisertetra til 325 literen min, der det går endel fisk fra før. For å unngå at de nye fiskene fører med seg smitte, har jeg tenkt å la dem gå i karantene i en 70 liter en tid. I dag er det noen få guppy og endel guppyyngel i 70 literen. Disse har jeg tenkt å flytte til et 180 liters der de egentlig hører hjemme, før tetraene ankommer. Hensikten med all denne flyttingen er å holde filteret i 70 literen i stand til å takle de nye fiskene. Før tetraene settes inn skal jeg ta et bra vannskift for å få pH og GH ned så vannet blir mer passende til tetra.

Spørsmål 1: Hvor mange tetra kan jeg ha midlertidig i 70 literen? (Filteret er Fluval 3)
Spørsmål 2: Hvor lenge bør de nye fiskene gå i karantene?

Hvis karet har tilpasset innredning og du passer på å holde gode vannverdier, så hadde jeg latt alle tetrane gå i samme kar. Kjekt og bare ha et kar som skal overvåkes

Karantene på 3 til 4 uker, mener jeg burde være tilstrekkelig.
Takk Janne.
De nye fiskene er viltfangede og går allerede nå i karantene hos importøren, så det er kanskje ikke nødvendig med så lang tid i karantene hos meg?
Jeg har heldigvis liten erfaring med sykdom fra innkjøpt fisk, men sist det skjedde måtte jeg medisinere i 325 literen. Da fikk jeg med fløyelssyke, som ble kurert, men jeg mistet endel fisk, og det var av de jeg hadde fra før. Den historien vil jeg nødig ha omigjen. Bedre føre var osv... Akvariet som skal tjene som karantene er ok innredet med planter. Filteret har vært i drift lenge, og vannovervåkning skal ikke være noe problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap