Filterrengjøring og vannbytte

Det er opplest og vedtatt att filteret ikke må renses samtidig som man foretar vannbytte. Hvor riktig er egentlig det? Er det bare en av mange akvariemyter?

Jeg har også lært at de bakteriene som sørger for at nitrifikasjonsprosessen holdes i gang, bor i filteret og ikke i vannet. Derfor skjønner jeg ikke at det skal være så fy fy å skifte en så liten andel som 25-30 % vann samtidig med filterrengjøring.

Det andre jeg har lært er at det er altfor grundig rens av filteret, som kan få hele prosessen til å bryte sammen, med død og fordervelse og frustrasjon som resultat. Hvis man derfor renser filteret skånsomt, bevares nok bakterier til at prosessen med nedbrytning av de farlige nitrogenforbindelsene holdes i gang etterpå også. Filteret skal jo tross alt ikke rengjøres så ofte, og de fleste er vel ekstra påpasselige med overvåkning etter rengjøring av filteret.

Til å begynne med gjorde jeg alt "etter boka", men nå har jeg hatt akvarier i noen år, og har for lenge siden begynt å gjøre disse to tingene samtidig. Jeg har aldri opplevd nitrittopphopning og fiskedød i forbindelse med filterrengjøring.

Er det noen flere som har synspunkter på dette?
Det har jeg aldri brydd meg om, men det skal også sies at jeg ikke har oppfattet at det skal være skummelt å skifte vann samtidig som man ta filterrens. Det er forsvinnende lite bakterier i selve vannet. Hadde det vært motsatt, hade vi vel ikke hatt behov for såstor filterkapasitet?

Det jeg imidlertid har hørt, og tar hensyn til, er å ikke slamsuge veldig grundig samtidig som jeg renser filteret. Dette fordi det finnes masser av bakterier i bunnslammet og i sanda, og fjerner man alt eller svært mye av dette samtidig med rens av filteret, kan det redusere kapasiteten for mye.

Jeg innbiller meg at det som gjør at tropisk fisk kan leve i små, nesten uttørkede dammer (mellom regntidene) er at bunnslammet inneholder nitrifikasjonsbakterier i tilstrekkelig grad. Der finnes det ikke filtre! Ettersom nedbrytingen av avfallsstoffer gjør at pH synker, er de fiskene som lever under slike vilkår også tilpasset temmelig surt vann
Jeg har tenkt som dere, og renser filter ved vannbytte; det er jo da det er praktisk å få det til. Men slamsuger gjør jeg ikke. Pleier også å ta selve svampskvisen ut i akvariet, etter å ha overflaterengjordt svampen i vann-utbøtta. Blir litt grums, men det blir fort klart igjen. Og så blir det masse smaskens for rekene...
Jeg har heller aldri brydd meg om dette. Men har to filter i hvert kar så jeg rensker bare det ene i gangen når det er behov for det. Jeg har nesten aldri slamsugd, kun på toppen i noen av 30 litrene. Er aldri skitt som ligger på bunnen, takket være flinke rengjørere.
Jeg bytter vann og slamsuger som vanlig samtidig med filterrens. Aldri hatt noen problemer pga det.

Bytter heller ikke vann hver uke (skrekk og gru). Ofte kan det gå flere måneder mellom vannbytter i veletablerte artskar. Kar med yngel byttes det seff oftere i.
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap