Akvariehold før i tiden?

Er det noen som vet om bøker som omhandler hvordan akvariehold var før i tiden?

Med før i tiden mener jeg egentlig.. alt! :P Men mer innsnevret - hvordan var det "rundt om i verden generelt" den første tiden det ble interessant å holde fisk hjemme. Når ca var dette, og hvor? Vet vi noe om hvilke kunnskaper som florerte?

Vet vi om det var noen spesielt interesserte allerede da som tok det veldig "seriøst" og ville gi fiskene best mulig leveforhold? (noen fiske-gærninger må da ha eksistert da?)

Hvilke fisk var vanlig å holde på den tiden? Planter?

Her til lands lurer jeg på når det ble "innført", hvilke mennesker var typiske akvarister her i Norge da det kom? Måtte de ha mye penger? Hvilken informasjon/lærdom var "almenne" og var det noen her i Norge som for eksempel hadde fått lærdom fra "det store utlandet" som ligner noe av den kunnskapen vi har idag? Altså med tanke på liter-størrelse, saltbruk, alt dette.

Det var jo ikke akkurat internett på den tiden så de som kanskje satt med mye kunnskap (hvis det var noen) så var det vel ikke så mange å dele det med og dermed stagnerte vel litt, og kanskje derfor det er så mange myter som lever enda idag - hvis de få som visste at det var feil ikke var der og sa noe. Gitt at det var noen?

Hvilke fisk var vanlig akvariefisk da det ble innført i Norge? Hvilke fisk var det "spesielt interesserte" i Norge hadde? Hva med planter, var dette normalt - og isåfall hvilke, og hvilke var vanlige i akvarier i Norge?

Det ble mange spørsmål her men jeg er genuint interessert i hvordan fiskehold var i verden og i Norge før i tiden - både på hobbybasis og for de som virkelig var ihuga og kanskje hadde litersyken, hehe.
Om du stikker innom biblioteket så ligger det sikkert noen "antikk" akvarie bøker der som du kan låne
Har dessverre ikke noe boktips, men jeg husker litt av det jeg har lest rundtomkring. Tror akvaristikk ble populært i Europa på slutten av 1800-tallet og i Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Selv om det sikkert er folk som har hatt fisk i stamp før den tid også, og vi vet jo at dam- og akvarietradisjonen fra østen er mye eldre enn dette.

Gullfisk og paradisfisk var vel mye det det gikk i, tror jeg. Akvariet hadde gjerne glass bare i front, og eventuell varme kom gjerne fra en lampe under akvariet. Filter var ikke på radaren.

"Fiske-gærningene" var nok i utgangspunktet naturalistene, biologer og iktyologer som hadde fisk nettopp for å tilegne seg kunnskap. Da "skikken" bredte seg til flere, tror jeg mye kunnskap og feilinformasjon fra nettopp disse vitenskapsfolkene ble med på lasset. Blandet med prøving og feiling, kan det nok forklare en del av både kunnskapen og mytene som finnes i dag.

Men nok fra min hullete hukommelse nå. Hvis noen har konkrete boktips er det jo helt konge.
Ja, jeg har også på følelsen at det kan ha vært biologer og slikt som var "fiske-gærninger" på den tiden.

Hadde også vært spennende å se utviklingen i Norge, slik det var i starten både hos "vanlige interesserte" og de som var helt ihuga, og hvordan det var på for eks 60 og 70 tallet både for de ihuga og de mer hobbybaserte.
Hm. Foreldrene mine ga bort "barndoms-akvariene" mine for en del år siden, men jeg har enda ikke sett etter om akvariebøkene fortsatt ligger i et skap et sted. Får sjekke neste gang jeg er på gamle stier. Syns å huske at det var minst én bok fra 70-tallet (eller enda eldre) der.

Inntrykket jeg har av den perioden var at halvsmå rammeakvarier (100 liter) var populært, tettet med kitt, luftpumpe-drevet innvendig filter (evt. bunnfilter), små termostat-løse varmekolber på 5-10W, og tynn kunnskap om biologisk filtrering. Av fisk var det levendefødende, neontetra og skalarer som var "hot", men en god del andre "eksotiske" arter var også nevnt, men "selvfølgelig" bare anbefalt til den viderekomne.

Og ja, den skalaren som fikk bo i hele 100 liter kunne nok regne seg som heldig. Det var mange stygge skalarer med forkrøplede finner, både i privat-akvarier, butikker og til og med på bilder i bøker. Det kan nesten virke som om man trodde de skulle være sånn...
Skal man ta med alt, må det nevnes at de første vi vet om som holdt prydfisker under kunstige betingelser var sumererne (som også var de første med skriftspråk)...nesten 3000 år f.Kr. Noe senere holdt også både egypterne og assyrerne prydfisk, og kineserne sine karper daterer seg omtrent til samme epoke. Derfra spredde det seg til Japan og til romerriket (som var de første til å holde saltvannsfisk).

Engelskmennene holdt fisk i akvarium helt tilbake på 1700-tallet, men det ble mer allment populaært på midten av 1800-tallet. På den tiden trodde man på at planter og naturlig lufttilgang skulle være nok, altså at dette tok seg av avfallsstoffene. Filtrering er av senere dato.

Da man begynte å lykkes med oppdrett av tropiske fisk på 1970-tallet, ble akvarium mer allemannseie. Da jeg kjøpte mitt første sent på 70-tallet var det allerede fine akvarier å få i alle størrelser, og vel-assorterte akvariebutikker dukket opp rundt omkring. Men dette med nitrogenkretsløpet og filtrering var det heller lite kunnskap om ! I min 250 liter av typen akvastabil hadde jeg kun et lite innvendig hjørnefilter i plastikk, med filtervatt i...drevet av en liten Rena luftpumpe.

Kunnskapsdeling ble det jo lite av, med mindre man var i en klubb. "Bibelen" var for meg IPC's Store Akvariebok fra 1974, den bruker jeg fremdeles, den har bra artsinfo om fisk og planter. Men filtrering står det INGENTING om ! Så man kan trygt si at utviklingen har vært rivende..
Jeg tok et websøk i biblioteket vårt her, og den ene boken der var fra 1979! Den heter bare "akvariehåndbok" men på coveret står det "fiskeliv i nordsjøen" - og under originaltittel står det "Originaltittel: Akvariehåndbog for begyndere" så det var litt..pussig. Var det en greie å fange norsk fisk og ha i akvariene også eller?

Det var også en bok fra 70tallet om saltvannsfisk, en dansk bok. To av akvariebøkene står at de har faglig bistand fra en "Ole Paus" foresten..
To akvariebøker fra 1970tallet
"Akvariefisk i farger" fra 1974, Cappelen forlag, av Kjell Warthoe Sørensen. Norsk utgave av Alf J. Næss.
Et utvalgt sitat:
"Det er i de senere år blitt mer alminnelig å skifte større eller mindre deler av vannet, f.eks 1/3 for hver måned for derved å fjerne skadelige avfallsstoffer. Det vil ikke være mulig innenfor denne boks rammer å komme inn på alle de faktorer som har bedtydning for vannets velegnethet som oppholdssted for fiskene, og det henvises her til litteraturen bak i boka..."

"Akvarieboken Ferskvann" fra 1979 av Sverre Sjölander og Anders Wickman. I sikkert aller beste mening står det om sølvhai følgende:
"Sølvhaien kommer fra Thailand, Sumatra og Borneo. Kroppen er sterkt sølvglinsende. Alle finner unntagen brystfinnen har gulhvit tegning og en bred, svart søm. Munnen er nedadrettet. Sølvhaien blir i naturen ca 30 cm og etter hvert ganske stor selv i akvarier, så den bør ikke holdes i akvarier under 200 liter......"

Her står det også noe om stell og vannbytter som viste at man visste om nitrogensyklusen og tok hensyn til denne. "Også her viser det seg at den enkleste metoden er den beste. Periodiske vannskift i akvariet holder NO3 konsentrasjonen nede på et rimelig nivå og minsker også risikoen for andre sags forgiftninger av fisk og planter (oppløste metaller, blåsyre etc. ) Ved å skifte ut ca 1/3 av vannet hver måned i et akvarium hvor filteret har maksimal overlate (f.eks bunnfiltre) skulle man være på den sikre siden."

Da jeg selv holdt akvarie på begynnelsen av 80-tallet som tenåring, var det ingen som kunne veilede meg rundt vannkjemi. Ikke skjønte jeg så mye av det heller. Det jeg gjorde med visse mellomrom var å ta ut fisk og planter av akvariet på 57 liter, og skylle sanden fri for skitt og organiske rester så godt jeg kunne - deretter var det å fylle opp med vann igjen - jeg tror jeg mellomlagret 20-30 liter, og så springvann resten. Temperert rett fra springen. Fisker dødde jevnlig - og jeg hadde scalare, kampfisk, dverggurami, sverddrager, gullfisk, kinesisk algespiser, purpurhodebarber, glødebåndstetra - og enda flere arter. Ikke uvanlig at noen av disse var lite hardføre. Nå i dag er det heldigvis annerledes stelt. Husker at et akvarie på 100 liter foresto meg som stort på den tiden...
Nå har jeg tatt en liten tur i bokhylla og funnet fram de bøkene jeg hadde i min ungdom. Den eldste er fra 1955 og heter "Den lille akvarieboka" av Birger Vik. Den gang kunne fiskene settes oppi akvariet med en gang etter at innredningen var ferdig dersom vannet var bløtt. Var vannet derimot kalkholdig, måtte det stå til "modning" slik at kalken ble felt ut og vannet ble bløtt. Eventuell filtrering skulle bare fjerne grums i vannet. Nitrogenomsetningen var det ikke snakk om, men derimot at vannet kom til å inneholde for mye CO2 og for lite oksygen når de oppløste organiske stoffene fra for mye foring og fra fiskene ødela vannet ved å danne CO2 i så store mengder at plantene ikke klarte omsetningen til surstoff!!!

Beskrivelsen i boka av hvordan fiskene reagerte på dette er typisk for nitrittforgiftning.
Botemidlet var imidlertid riktig, nemlig å bytte vann og redusere antall fisk.

Den neste av bøkene mine kom ut på norsk i 1969: "Praktisk akvarieteknikk" av Hans Frey. Den har jeg hatt mye glede av, men heller ikke her er nitrogenomsetningen i fokus under kapitlet om filtrering.

Jeg har også "Akvarieboka" av Alf J. Næss, 2. opplag fra 1960. Her er filtrering nevnt, men blir omtalt som et unødvendig hjelpemiddel. Sitat: -- Vi skal da greie å holde et akvarium i førsteklasses stand uten disse hjelpemidler.---

Den neste er en svensk oversettelse av en engelsk bok: "The Living Aquarium"
På svensk heter den "Det levande akvariet" og kom ut i 1981. Den har flere medforfattere og oversettere.
Først her blir det snakk om nitrifikasjonsprosessen.

Da jeg startet med akvarium som ung, fikk jeg mye hjelp av forhandleren med valg av fisk og planter, og jeg kjente ingen andre som hadde akvarium. Alt jeg lærte meg kom fra bøker og tidskrifter som jeg lånte på biblioteket. Selvfølgelig hadde jeg endel fiskedød i starten, men det gikk forbausende bra. Jeg hadde et lite luftdrevet filter som sikkert tok seg av den biologiske rensingen uten at jeg skjønte prosessen!

Her er en link til en artikkel som handler om akvariehobbyens historie
Legg merke til det nederste bildet i artikkelen som viser en transport i 1930 med hest og vogn, som skal til akvariet i Bergen.
Tove, så moro at du har de bøkene! Haha, så gøy! Eller, litt skremmende for fiskens del men spennende lesning uansett

Den nettsiden hadde jo foresten en del svar! Rart å høre at fiskene den gang er samme arter som er vanlige/populære idag også.

Står det noe om dette med hvilke fisk som var mest vanlig litt senere ut i tiden, når akvarier sank i pris? Eller var det fortsatt mye av det samme (scalare, cory, barber, tetra) ?
Begynte med akvarie i 1956, lagde ett på framhalsskolen i vinkeljern.
Ikke store greiene, men jeg mener å huske at det var på rundt 50 liter.
Filtrering, glem det , det hadde ingen hørt om. Ikke hadde vi varmekolber heller på den tiden, men akvariet sto på ei ramme hvor det var en lyspære inni som jeg tror var på 40 vatt på vinteren og ble byttet ut med ei 15 vatts pære på sommeren.
På denne måten så var vel forholdene lagt til rette for god plantevekst da varmen kom unnenifra.
Fisk kjøpte vi i akersgata rett nedenfor stortinget i kjelleren, 1. etage var øremerket undulater og utstyr.
Fisken jeg hadde var en skalare, noen guppyer, noen black molly , sverddragere og noen tigerbarber.
Det var ikke noen maller i butikken den gang og ingen discus heller og bra var jo det.
Tror denne butikken flyttet opp til Bjølsen på sekstitallet og ble til akvariemagasinet (vår venn Brude) etter hvert, tror det var rundt 2000 da han flyttet allt opp til Økern.
Var også til sjøss på slutten av femtitallet og var kansje den første som hadde akvarie ombord i et handelsfartøy på 10 000 tonn . Dette gikk veldig bra og var ikke noe problem i dårlig vær da det var boltet fast til skottet (vegg ombord i en båt) med patentbånd.
Kjøpte hele greia i en zoobutikk i los angeles og de leverte alt sammen ombord, akvarie, grus fisk og planter, hele sulamitten og jeg mistet ingen fisk, måtte jo vert veldig hardføre da det ikke var noen som foreslo at man skulle kjøre inn filtre for noe slikt hadde ikke jeg kjøpt inn.
Ja, det var tider, men det var sikkert noen som drev mye mere profft en det jeg gjorde.

Mvh Kai
Svein Dahl startet det som ble Bjølsen Akvarium i 1956, og drev det til han gikk av men pensjon tror jeg, han gikk i klasse med min far på barneskolen. Den gjengen startet Bøler Akvarieklubb i 1959 mener jeg han sa, møtene var dødskjedelige bortsett fra da det var akvarieutstilling, ble skikkelig skuffet da faderen mistet førsteplassen fordi han hadde en konkylie i ferskvannskar - karet var jo det aller fineste i verden! Må ha vært midt på 60-tallet ettersom jeg ble så trist at jeg husker det enda...

Tråkket mine barnesko i butikken, og faderen var forsøkskanin for nyheter. Discus var gøy, de ble grå da vi som småjenter banket i glasset og kostet 400 kroner stykket, da snakker vi før 1974. De fikk hullsyke og gikk heden så han gikk over til Malawi, skikkelig skuffende ettersom jeg allerede da syntes planter var finest...

En vakker dag skal jeg gjennomgå moderens 10.000 lysbilder, ikke umulig ett av de mange hjemmelagede akvariene er med i et hjørne. Vinkel rammekar i stål på 350 liter for eksempel (fattern var blikkenslagermester), det sprakk en time før gjestene kom for å feire min 6-årsdag...
Akvarier sveiset av vinkeljern med kittet glass var på vei ut når jeg startet med hobbyen rundt 1975. Hadde et par på rundt 50l som mine første kar. Bjølsen Akvarium, den gang i Gjøvikgata var stedet der jeg skaffet fisken. Svein Dahl, kona og dattera var betjeningen den gang. Butikken flyttet etter noen år drøyt 100m opp i Bergensgata.
Av litteratur fra den gangen sitter jeg igjen med:
IPC Store Akvarieboka fra 1974
Planter i akvariet av Gerhard Brünner fra 1975
Ungefødende Tandkarper av Michael Dzwillo fra 1971
Våre akvariefisker av Ostermöller/Weiss fra 1974
Akvariefisk og akvarieväxter av Arne Schiötz og Preben Dahlström fra 1974

I tillegg vet jeg det ligger et hefte skrevet av Svein Dahl om bygging av akvarier her et sted. Karene var i finer/spon, og hadde kun frontglass. Mener stoffet het Kreutoksin eller lignende. Første store karet jeg så var et utstillingskar i butikken i Gjøvikgata bygget med denne metoden. Må da ha vært nærmere 500l. Mitt eldste kar, en 200l Akvastabil, er fra denne tiden.

Starta med innvendige luftdrevne filtere med filtervatt. Hadde også noen hangon luftdrevne filtere med kun vatt som filtermedie. Vatten ble bytta når den var skitten. Ikke snakk om bakterieklultur den gangen. Det første utvendige filteret var et Eheim 2015.
Sjekket bokhylla mi, og her er hva jeg har (i tillegg til IPC-boka) :
mbuna - Jackson & Ribbinck 1975
Ciklider från Tanganyika-sjøn - Søren Neergaard 1977
Introduction to the cichlids - Robert J. Goldstein 1978
Odling av Akvariefisk - Helmut Pinter 1974
Fakta om levende foder - Kjeld Bo Larsen 1976
Cure & recognize aquaeium fish diseases - Gottfried Schubert 1974
Saltvandsakvariet - Meulengracht-Madsen/Eggers/Probst/Lange 1977
Life in the aquarium - Vesco/Klausewitz/Peyronel/Tortonese 1975

Kanskje på tide å lese seg opp litt
Linda W
det sprakk en time før gjestene kom for å feire min 6-årsdag...

haha åååh.. hva skal man i det hele tatt si om sånnt, haha. huff. :-s

Masse spennende lesning her altså! Rart at det i det hele tatt gikk å holde fisk!
Vi i Oslo Akvarieklubb har lagt ut endel scannede utgaver av medlemsbladet vårt, de eldste som er scannet hittil er fra 1963. Se link her. I disse bladene får du ganske bra inntrykk av hvordan det var å være "hverdagsakvarist" før i tiden.

Vi har også noen avskrifter fra protokoller fra medlemsmøter helt tilbake til stiftelsesmøtet vårt i 1929(!), som også gir et visst innblikk: Se link her.

Klubben markerer også vår 85-års dag neste år, og da kommer vi til å bl.a. til å ha foredrag og artikler om vår egen historie. Bør være interessant for historienerder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap