Mugg etter ny rot?
Hei. To spørsmål
Jeg la til en ny rot i akvariet på onsdag og i løpet av perioden onsdag til søndag "i dag" har det kommet en eller annen form for mugg i akvariet på det som er over vann.
"muggen ser helt hvit ut og lukter ikke noe", er egentlig ikke sikker på hva det er.
Jeg begynner å bli litt nervøs, vet ikke om denne muggen er skadelig eller hva jeg skal gjøre for å få den vekk?
Vannverdiene er:
PH 7.5
GH 6
KH 4
NH3 / NH4 0
NO3 12.5
Disse verdiene har vært stabile over flere uker og har ikke blitt noe merkbart påvirket av stokken eller "muggen"
Det har også kommet mye brunt slam fra at noe har tygd på roten "ser det ut som".
På torsdag fikk jeg også en Ansistrus.sp, kan det være den som har gnagd på stokken og lagd slammet? Har hørt de tygget på tre, men det er veldig mye tygging for en liten fisk.
Jeg er jo nybegynner, men det var en post fra moderator at man skulle finne riktig forum og spørre i, så jeg prøve her.
Er det noe dere lurer på så bare spør.
Jeg la til en ny rot i akvariet på onsdag og i løpet av perioden onsdag til søndag "i dag" har det kommet en eller annen form for mugg i akvariet på det som er over vann.
"muggen ser helt hvit ut og lukter ikke noe", er egentlig ikke sikker på hva det er.
Jeg begynner å bli litt nervøs, vet ikke om denne muggen er skadelig eller hva jeg skal gjøre for å få den vekk?
Vannverdiene er:
PH 7.5
GH 6
KH 4
NH3 / NH4 0
NO3 12.5
Disse verdiene har vært stabile over flere uker og har ikke blitt noe merkbart påvirket av stokken eller "muggen"
Det har også kommet mye brunt slam fra at noe har tygd på roten "ser det ut som".
På torsdag fikk jeg også en Ansistrus.sp, kan det være den som har gnagd på stokken og lagd slammet? Har hørt de tygget på tre, men det er veldig mye tygging for en liten fisk.
Jeg er jo nybegynner, men det var en post fra moderator at man skulle finne riktig forum og spørre i, så jeg prøve her.
Er det noe dere lurer på så bare spør.
Postet 22.09.13 kl 15:00
Postet 22.09.13 kl 16:53
KontorstolDet er ikke uvanlig og sannsynligvis helt ufarlig, og over av seg selv etter en stund. Om du ikke vil vente kan du koke roten. :)
Det er godt og høre.
Jeg fikk litt panikk og har kokt alt som er over vann og hadde mugg på seg.
Ble ikke så lang koking, men håper det hjelper så det ikke kommer tilbake.
Takk for svar
Postet 22.09.13 kl 17:01
Er det en redmoorot du har? Det er helt vanlig at de får et slikt soppaktig belegg. Det ser ganske udelikat ut, men er ufarlig, og ancistruser slafser det gjerne i seg. Jeg hadde min rot liggende i en stamp for at den skulle synke og farge av, og i den perioden skrubbet jeg den flere ganger for å fjerne dette belegget. Det lille grannet som ble dannet etter at rota ble flyttet over i akvariet, spiste ancitrusene.
Her har jeg funnet en tråd som du kan lese. Link
Her har jeg funnet en tråd som du kan lese. Link
Postet 22.09.13 kl 17:19
Ok, da er jeg helt rolig
Det er en form for mangrove rot men det er vel kanskje noe av det samme.
Bra link. og takk for svar.
Det er en form for mangrove rot men det er vel kanskje noe av det samme.
Bra link. og takk for svar.
Postet 22.09.13 kl 17:39
Mag830Hei. To spørsmål Jeg la til en ny rot i akvariet på onsdag Vannverdiene er: PH 7.5 GH 6 KH 4 NH3 / NH4 0 NO3 12.5 Det har også kommet mye brunt slam fra at noe har tygd på roten "ser det ut som". På torsdag fikk jeg også en Ansistrus.sp, kan det være den som har gnagd på stokken og lagd slammet? Har hørt de tygget på tre, men det er veldig mye tygging for en liten fisk.
Det var jo også denne andre tingen jeg lurte på, dette med "slam". Jeg trodde først det kunne være noe som tygde eller grafset på stokken, men lurer på om det er brune alger?
Jeg hadde lang innkjøring på akvariet hvor det sto innredet uten levende planter eller dyr, så satt jeg inn en plante og deretter levende dyr. Har ikke hatt noen tegn til alger før i helgen, ett par dager etter at ancistrusen og den nye stokken ble lakt til.
Tok et bilde for og se om noen kunne bekrefte/avkrefte om det er brune alger. Har hørt at disse i så fall skal forsvinne etterhvert. Gikk over med slamsuger i går, så det som er på bildet har kommet de siste 12 timene og det er like mye eller mer på resten av bunnen.
Postet 23.09.13 kl 16:52