Holde tempen nede på sommeren.

Hva gjør jeg for å holde temperaturen nede, når romtemperaturen stiger på sommeren?
Inaktiv bruker
Kjøper deg kjøle anlegg, legger poser med is i vannet, bytter litt vann oftere.
Hadde selv problemer med for høy temp de varmeste dagene i forrige uke. Satt varmepumpa på aircondition og lukket dørene i stua så jeg kun kjøla det viktige rommet. Ellers kan det bli litt dyrt.
Inaktiv bruker
Nå er det ikke alle som har AC.
Nei vet jo det, men tenkte jeg ville skrive det allikevel siden kanskje ikke alle tenker på at varmepumper som regel også kan kjøres som AC.

Ellers er god lufting på kveld/natt når temperaturen er lav også er godt triks, så man hvertfall får en god periode med romtemp som kan senke akvarietemp. Om man starter dagen med lav temp i rommet holder den seg bedre utover dagen også
Bollo
Kjøper deg kjøle anlegg, legger poser med is i vannet, bytter litt vann oftere.

Hvor mye vann og hvor ofte kan det skiftes uten å ødelegge bakteriefloraen?

Jeg har prøvd med lufting, men temp i karet er likevel 3-4 grader høgere enn ønskelig.
Nå er kanskje den verste varmen i ferd med å gi seg, men kjekt å få tips likevel.
Du ødelegger ikke bakteriefloraen ved vannbytte. De nyttige bakteriene sitter i filteret, ikke i vannet. Du kan gjerne bytte litt vann hver dag under varmeperioder. Bare pass på at du ikke bytter vann på en slik måte at fiskene får temperatursjokk. Hvor mye du må bytte for å senke temperaturen det antall grader du vil senke, går det an å regne ut. Her er en tråd som forteller hvordan du gjør det.
Om du har et stort akvarium på flere hundre liter tar det lengre tid før temperaturen er oppe igjen, enn om du har et lite 50-70 liters.

Og her er det en kalkulator.
Jeg briker isbiter og en vasket brusflaske med vann i som er fryst, ett annet tips er å åpne loket til akvariet,også et tips er å slå av lyset i de varmeste periodene, om du ikke har hjerte å slå av lyst , kan du ha lyset på om natta da det er kaldest.
Tilfeldig bekjentskap
© Rebecca Hvam
Reklame for plussmedlemskap