Jeg gir opp akvarium pga snegler
Postet 25.10.05 kl 18:19
Endret: 26.10.05 kl 19:33
Postet 25.10.05 kl 18:21
Endret: 25.10.05 kl 18:21
Postet 25.10.05 kl 18:41
Sneglespisende arter (botiaer) virker også! De kan du i alle fall ha i det største karet.
Ellers kan du jo plukke dem ut etter hvert og sende dem som snacks til noen du kjenner som har botia eller kulefisk for eksempel.
Ang. snilegift så er svaret: ja, de er giftige for fisken også... men fisken tåler dette bedre enn snilene da...
En annen ting er at døde sniler som blir liggende i akvariet etter en omgang med snilegift, faktisk kan være en større trussel mot fiskenes helse...
Ellers kan du jo plukke dem ut etter hvert og sende dem som snacks til noen du kjenner som har botia eller kulefisk for eksempel.
Ang. snilegift så er svaret: ja, de er giftige for fisken også... men fisken tåler dette bedre enn snilene da...
En annen ting er at døde sniler som blir liggende i akvariet etter en omgang med snilegift, faktisk kan være en større trussel mot fiskenes helse...
Postet 25.10.05 kl 18:45
Postet 25.10.05 kl 18:51
Dvergbotia er den minste botiaen (som jeg kjenner til) Praktbotia er også gjerne små når dem selges, så du kan jo ha dem en stund i det minste akvariet.
Desverre gir sneilegift en del negative virkninger, som nevnt forurenser døde sneiler voldsomt. Enkelte av disse sneilegiftene er også ugunstige for bakteriene i filteret.
Desverre gir sneilegift en del negative virkninger, som nevnt forurenser døde sneiler voldsomt. Enkelte av disse sneilegiftene er også ugunstige for bakteriene i filteret.
Postet 25.10.05 kl 18:54
Postet 25.10.05 kl 18:58
Postet 25.10.05 kl 19:02
Postet 25.10.05 kl 19:13
Botia Striata er kjent som den desidert beste sneglespiseren.
Praktbotia er oftest i handelen, men disse blir stooooore!
Hadde en gruppe på 5 dvergbotia en gang, disse rørte ikke sneglene mine....
PS: Anette tar gjerne imot snegler om du skulle få lyst til å plukke, putte i en konvolutt og sende de til Oslo. Se "kjøp og salg"-annonsene
Praktbotia er oftest i handelen, men disse blir stooooore!
Hadde en gruppe på 5 dvergbotia en gang, disse rørte ikke sneglene mine....
PS: Anette tar gjerne imot snegler om du skulle få lyst til å plukke, putte i en konvolutt og sende de til Oslo. Se "kjøp og salg"-annonsene
Postet 26.10.05 kl 07:28
Endret: 26.10.05 kl 07:31
Ikke gi opp, enkel løsning finnes !
Du skaffer deg 5-8 eplesnegler.
Disse livnærer seg blant annet på posthornsnegle egg/yngel. Etter to-tre uker vil karene dine være helt fri for posthornsnegler, og eplesneglene er vesentlig enklere og ta ut hvis du ønsker det. Dette fungert i mine fire akvarier når jeg fikk invasjon av posthornsnegler etter kjøp av planter i zoobutikk. Lykke til !
Disse livnærer seg blant annet på posthornsnegle egg/yngel. Etter to-tre uker vil karene dine være helt fri for posthornsnegler, og eplesneglene er vesentlig enklere og ta ut hvis du ønsker det. Dette fungert i mine fire akvarier når jeg fikk invasjon av posthornsnegler etter kjøp av planter i zoobutikk. Lykke til !
Postet 26.10.05 kl 12:17
Postet 26.10.05 kl 12:29
Postet 26.10.05 kl 16:16
Ms.ThorvaldsenDu kan jo også forsøke den klassiske brusflaskerusa. Fyll den med salat og snacks, så kommer vel sneglene etterhvert inn i flasken:) Det er hvertfall greiere enn å plukke dem for hånd:)
Problemet med denne er at fiskene også svømmer inn i flaska, og svært mange fisk vil dø av oksygenmangel inne i en slik flaske.
Jeg ville ikke anbefalt denne metoden.
Postet 26.10.05 kl 16:39
Det jeg vil anbefale er å gjøre deg til venns med sneglene. Da kan du velge mellom mange små eller noen få store. Etterhvert som karret går seg til vil større snegler ta næringsgrunnlaget til mindre snegler. Da kryr det ikke lenger. Når jeg sier store snegler mener jeg vanlige posthorn som får vokse seg til. Eplesnegler er selvfølgelig enda bedre.
Hvi jeg skulle hatt karrene mine absolutt sneglefrie ville jeg løst dette med gift. Ulempene med dette er nevnt tidligere i tråden, men det virker.
Vi ødelegger balansen i akvariene hvis vi prøver å styre det vi ikke skal eller kan styre. Dette er et vanlig problem hos nybegynnere. Du hører ikke Svein Antonsen eller John Morten Jensen sliter med dette. Hvorfor ikke?
Botia artene kan være en løsning hvis man ønsker netttopp disse fiskene. Driver man med annen fisk er botiaene gjerne et forstyrrende element. Evnen til å spise snegler er dessuten kraftig oppskrytt.
Hvi jeg skulle hatt karrene mine absolutt sneglefrie ville jeg løst dette med gift. Ulempene med dette er nevnt tidligere i tråden, men det virker.
Vi ødelegger balansen i akvariene hvis vi prøver å styre det vi ikke skal eller kan styre. Dette er et vanlig problem hos nybegynnere. Du hører ikke Svein Antonsen eller John Morten Jensen sliter med dette. Hvorfor ikke?
Botia artene kan være en løsning hvis man ønsker netttopp disse fiskene. Driver man med annen fisk er botiaene gjerne et forstyrrende element. Evnen til å spise snegler er dessuten kraftig oppskrytt.
Postet 26.10.05 kl 16:49
Endret: 26.10.05 kl 16:50
Postet 26.10.05 kl 19:16
Postet 26.10.05 kl 19:19
Postet 26.10.05 kl 19:26
Postet 26.10.05 kl 19:31
Postet 26.10.05 kl 19:44