Filterbakterier

Hva er Filterbakterier?
Hva gjør de? Formerer de seg hele tiden i filteret?
Hvor hentet se sin næring fra?

Har et akvarie hvor jeg nettopp har fjernet fiskene, hvor lenge kan karet gå før Filterbakteriene begynner å dø? Et eheim 2224 utvendig filter i et 80 liters kar. Hatt 15 svarte neontetra i det tidliger.
Er ca en uke til jeg får ny fisk. Hva kan jeg gjøre for å holde det ferdig innkjørte filteret gående?
Filterbakterier er bakterier som bryter ned avfallstoffer fra fisk, for og planter. Fisk gir fra seg avføring som er ammniakk som igjen blir omdannet til Nitritt som Igjen blir Nitrat. Bakterie kolonien din trenger mat, så om det ikke er fisk der bør du tilsette Ammoniakk iform av Salmi fra Lilleborg sin salmiakk. Du vil holde ammoniakk nivået på 4mg/liter vann. Regnestykket er som følger: 4 / (9x10) / Antall liter akvarie = mg/liter

Du kan lese mer om det HER og HER

Dette omhandler fiskeløs innkjøring, men metoden brukes til å holde liv i filteret også.
Hvor lenge overlever bakteriene da? Ca.? Holder de et døgn eller to?
Det tør jeg ikke svare på, de vil nok overleve en stund da det sikkert er e del skit i tanken, men de vil nok dø ut etter hvert som det er for lite mat til allesammen, og da tåler ikke filteret en pluttselig max belastning igjen. Sikkert noen som kan gi deg ett svar på hvor lenge de klarer seg uten mat. Men jeg ville ikke gamblet på en dag eller 2, er nå bare å tilsette salmi etter kalkulatoren så er du sikker på at de får nok å jobbe med.
Jeg har sett det skrevet 4-5 timer før de begynner å lide nød. Men det omhandlet vel strømstans om jeg husker rett. Siden salmi kanskje er litt vanskelig å få tak i nå kan du prøve med foring. Litt tregere omsetning, men forhåpentlig nok til å holde en grunnstamme i live til butikkene åpner igjen. Så får du heller tilpasse litt med målinger etterhvert før du har fsk i.
Om bakteriene i et innkjørt filter overlever et døgn eller to uten fisk? Å, jada, det gjør de uten problemer. Noen definitiv grense er det naturligvis umulig å sette, det har sammenheng med akvariets størrelse, filterets kapasitet, næringsstoffer i vannet etc, etc.

For å holde meg til egne erfaringer: Jeg har flere ganger latt akvarier på 100-200-300 liter gå med sine innkjørte filter uten fisker i en ukes tid eller mer uten å se målbare utslag på vannverdiene når det så ble satt inn fisker igjen. I et velfungerende kar er det brede marginer på dette området. Å tilføre Salmi i en slik situasjon er overflødig og i verste fall uheldig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap