Kjønnsbestemme Neolamprologus multif?

Hei på dere, som kan endel om sneglehuslekere
Jeg har en liten gjeng (6) gående i et lite veldrevet kar, men jeg lurer på å dele flokken i to - og spre dem på to kar - for å gi dem bedre plass og mulighet til lek. Ser nå at 1-2 stykker blir litt "skvist" ut av centrums-gjengen... Hvordan ser jeg forskjell på hunner og hanner? Er det ingen bedre kjønnsforskjeller på Neolamp. multifaciatus enn størrelsen... Sukk! Har bukvendt malawiciklider osv osv, og ja, jeg begynner å bli god på å se kjønn ut fra vanlig ciklide-adferd - men her kommer jeg rett og slett til kort. Hjelp!
Kjønnet på n. multifasciatus står her + at hannene har litt sterkere farger
Er ikke helt ekspert på sneglehuslekere men har to arter som er det i mitt tanganyikakar.
Hei,

det er ikke så lett (eller umulig) å ser kjønnsforskjell på N. multifasciatus når de er ung. Når de har blitt kjønnsmoden går hun mykkje oftere inn i sneglehus og står direkte over sneglehuser. Hanner står litt høgare. Hunner har ofte meir kontrast i farger (spes.når de er gravide), som betyr at bukområde er litt lysere enn resten av kroppen.

Eg hadde tidligare N.multifasciatus. Eg starta med 5 stk. i ett 60l kar. Etter 2 år var akvariet full med 78 stk. Har solgt de før eg har flytta til Norge. Kan ikkje anbefale å splitte et gruppe på 6. Enn størregruppen er enn bedre. Når eg solgte de var minsteantall 5 stk.

Lykke til med en veldig interessant liten cichlide.

Micha
Takk Micha!
Du nevner adferdstrekk og ørsmå fargenyanser som jeg allerede tror jeg "skimter" - så nå skal jeg observere litt til Enig med deg, jeg tror jeg skal la gruppen være som den er, for N. multifaciatus kan jo normalt gå i mye større kolonier. De er ungfisk, helt korrekt - så jeg må nok være enda mer tålmodig. Per idag synes jeg de minste fiskene (hunnene?) antar en noe brunere farge, spesielt på stripene - og lysere buk. Mens gutta er mer stripete i lys og mørk sølvfarge. Og jeg mener at hunnene er raskere til å smette inn og "trykke" i sine sneglehus enn gutta.
fikk et tips på en dyrebutikk der jeg faktisk stoler omtrent 100 % på han som jobber der. virkelig god peiling.
Han dunket på glasset. De som fløy inn i sneglehuset var hunner. Hannene var tøffe og skulle stå ute å passe på
Når de vokser litt til blir ofte hannene litt mer "barske" i ansiktet, bredere hodeskalle.
Dette synes jeg var veldig tydelig på bla stappersii.

Et tips: ta bilder og legg inn på www.shelldwellers.com.
Der inne finnes noen racere ang slikt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap