Golden og Hvit Labidochromis caeruleus

Hei! Trenger hjelp med farger på L. caeruleus, også kjent som "Golden". Jeg har hatt flere av disse, inkl. yngel, og vet at fargen varierer fra sterk gylden-gul (SOLO-farge ) til litt blassere gul. Nå er jeg også heldig innehaver av 4 ungfisk av fargetypen L. caeruleus "white". Disse er nå ca. 4-5 cm og skikkelig perlemorshvite, spesielt hannen har dette skjæret + hunnene har (halvveis usynlige) grå vertikale striper.
MEN, jeg har også byttet til meg en voksen hannfisk som mer virker skittengul-hvit, og jeg er er SUPER-I-TVIL om dette er en gulaktig "white" eller en usannsynlig blass "golden". Skal prøve å få lagt ut bilder her på forumet også...
Har andre erfaringer?
Bilde
Tok litt tid å få flere til å posere samtidig
- Spm: er den store hannen en skittengul white eller blass golden?
- Gulfargen ER blassere enn på bildet.
- Blitz forsterker farge.
Labidochromis caeruleus "Nkali"
Anyone? Vet dere noe om dette... Hjelp-hjelp!
Hei
Syntes han så veldig gul ut jeg. Ligner litt på min hunne.

Men så har jeg aldri sett de marmorgolden heller.

Hmmm... vanskelig.

Linka
Flere fargevarianter av L. caeruleus
Her er kanskje den beste sammenligningen av de to "kjente" Labidochromis caeruleus-variantene: Lenke: http://malawicichlids.com/mw09001j.htm.no
"Golden/Yellow" altså knallgul og "White/Nkali" - hvit m/sort & hvit hanekam. Den helhvite og den blå har jeg hverken funnet diskutert på noen av forumene ELLER sett kjøp-salgs-annonse på.

NÅ er jeg den heldige eier av en halvvoksen leksgruppe "Nkali" - altså hvit m/sort og hvit ryggfinne. I tillegg har jeg en trio av ungfisk på 3 cm som går ut for salg. Har lest MASSE om disse ciklidene på nettet i det siste, og det virker som om gul og hvit er geografiske underarter av samme fisk. De har med andre ord utviklet forskjellig farge for å tilpasse seg nytt miljø og tid, ELLER fordi ny fargemutasjon har hatt bedre overlevelsesevne enn andre akkurat der... (Lys sandbunn/kalkholdige klipper etc etc)...
Mistenker at den blekgule hannen JEG har hatt hos meg, er en mix mellom golden & white ELLER golden & perlmutt. Vet det finnes en del ciklide-blandinger, og det er jo ikke så smart Personlig har jeg bestemt at gul Golden og hvit Nkali IKKE skal gå i samme kar her hos meg
Og frøken Catfish venter spent på onsdagen, hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap