Vuderer å starte ett lite Malawikar. Spørsmål om labidochromis

Har lenge ønsket meg Malawi, men sliter litt med plassering av ett stort akvarie. Det ene stedet i stua jeg har plass til ett nytt akvarium er ikke større enn at jeg maks får på plass en 180 liter, og dette er etter det jeg forstår nok for Malawiciklider av typen labidochromis.
Det jeg ikke klarer å få noe klart svar på etter litt surfing er derimot hvor mange fisk jeg kan ha i karet.
Satser selvsagt på og kjøpe en gruppe ungfisk og etterhvert kun beholde en hann, men ønsker da en type fisk hvor jeg kan ha mer enn to hunner.
Blir liksom litt skrint i ett såpass stort akvarium.
Enkelte kilder hevder at man ikke bør ha mer enn 2 hunner til en hann (dette gjelder først og fremst sp Perlmutt), mens andre hevder at man kan ha to hanner og flere hunner i ett slikt akvariet.
Derfor hadde det vært fint om det var noen med erfaring med disse fiskene som kunne dele noen erfaringer med meg.
Må nesten spørre hvilken av de ganske mange labidochromis du tenker å ha?

Selv ville jeg nok hatt en gruppe på 5-7 fisker i ett 180L akvarie.

Dette under forutsetting at det er en del gjemmesteder, men at du ikke bruker opp all svømmeplass på steinrøyser etc

Hadde selv Rød Zebra, med 3 hanner og 5 damer, i en 170L (bunnflate som en 200L, men på grunn av panoramaform gikk 30L føyken).
Disse formerte seg stygt, så det var tilenhver tid en del mer enn dette, men med mindre fisk i karet.

Dette var nok på smertegrensen for hva som var forsvarlig, og i dag ville jeg nok redusert antallet hanfisk med i alle fall 1.
En han har ingen problemer med å storkose seg med en hel haug med damer
180 L malawikar
Jeg har mine malawi-ciklider i en 180L, og i ca. 2 år har jeg hatt flg.: kombinasjon: 1 par Labidochromis caeruleus "Golden"/1 par Aulonocara + 1 par Ps. socolofi. Fiskene har gått sammen siden de var ungfisk, så dannet det seg par, og jeg solgte overskuddet.
Nå har jeg flg. kombinasjon på gang:
1 par Lab. caeruleus "white"/1 trio rød zebra/1 par Aulonocara.
Forsøkte meg på å ha en voksen "Golden-" og en voksen "White-hann" sammen, men det ble slagsmål. Kan derfor ikke anbefale to hanner av samme art/underart i et såpass lite kar - heller en god kombi av arter. Jeg har hatt tygging på samtlige hunner, ingen sykdom og lite jaging og krangel. Har steinrøys i midten + skjulesteder i 2 av hjørnene bak + lekspar ancistrus. Lykke til!
Er litt usikker på om jegh skal satse på Labidichromis Caerlus, Permutt eller Hongi. Ønsker i grunn å ha flere en bare en av disse artene i karet.
Sammensetningen til Catfish var i grunn noe i nærheten av hva jeg hadde tenkt meg, så jeg tror rett og slett jeg er copycat og kjører på med noe av det samme
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap