- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Yngel på golden, hongi og acei.
Yngel på golden, hongi og acei.
Lurer litt på når disse rasene begynner å yngle.
Har et golden par som er ganske store. Det virker som om hannen har skaffet seg et reir da han ihverdig forsvarer en rot han har lagt sin elsk på.
Golden dama er den eneste han ikke jager. Og noen golden yngel som jeg kjøpte får også gå fri fra akkurat den rota.
Aceiene stimer og det er flott, men det virker ikke som om noen er interesserte i å "kose seg".
Må man gjøre noe spess. ??? Tilrettelegge litt ???
Mvh Linka
Har et golden par som er ganske store. Det virker som om hannen har skaffet seg et reir da han ihverdig forsvarer en rot han har lagt sin elsk på.
Golden dama er den eneste han ikke jager. Og noen golden yngel som jeg kjøpte får også gå fri fra akkurat den rota.
Aceiene stimer og det er flott, men det virker ikke som om noen er interesserte i å "kose seg".
Må man gjøre noe spess. ??? Tilrettelegge litt ???
Mvh Linka
Postet 28.08.07 kl 09:07
Postet 29.08.07 kl 13:09
Malawi-lek
Hm - tror jeg spurte om akkurat det samme for et par måneder siden, da jeg selv var innmari utålmodig mht. Golden- og Socolofi-lek. Golden leker når de har dannet par/trioer, og nådd en viss størrelse. Hva som er "riktig" størrelse kan variere, for jeg har hatt små hunner som har tygd og "treige" store hunner som IKKE har lekt. Noen sier at overfóring og feit fisk ikke er bra for lek, men ut fra bøker og nettsteder jeg har lest, så skal visst følgende være bra lekstimuli:
- Store partielle vannbytter (30-50%)
- Perioder m/levende-/frossenfór (etter pellets)
- Ro og fred i karet (ikke ominnredninger/nye beboere)
Du ser at hannfisken tøffer seg for damen ved at han "rister". Det kan best beskrives som å bruse med fjøra på hane-vis, men har man først sett det, er det lett gjenkjennelig Både hun og han kan også hjelpe til med å lage leksgrop - dvs. flytte sand og stein med munnen. Lykke til! Nå venter jeg spent på lek med den nye hvite Labidochromis-gruppa mi, men håper de får tid til å roe seg ned før det braker løs!
- Store partielle vannbytter (30-50%)
- Perioder m/levende-/frossenfór (etter pellets)
- Ro og fred i karet (ikke ominnredninger/nye beboere)
Du ser at hannfisken tøffer seg for damen ved at han "rister". Det kan best beskrives som å bruse med fjøra på hane-vis, men har man først sett det, er det lett gjenkjennelig Både hun og han kan også hjelpe til med å lage leksgrop - dvs. flytte sand og stein med munnen. Lykke til! Nå venter jeg spent på lek med den nye hvite Labidochromis-gruppa mi, men håper de får tid til å roe seg ned før det braker løs!
Postet 30.08.07 kl 09:38
Tusen takk.
Håper og tror at det da er noe på gang. Hannen drev å ristet seg mye her for noen uker siden. Han og dama er veldig på graveren selv om jeg syntes han er flinkest.
Ser du har hvite golden. Har lagt inn bud på de. Utrolig flotte fisker.
Mvh Linka
Ser du har hvite golden. Har lagt inn bud på de. Utrolig flotte fisker.
Mvh Linka
Postet 30.08.07 kl 10:33
Se opp for krysning!
Jeg hadde en Golden og tre Hongi.. Etter en god stund hadde Hongihannen drept begge hunnene side. Slik gikk det en god stund.
Vips en dag spyttet Golden-hunnen masse barn... De har striper på kroppen og i pannen som Hongi og er dekket av et gult skjær som Golden.
Jeg er overbevist om at disse har krysset seg. Det er jo mulig også siden de begge hører til Labeoropheus-slekten.
Det er mulig det er sånn at i Nødens stund spiser fanden fluer, og at dette ikke vil skje med flere av hver fisksort... Men vær obs!
Noen herinne som vet om disse avkommene kan få barn og?
Vips en dag spyttet Golden-hunnen masse barn... De har striper på kroppen og i pannen som Hongi og er dekket av et gult skjær som Golden.
Jeg er overbevist om at disse har krysset seg. Det er jo mulig også siden de begge hører til Labeoropheus-slekten.
Det er mulig det er sånn at i Nødens stund spiser fanden fluer, og at dette ikke vil skje med flere av hver fisksort... Men vær obs!
Noen herinne som vet om disse avkommene kan få barn og?
Postet 26.10.07 kl 19:18
Hehehe.. jeg vet at det er en mulighet for at de kan krysses og har solgt mine golden og nesten alle hongier.
Hørte noe lurt på et foredrag og det var at hvis man har to sorter med fisk så kan de krysse seg, men har man nok damer til hver så er sjansen lioten siden de har nok med sine egne damer.
Mvh Linka
Hørte noe lurt på et foredrag og det var at hvis man har to sorter med fisk så kan de krysse seg, men har man nok damer til hver så er sjansen lioten siden de har nok med sine egne damer.
Mvh Linka
Postet 26.10.07 kl 21:01
Denne tråden passet meg perfekt:0)
Har nå kun en golden hunkjønn i karet, da jeg ble lei av at det til alle tider poppet fram golden yngel...
Men, tron dere ikke det poppet frem yngel alikevell her om dagen.
De er stripete, med gulskjer...
Og det kan KUN vere blanding av golden og Hongi, utifra det jeg har i karet.
Har nå kun en golden hunkjønn i karet, da jeg ble lei av at det til alle tider poppet fram golden yngel...
Men, tron dere ikke det poppet frem yngel alikevell her om dagen.
De er stripete, med gulskjer...
Og det kan KUN vere blanding av golden og Hongi, utifra det jeg har i karet.
Postet 26.10.07 kl 21:18
Ja det er det helt sikkert. Mine har også svake striper, de har svarte striper på alle finnene og de blir gulere jo eldre de blir. De har og noen 'juveler' ved ørene og er generelt litt sprekere og litt mer kranglete enn Golden.
Litt 'gusjegule' er de foreløpig, men ingen av dem er voksne enda.
Det litt håpløse er at Golden - hunnen har spyttet ut fler barn... Og da må det jo være innavl, for hannen døde i et akvariehavari for flere måneder siden..
Urk! Alt i karet blir gult....
Litt 'gusjegule' er de foreløpig, men ingen av dem er voksne enda.
Det litt håpløse er at Golden - hunnen har spyttet ut fler barn... Og da må det jo være innavl, for hannen døde i et akvariehavari for flere måneder siden..
Urk! Alt i karet blir gult....
Postet 27.10.07 kl 10:25
Postet 28.10.07 kl 15:51