- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Melanochromis jakt
Melanochromis jakt
Hei, jeg trenger noen råd fra noen som har god peil på Malawi. Jeg har et 120l kar med to grupper viltfangede Malawi i. En gruppe med Melanochromis Aurates (1 han 2 hun) og en gruppe med Melanoch.. Cyanerhabdos/Maingano (1 han 2 hun). Når jeg startet opp hadde jeg de bare i par, altså en av hver. Det gikk veldig fint de hadde litt jaging på hverandre men ikke mye. Etterhvert tok det helt av og Aurates hannen dominerte veldig, jaget alle så fort de andre kom i nærheten. De siste dagene har damene stått i hvert sitt hjørne av akvarie og sett stresset/redde ut. Jeg dro til butikken i dag og forklarte situasjonen og de anbefalte meg å sette i flere huer. Jeg satte i en ny hu av hver art, og det første som skjedde var at aurates hannen og ny hue var i lek (som de har holdt på med i noen timer). Etter lek har aurates hannen fortsatt med intens jaging av alle de andre i karet, inklusive den nye dama hans. Er det noen som har noen råd og tips som forklarer den atferden? Jeg har gode vannverdier for hva de krever og passe med gjemmesteder.
Håper det er noen som har tid til å svare! Jeg må finne ut hva jeg skal gjøre så de ikke dør av stress.
Håper det er noen som har tid til å svare! Jeg må finne ut hva jeg skal gjøre så de ikke dør av stress.
Postet 14.01.09 kl 19:03
Kjøp flere fisker!
Beste måten å drepe Mbunas på er å ha for få fisker i akvariet. Det blir bare krangling til det er en igjen eller så.
Postet 14.01.09 kl 19:20
Jeg er redd du ikke kommer til å bli glad for svaret mitt, men her har du nok et problem, ja... Begge disse Melanochromis artene er aggresive typer, og du burde som et minimum bare hatt en av dem samtidig. Et kar på 120 L er nok dessverre altfor lite for to leksgrupper av Mbunas (som disse er...) I fiskebasen står det minimum 160 L for disse, noe jeg også mener kan være i minste laget. Har selv hatt Cyaneorhabdos i en 160 L, men måtte flytte dem til større kar etter hvert. Så skal du fortsette med Malawi, vil jeg absolutt råde deg til å skaffe deg større kar. Kan nesten garantere deg at dette vil ende med dødsfall etter hvert... Beklager, men jeg synes det er fint at du spør og vil det beste for fiskene dine!
Postet 14.01.09 kl 19:24
Endret: 14.01.09 kl 19:25
Ja jeg har var zoo1 i Drammen hvor de mente at det kom til å gå helt fint. Starte med få fisker for ikke å overbelaste karet i starten, og ha flere etterhvert. Jeg har KUN fulgt butikkens råd. Jeg vil ikke ha et kar hvor alle fiskene kjeppjager hverandre og krangler så blodet spruter. Jeg spurte også om den sammensetningen ville passe for karet mitt og svaret var ja det ville gå fint. tusen takk for kjappt svar, setter veldig stor pris på flere!
Postet 14.01.09 kl 19:52
Måste bara hålla med Anita.Det rådet du fick i butiken är ju inte mycket att jubla för.120 liter passar ingen malawi ciklid.
120 liter är nog bara bra till yngelakvarium när det gäller Malawi och det är mycket synd att inte butiken har större kunskap än så!
Ditt akvarium bör vara på minst250 och gärna ännu större.
Läs här
M.Auratus är en mycket tuff art som kan ta död på annan fisk.(finns naturliktvis undantag)
Det som Ove Andre skriver om att ha för lite fisk stämmer bra.
Men man bör ju inte heller överbelasta akvariumet heller .
Man bör ha en grupp .För mig är en grupp mer än 5 st.
Personligen hade jag inte blandat Melanochromis auratus och Melanochromis cyaneorhabdos i samma akvarium .Detta på grund av Auratusen som är en arg rackare.
Mvh Kjell
120 liter är nog bara bra till yngelakvarium när det gäller Malawi och det är mycket synd att inte butiken har större kunskap än så!
Ditt akvarium bör vara på minst250 och gärna ännu större.
Läs här
M.Auratus är en mycket tuff art som kan ta död på annan fisk.(finns naturliktvis undantag)
Det som Ove Andre skriver om att ha för lite fisk stämmer bra.
Men man bör ju inte heller överbelasta akvariumet heller .
Man bör ha en grupp .För mig är en grupp mer än 5 st.
Personligen hade jag inte blandat Melanochromis auratus och Melanochromis cyaneorhabdos i samma akvarium .Detta på grund av Auratusen som är en arg rackare.
Mvh Kjell
Postet 15.01.09 kl 07:30
Endret: 15.01.09 kl 07:32
Jeg har lest relativt mye i boken som heter Back to nature guide om Malawi. Der står det at disse to artene ikke trenger med enn 100 - 120 liter, det står også at Cyaneorhabdos ikke er revirhevdene. I fiskebasen her står det: Beskrivelse som gjelder kun denne arten: Akvariet bør innredes med steiner og finkornig sand. Arten er blant de rolige melanochromis-artene. Kan holdes parvis, men bør helst holdes som en trio med en hann på to hunner. Arten er rimelig enkel å få i lek.
Om Aurates står det at hanner kun er revirhevdene når det er andre utfargede hanner.
Jeg tror heller jeg skal satse på å ta ut Aurates trioen og heller sette inn en annen gruppe roligere Mbunas? Hva tror dere er passende fisk til å gå sammen med Cyaneorhabdos?
En siste ting som jeg opplever som veldig forvirrende er at jeg har lest meg opp, både her og andre steder om fiskene, så viser det seg at dette ikke stemmer. Feks størrelse på kar som nevnt over. %¤"#¤"#% Måtte bare få ut det. Tusen takk for hjelp!!
Om Aurates står det at hanner kun er revirhevdene når det er andre utfargede hanner.
Jeg tror heller jeg skal satse på å ta ut Aurates trioen og heller sette inn en annen gruppe roligere Mbunas? Hva tror dere er passende fisk til å gå sammen med Cyaneorhabdos?
En siste ting som jeg opplever som veldig forvirrende er at jeg har lest meg opp, både her og andre steder om fiskene, så viser det seg at dette ikke stemmer. Feks størrelse på kar som nevnt over. %¤"#¤"#% Måtte bare få ut det. Tusen takk for hjelp!!
Postet 15.01.09 kl 08:10
Det jeg ville ha gjordt i dette tilfelle var å sette inn flere fisk... av annen art. gjerne golden. eller en rolig type. Hadde mine malawi tidligere
i 120l Kar da med totalt 12 fisk i karet. Der av bare to Maingano, en hanne og en hunne.
Det gikk fint. Men erfaringer viser at de trives bedre i større kar. Har tatt all malawien min over i ett 312l kar. og nå går det mye bedre.
Synes fisken ble mye sky og redd i ett lite kar i forhold tl det store nå, der de er veldig tillitsfulle og spiser av hånden. Noe de ikke gjorde i 120l.
i 120l Kar da med totalt 12 fisk i karet. Der av bare to Maingano, en hanne og en hunne.
Det gikk fint. Men erfaringer viser at de trives bedre i større kar. Har tatt all malawien min over i ett 312l kar. og nå går det mye bedre.
Synes fisken ble mye sky og redd i ett lite kar i forhold tl det store nå, der de er veldig tillitsfulle og spiser av hånden. Noe de ikke gjorde i 120l.
Postet 15.01.09 kl 15:34
Tycker fortfarande att 120 Liter är för litet .
120 liter sätter väldiga begränsningar på vilka arter som kommer att trivas där.
De kommer att överleva de gör de men betyder inte att de har det bra.
Så man bör ha ett större akvarium.
Om så var fallet skulle jag rekomendera dig någon form av Aulonocara
tex Aulonocara jacobfreibergi som är en av de tuffare Aulonocara arterna.
Som sällskap till Labidochromis caeruleus.
120 liter sätter väldiga begränsningar på vilka arter som kommer att trivas där.
De kommer att överleva de gör de men betyder inte att de har det bra.
Så man bör ha ett större akvarium.
Om så var fallet skulle jag rekomendera dig någon form av Aulonocara
tex Aulonocara jacobfreibergi som är en av de tuffare Aulonocara arterna.
Som sällskap till Labidochromis caeruleus.
Postet 15.01.09 kl 18:45
Tusen takk for alle svar!! Det er godt å kunne få råd og konferere med dere som er mer kjent med denne type fisk. Jeg leverte tilbake trio med Aurates i dag, de var for nærgående og hannen ville bare drept andre eller død selv av stress. Jeg valgte i stedet for en gruppe på 4 med noen utrolig fine Metriaclima sp. "zebra Patricki". Det ser ut til å gå veldig fint. Finner ikke info om de her i fiskebasen heller ikke så mange andre steder men de står i boka mi (Back to nature). Veldig pene fisker som også satte Maingano hannen på plass. Nå svømmer de rundt og ser ut til å trives godt. Tusen takk nok engang for alle innspill!!
Postet 15.01.09 kl 21:53
En link, bare:
Metriaclima sp. "zebra patricki"
Når jeg kjøper malawi-ciklider så er min erfaring at det går greit så lenge man holder seg ungfisk. Er de ca 3-4 cm og en gruppe på min. 3 stk så blir de ikke sett på som konkurrenter, og de finner seg lettere til rette.
(Med mindre man har rov-ciklider, da).
Metriaclima sp. "zebra patricki"
Når jeg kjøper malawi-ciklider så er min erfaring at det går greit så lenge man holder seg ungfisk. Er de ca 3-4 cm og en gruppe på min. 3 stk så blir de ikke sett på som konkurrenter, og de finner seg lettere til rette.
(Med mindre man har rov-ciklider, da).
Postet 15.01.09 kl 22:39
Per ChrJeg valgte i stedet for en gruppe på 4 med noen utrolig fine Metriaclima sp. "zebra Patricki". Det ser ut til å gå veldig fint. Finner ikke info om de her i fiskebasen heller ikke så mange andre steder men de står i boka mi (Back to nature). Veldig pene fisker som også satte Maingano hannen på plass. Nå svømmer de rundt og ser ut til å trives godt.
Uffda.... Som Shiramor sier går det alltid bra så lenge de er små/ungfisk. Men nå har du kjøpt deg en av de virkelig aggresive Mbuna artene dessverre. Zebra er en av de virkelig "sinte", og når disse blir kjønnsmodne kommer spesielt hannene til å herje voldsomt i karet ditt. Jeg vil anbefale deg å sjekke følgende nettside hvor også temperament for de ulike fiskene står:
Ciklid-forum.com
Ser du på Zebra-arten ser du at alle disse er klassifisert som aggressive mot andre fisker og meget aggressive overfor egen art.
Vil du ikke kjøpe et større kar og fortsatt ha Malawi, vil jeg anbefale deg å kun ha en art (og kun en han til flere hunner) av f.eks Golden eller gå for en rolig aulonocara art. Dette kommer ikke til å gå bra dessverre....
Postet 16.01.09 kl 11:02
Etter det jeg har fått med meg så er alle Mbuna arter mer eller mindre hissige. Det eneste stedet jeg fant info om denne fiske på nett var her . Der står det at den er en relativt fredlig Mbuna, det må jo være bra. Den har vært vanskelig å finne info om, men de jeg har snakket med sier at dette er forholdsvis rolig fisk. Den du refererer til ligner ikke så mye på de jeg har nå. Jeg fant også en på den listen som heter Metriaclima sp. "patricki" (Mbenji). Den ligner også veldig lite på fisken jeg har, spesielt i fargen. Jeg skal prøve å få tatt et bilde av de og legge ut.
Postet 16.01.09 kl 13:47
Endret: 16.01.09 kl 13:48
Du gjør selvfølgelig som du vil, og jeg vet det ikke var nettopp den Zebraen du har som jeg linket til. Men sjekk de andre Zebraene på Ciklid-forum også.... Zebra er ikke en av de rolige mbunaene - jeg snakker av erfaring også I linken din står det også minimum 200 L... Men lykke til ihvertfall, du velger som sagt selv å gjøre dine egne erfaringer eller å høre på råd. Det er helt OK Fisken var fin ihvertfall!
Postet 16.01.09 kl 15:02
Steingrotter
Jeg hadde lagd masse gjemmesteder til huene,vulkansk stein som ikke veier så mye synes jeg .
Postet 16.01.09 kl 22:48
I bøker og i fiskebasen står det gjerne at fiskene bør ha et kar på minimum 120l o.l
Det man da må tenke på er at dette gjelder kun når man holder den ene arten alene, og da kun med en hanne.
Melanochromis hannen vil fort ha hele 120 literen som territorie.
Om flere grupper skal holdes sammen bør ikke karet være noe mindre enn 300 liter, avhengig av hvilke arter man ønksker å holde sammen.
Når man setter sammen grupper må man huske på artene bør ha samme temperament/gemytt, samme kosthold, samme krav til oppsett av innredning.
Om man ønsker en større gruppe av samme art bør man holde flere enn to hanner sammen. Men to hanner vil en av de bli sjef, og den svakeste blir sett på som en konkurrent. Med flere hanner blir da mobbingen fordelt på flere hanner, og stresset pr individ reduseres. Huene får også være mer i fred da hannen blir mer opptatt av å holde på sine posisjoner i gruppen.
Det man da må tenke på er at dette gjelder kun når man holder den ene arten alene, og da kun med en hanne.
Melanochromis hannen vil fort ha hele 120 literen som territorie.
Om flere grupper skal holdes sammen bør ikke karet være noe mindre enn 300 liter, avhengig av hvilke arter man ønksker å holde sammen.
Når man setter sammen grupper må man huske på artene bør ha samme temperament/gemytt, samme kosthold, samme krav til oppsett av innredning.
Om man ønsker en større gruppe av samme art bør man holde flere enn to hanner sammen. Men to hanner vil en av de bli sjef, og den svakeste blir sett på som en konkurrent. Med flere hanner blir da mobbingen fordelt på flere hanner, og stresset pr individ reduseres. Huene får også være mer i fred da hannen blir mer opptatt av å holde på sine posisjoner i gruppen.
Postet 17.01.09 kl 05:26