Trenger forslag til malwisammensetning

Min datter har lyst på fisker med masse farger og vil ikke ha av de forslagene jeg har kommet med som platy etc, derfor går tanken over til malawi fisker. Til dere som har peil på malawi ønsker jeg forslag til sammensetning.

Kriterier;

Juwel lido 120 l akvarie
Forskjellige farger
at de ikke blir for store og kranglete

Forslag?
Lido 120 blir desverre for lite for hold av malawiciklider. Dette karet har liten bredde, og malawiene holder seg for det meste i midtre og nedre sjikt. Kar under 160-200 liter og 1m i bredde er ikke egnet.

Mvh Kim.
Finnes jo malawifisker som ikke blir så store også.....
De finnes i forskjellige størrelser, men er allikevel kranglete. Ofte de små som er verst
Bettina
Finnes jo malawifisker som ikke blir så store også.....

Jo, det er sant det, men de er hissige og krever stor plass for å trives. Med såpass liten plass vil de hele tiden krangle om territorie, og liv vil stadig gå tapt.
Ok, har personlig aldri hatt sansen for malawi, men tenker jeg tar en tur på dahls dyrerike og prater med de jeg.... blir så mye forskjellig svar....
foresten, så i basen malawi som ikke trenger mer enn 60 liter....hmmm ja vel...bra kunnskap stemmer
Bettina
Ok, har personlig aldri hatt sansen for malawi, men tenker jeg tar en tur på dahls dyrerike og prater med de jeg.... blir så mye forskjellig svar....

Hvorfor spør du egentlig? Det er helt tydelig at du ikke ble fornøyd med de svarene du fikk...

Får å si det sånn, vi vet hva vi prater om etter flere års erfaring. Om du velger å prate med en ansatt i en dyrebutikk så gjør det. Men for fiskene sine sin del så håper jeg du får snakke med noen med peiling.
syntes det bare var rart å få avvisning av malawi i 120 liter sånn med en gang, da det finnes arter etter basen her som kan gå i både 50 og 60 liters kar...da tenkte jeg litt mer på om dere som har "peil?" på malawi kunne komme med forslag...... Men dropper nok malawi da.....
Jeg har startet opp et helt nytt kar og karet (les filteret) er under oppkjøring. Har en datter på snart fem år som vil ha fargerike fisker.

Vurderte alt mulig rart og forskjellige sammensetninger av fisk. Var innom tre butikker i to forskjellige byer i dag for å snakke med de som jobber der og se hva slags fisk de har til salgs o.l.

Har foreløpig kommet frem til at et rent malawikar ville vært noe for oss. Malawifisk er ganske raske og friske og trenger ikke så veldig mye stell. Planter er jeg ikke så veldig glad i og med malawi slipper jeg å ha planter. Har innredet karet med fint og små grus som passer til malawi og filteret kjører 1000 liter i timen. Det skal vel være nok. Har to planter og to røtter som skal ut og noen sten med fine skjulesteder skal inn.

Karet er ikke verdens største, men i følge samtlige jeg har snakket med i dag så skal min Aqualine 160-literen holde. Den er på 80 bredde, 40 i dybde og 50 i høyde. Er sånn ca passe, sier dem. Har fått flere ærlige svar på det meste jeg har spurt om andre art og sammensetninger, så jeg vet at de ikke sier det kun for å selge fisk til meg.

Men 120-literen kan jeg ikke uttale meg om. 160 er altså nok, men skal ikke ha "for mange" fisk. Fisk skal jo trives så de trenger en del plass.

Hei Bettina. Jeg ble nysgjerrig på hvilken malawi som i følge basen kan gå i 60-liters akvarium, men fant ingen.
De som kom opp var ciklider fra Tanganyikasjøen: Neolamprologus caudopunctatus. Jeg har ikke hatt dem selv, men de kan kanskje være et alternativ?

Et annet alternativ er å få tak i yngel som kan gå der til de blir for krevende og kranglete, og så kan dere selge dem. Malawi vokser sakte.
Jeg har en 180-liter som det har vært inntil 50 yngel i. Nå går det 30 "Delfiner" der som ble født i februar og de største er 4 cm nå etter 7 mnd. (skal selge dem om en uke).

I en 250-liter har jeg mbunas, og må bare si at det er ikke enkelt å få til en harmonisk gruppe oppi der. Mister en del hunnfisk når de blir kjønnsmodne, og ny fisk som settes i karet blir gjerne drept over natten. Må også passe på at vannet holder seg rent for å unngå bukvannsot (men ellers er de lite plaget med sykdommer).
Har mange ganger hatt lyst til å gi opp, spesielt når jeg har mistet fisk som har vært vanskelig å få tak i.
Vedkommende som har skrevet denne artikkelen har visst opplevd noe av det samme: Hvornår er et akvarium for lille til Malawicichlider?

Uansett: Socolofi, Golden og Rustciklide er vel noen som kan gå i mindre kar enn annen malawi.
PS: På AF står det min. 100 liter på Rustciklide, men på www.ciklider.se står det min. 250 liter. Så du ser "kunnskapen" er forskjellig ut i fra forskjellige erfaringer
Alt kan gå, men alt kan også gå galt i ett lite kar.
Har selv hatt malawi i ett 120L uten problem. De vokste og ynglet, så vil tro de likte seg.
Om en starter med yngel kan en plukke ut harmonisk fisk og dermed få en rolig gruppe...etter min mening.
Vet mange ikke er enig med meg, men jeg mener en kan ha en liten gruppe malawi ett litt mindre kar enn nevnt i fiskebasen.
Men som sagt alle er ikke like heldig og får det til å fungere. (enklere i større kar)
Bettina
Min datter har lyst på fisker med masse farger og vil ikke ha av de forslagene jeg har kommet med som platy etc, derfor går tanken over til malawi fisker. Til dere som har peil på malawi ønsker jeg forslag til sammensetning. Kriterier; Juwel lido 120 l akvarie Forskjellige farger at de ikke blir for store og kranglete Forslag?

Golden, maingano, kingsizei,saulosi, ..... er noen jeg har hatt i ett 120L...
Malawi i 100 liter
Så i Back to Nature sin bok om Malawi-ciclider. De hadde et forslag til sammensetning for et 100 liters kar.......
Rody
Så i Back to Nature sin bok om Malawi-ciclider. De hadde et forslag til sammensetning for et 100 liters kar.......

hva var forslaget?
Forslag fra back-to-nature
Ja, regnet med at du ville vite det, men hadde ikke boken der og da.

Forslaget var:

En Aulonocara baensci gruppe (en hann, tre hunner) og
ett Aulonocara jacobfreibergi par.

Ikke mange, men en start....

Roar
drar igang denne jeg så slipper jeg lage ny om dette også kjører i disse dager igang karet mitt fra søramerika til malawi.. det er 720 med lavastein som en liten fjellkjede (dvs flust med gjemmesteder, huler og kriker og kroker og en anubias her og der:=) har ikke lyst til å få slagmark hvor alle skal drepe hverandre så lurte på om noen har forslag til en sammensetning som kan fylle opp da karet er fisketomt og klart for innbyggere bare jeg får opp vannverdiene.
har lest litt om dette nå men det er jo håpløst mye velge. det eneste jeg vil er en vettu sammensetning med litt fredelige fargerike fisker
Hei Larsh.
Ser ut som at malawi-folket er på påskeferie så jeg legger inn et hurtig-svar før jeg drar ut på tur.
For det første: Gratulerer med 720-liter og valget av malawi-ciklider!
Der har du et kjempefint utgangspunkt for å holde malawi, og for å lykkes med de. Du kan jo ha nesten hva som helst oppi der.
Skulle en hannfisk bli agressiv og territoriell pga lek så er det allikevel rom nok for hunner og andre hanner til å slippe unna.
Her kan du også blande mbunas og frittsvømmere så lenge du velger rolige mbunas og frittsvømmere som tåler en støyt (ikke omvendt), og holder deg unna de mest herbivore mbunaene (f.eks Ps. demasoni).
Angående arter blir derfor mest en smaksak, og hvilke arter som er å få tak i. Mbunas vil ha fin sand, stein, huler og mange gjemmeplasser, mens frittsvømmere vil ha fin sand, åpne svømmeplasser, noen gjemmesteder og noen større flate steiner som de kan leke oppå (kommer an på art).
Delfin-ciklider (Cyrtocara moorii) er store og rolige og begge kjønn er blå.
Aulonocara: Nydelige hanner, men hunnene kan være ganske fargeløse.
Samme med Blå ahli (S. fryeri): Utrolig flotte hanner, men fargeløse hunner.
Copadichromis borleyi "Kadango": Ganske rolige. Hannen er rustrød med blått hode, og hunner har en nydelig rød-orange (eller gule) finner og hale. Ikke så mange malawi som har naturlig rødt i seg så de kan være nyttig sånn.
Av mbunas så kan de som er nevnt tidligere i tråden være eksempler på "snille" arter.
Tips: Hvis du finner en ciklide du lurer på ang. hummør: Gå inn på http://www.cichlid-forum.com/profiles og let opp fisken. Der står det om den er agressiv mot andre av egen art (Conspecific Temperament) og andre arter (Temperament).
F. eks Labidochromis sp. "Hongi" :
Temperament: Mildly Aggressive
Conspecific Temperament: Aggressive
Den kan være sinna mot sine egne (holder med 1 - 3 hanner når akvariet er stort), men kan fungere greit med andre arter.

Er det noen ciklider som du har sett deg ut som ekstra interessante? Kan være lettere å foreslå noe hvis du allerede har noen som utgangspunkt.

Håper du fikk litt nytte av dette sammensuriet, og fortsatt god påske
tusen hjertelig takk... skjelden å få svar inne her om dagen ja så folk er nok i påskemodus.. eneste jeg styrer med nå er å få opp ph.. har hatt i en kg med faxekalk men det ser ikke ut til å gjøre mye.... så har vært å kjøpt kh/ph+ i dag for å prøve det..

har kikket på golden da selvfølgelig.. og hongi... prøve med noe med mye farger... har forstått det som at det kommer til å bli en del graving uansett hva jeg velger (noe jeg egentlig ikke liker men :=) ogå har jeg sett på moori.. hadde tenkt å styre unna rovfisk gruppen.. har kjøpt meg boka til konings og den var jo intressant nok.. spørs bare hva som er litt vanlig i handelen

moori
golden
hongi
Pseudotropheus crabro
Melanochromis auratus

disse veit jeg at er å få kjøpt i nærmiljøet her...
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias
Reklame for plussmedlemskap