Tanganyika

Har fått nytt kar, 250 lt. Har stått i 9 dager med vatn. Har planer om Tanganyika og vil difor feste ihop lavastein med silikon for å få klippeformasjon. Kan det gå galt med botnplata? Har lest noko om isoporplater i botn. Eg har allerede fyllt opp med vatn...

Julidochromis regani, sitroncichlide, lamprologus brichardi + ein sneglehusleker. Kan det bli for mykje? Kanskje eg må kutte ned til 3 forskjellige.

I tillegg har eg ein luftstein med ein stygg slange som eg ikkje veit korleis eg skal få skjult
Du bør nok ha noe under steinen, ja. Jeg ville sagt at du er NØDT. Og det er ikke lett å få isopor på plass når det er fullt av vann. Du kan tappe av vannet og forsøke å legge noen biter rett under steinene, og så fylle opp igjen.

Hva gjør du for å få gang på filteret? Skulle tro at det ikke gjorde noe med et større vannbytte dersom du ikke greier å ta vare på alt vannet.
Ja, tar ikkje sjansen på noko anna. Har nett tatt ein vatnskifte, men kan vel ikkje skade med eit til.
Å feste lavastein med silikon er en dårlig løsning ,den fester ikke skikkelig ,har prøvd det selv
Prøv heller å stable skikkelig så det blir stødig,men ville heller brukt annen stein fks.skifer .
I mitt hestenesekar (tanganyika) har jeg rullestein og skiferplater .
Søren... Jaja, takk for svar, sparte meg for litt arbeid der. Men ville ha huler for reganien.
Det kan være lurt å ha et underlag når du skal holde fisk som graver. Selv bruker jeg liggeunderlag som limes fast med silikon. Det er kanskje litt ekstra trøbbel nå som du har fylt karet, men kanskje verdt å tømme og tørke karet for å slippe å bekymringer.
Lavastein har den fordelen at den veier mindre og vil dermed forårsake mindre skade dersom den røys skulle rase sammen. Og på grunn av at den er så porøs gir den bedre grep og gjør det lettere å stable steiner uten at at de sklir mot hverandre og raser.

Når det gjelder fisker ville jeg kanskje vurdert å utelate N. brichardi i sammensetningen du har tenkt på. Evt. gå for et N. brichardi artskar og la det bli en stor lykkelig familie. N. bricharid er en fantastisk fin art, men det kan lett bli litt trøbbel. De har en tendens til å overta og kue tankkamerater av andre arter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap