- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære dere med sinte sneglehuslekere...
Kjære dere med sinte sneglehuslekere...
Postet 09.12.10 kl 22:25
Hei.
Kan fortelle deg hvilke fisker disse som du hentet hos meg, oprinnelig gikk sammens med da 400 literen med fisk kom i hus:
Sitronciklider, Løvehodeciklider, Black Ghost, Prinsessen av Burundi, + SAE og Ancistruser + noen fler jeg ikke kommer på i farta. - en herlig fiskesuppe med andre ord.
Hvordan det blir og gå hos deg, kan jeg ikke si noe om, men de har tidligere gått i selskapskar som du ser.
Kan fortelle deg hvilke fisker disse som du hentet hos meg, oprinnelig gikk sammens med da 400 literen med fisk kom i hus:
Sitronciklider, Løvehodeciklider, Black Ghost, Prinsessen av Burundi, + SAE og Ancistruser + noen fler jeg ikke kommer på i farta. - en herlig fiskesuppe med andre ord.
Hvordan det blir og gå hos deg, kan jeg ikke si noe om, men de har tidligere gått i selskapskar som du ser.
Postet 09.12.10 kl 23:31
Jeg vil si at du gjør en kjempefeil da, ja! :o
Om du leser litt om de fiskene du her lister opp, og hvilke vannverdier de lever under
ser du fort at dette blir ei suppe av mistrivsel og kompromisser.
Og det er ikke noen god suppe!
Spesialiser deg, først og fremst for fiskene sin del, men også for egen del.
Fiskene får det så mye bedre, og vil belønne deg med flotte farger, naturlig adferd
og mulighet for at de vil yngle og trives.
Jeg hadde sneglehuslekere og sitronciklider sammen uten problem.
Bare ha nok sneglehus og steinrøyser så begge sortene kan gjemme seg og danne revir.
Om du leser litt om de fiskene du her lister opp, og hvilke vannverdier de lever under
ser du fort at dette blir ei suppe av mistrivsel og kompromisser.
Og det er ikke noen god suppe!
Spesialiser deg, først og fremst for fiskene sin del, men også for egen del.
Fiskene får det så mye bedre, og vil belønne deg med flotte farger, naturlig adferd
og mulighet for at de vil yngle og trives.
Jeg hadde sneglehuslekere og sitronciklider sammen uten problem.
Bare ha nok sneglehus og steinrøyser så begge sortene kan gjemme seg og danne revir.
Postet 09.12.10 kl 23:47
Ok, da er iallefall ancistrusen og sitronene dekket..! Ellers er det jo noen av fiskene der som er ganske store, det har jeg jo ikke.. Mulig de føler seg tøff alikevel!
Tror jeg har nok sneglehus, men er alltid på leting etter flere ;P
De yngler som bare juling.
Hvilken fisk er det du tenker som faller helt ut av gjengen da, Tunderbrd?
Både sitronene og sneglehuslekerne holdes i vann som de har vokst opp i, og jeg tenker jeg skal fortsette med det. Forskjellen er nok litt mer kalkholdig vann i 160literen framover.
Sitronene går allerede i suppa, og ser ut til å trives der! =)
Tror jeg har nok sneglehus, men er alltid på leting etter flere ;P
De yngler som bare juling.
Hvilken fisk er det du tenker som faller helt ut av gjengen da, Tunderbrd?
Både sitronene og sneglehuslekerne holdes i vann som de har vokst opp i, og jeg tenker jeg skal fortsette med det. Forskjellen er nok litt mer kalkholdig vann i 160literen framover.
Sitronene går allerede i suppa, og ser ut til å trives der! =)
Postet 10.12.10 kl 13:05
Om du ser på PH og DH disse fiskene lever under i naturen skjønner du nok galskapen:
N.multifasciatus : 15 - 25 dH og 8,0-9,0 PH
Sitronciklide : 10 - 30 dH og 8,0-9,5 PH
Ancistrus : 0 - 12 dH og 6,0-8,0 PH
De fleste Tetraer lever i meget bløtt og surt vann,
dH på 0-3 og PH ned mot 5 er ikke uvanlig.
I tillegg er bunnforhold, beplantning og øvrig innredning såpass forskjellig
at de ikke lar seg kombinere uten at det blir kompromisser som ikke er særlig sunt.
Treffer ofte på akvarister som ønsker å blande fisk som ikke burde bo sammen,
og som alltid ser på max-min verdier og utfra det forsvarer at de "neste" har samme krav.
Folk får gjøre som de vil, men dette er altså min mening!
N.multifasciatus : 15 - 25 dH og 8,0-9,0 PH
Sitronciklide : 10 - 30 dH og 8,0-9,5 PH
Ancistrus : 0 - 12 dH og 6,0-8,0 PH
De fleste Tetraer lever i meget bløtt og surt vann,
dH på 0-3 og PH ned mot 5 er ikke uvanlig.
I tillegg er bunnforhold, beplantning og øvrig innredning såpass forskjellig
at de ikke lar seg kombinere uten at det blir kompromisser som ikke er særlig sunt.
Treffer ofte på akvarister som ønsker å blande fisk som ikke burde bo sammen,
og som alltid ser på max-min verdier og utfra det forsvarer at de "neste" har samme krav.
Folk får gjøre som de vil, men dette er altså min mening!
Postet 10.12.10 kl 14:34
Postet 10.12.10 kl 17:38
Postet 10.12.10 kl 17:42
Jepp! Men jeg må påpeke at jeg ser på fiskene hvis det er noe galt. Og da gjør jeg noe med det så fort det lar seg gjøre.
Vannverdier er jeg redd jeg aldri har vært noe god på...=/
Men jeg ser nå at fiskene er aktive, spiser med klask og bram og splosj! Og jeg har ikke gjort noe for å fortjene det nesten..
Vannverdier er jeg redd jeg aldri har vært noe god på...=/
Men jeg ser nå at fiskene er aktive, spiser med klask og bram og splosj! Og jeg har ikke gjort noe for å fortjene det nesten..
Postet 10.12.10 kl 17:55
Hm, okei...
Og hva gjør du om f.eks Tanganyika-fiskene ikke trives i vann med verdier som i Amazonas?
Skal man da begynne å tilsette stoff for å få opp Ph og hardhet?
Kan være katastrofalt og endre verdiene for fort...
Veit jeg kanskje kverulerer litt,
men skjønner bare ikke hvorfor folk plent ska tøye grensene
med fiskenes liv og helse som innsats!
Og det å påstå at man ser på fiskene om der er noe galt:
TRO MEG!
Det gjør man som regel alt for seint til å klare å gjøre noe med det,
ihvertfall uten uopprettelig skade...
Og dersom du skal klare å den balansekunsten det vil være å holde vannverdiene
på den knivseggen du her ville balansere på med en slik sammensetning av fisk
burde man være MEGET dyktig på dette med vannverdier!
Og hva gjør du om f.eks Tanganyika-fiskene ikke trives i vann med verdier som i Amazonas?
Skal man da begynne å tilsette stoff for å få opp Ph og hardhet?
Kan være katastrofalt og endre verdiene for fort...
Veit jeg kanskje kverulerer litt,
men skjønner bare ikke hvorfor folk plent ska tøye grensene
med fiskenes liv og helse som innsats!
Og det å påstå at man ser på fiskene om der er noe galt:
TRO MEG!
Det gjør man som regel alt for seint til å klare å gjøre noe med det,
ihvertfall uten uopprettelig skade...
Og dersom du skal klare å den balansekunsten det vil være å holde vannverdiene
på den knivseggen du her ville balansere på med en slik sammensetning av fisk
burde man være MEGET dyktig på dette med vannverdier!
Postet 10.12.10 kl 19:38
Endret: 10.12.10 kl 19:42
Anbefaler tråden Hva skjer fysisk med fisken, om akvarievannet ikke har korrekte verdier ikke fiskens krav? fra noen måneder tilbake. Legg spesielt merke til innlegget til Nils.
Postet 10.12.10 kl 19:50
Postet 10.12.10 kl 20:05
Endret: 10.12.10 kl 20:15
For å gjennta meg selv fra en av dine andre tråder:
Tror du virkelig at fisk fra Tanganyika, en sjø som anslåes å være omlag 35 millioner år gammel, og som har noen ekstreme verdier som faktisk holder seg meget jevne natt som dag året rundt kan påstås å tilpasse seg springvann på 3-4 generasjoner?
Ikke en gang Darwin var vel SÅ optimistisk...
Så det er virkelig ikke rart folk reagerer, selv om det er på siden av det du spør om.
Det er vi iallfall enige om
(edit: innlegget mitt ser kanskje litt rart ut nå når det forrige ble slettet, men jeg lar det stå!)
Tror du virkelig at fisk fra Tanganyika, en sjø som anslåes å være omlag 35 millioner år gammel, og som har noen ekstreme verdier som faktisk holder seg meget jevne natt som dag året rundt kan påstås å tilpasse seg springvann på 3-4 generasjoner?
Ikke en gang Darwin var vel SÅ optimistisk...
Så det er virkelig ikke rart folk reagerer, selv om det er på siden av det du spør om.
Det er vi iallfall enige om
(edit: innlegget mitt ser kanskje litt rart ut nå når det forrige ble slettet, men jeg lar det stå!)
Postet 10.12.10 kl 20:12
Endret: 10.12.10 kl 20:14
Postet 10.12.10 kl 20:19
Postet 10.12.10 kl 20:26
Hei Vannsti
Humunuku linket til den episk diskusjonsserie som jeg selv var innblandet i. Se på innlegg nr. 73 i tråden som Humunuku linker til.
Hvis sneglehuslekerne dine yngler er det et godt tegn på at de har det helt ok. Dessuten ser jeg at du har kjøpt fisken av en/ei som hadde den samme gladmiksen. De er nok vant til det. Har ikke Malawi kar selv, men ser rundt her at mange bruker Ancistrus i slike kar. Jeg ville nok anbefalt deg å hatt sneglelekerne dine for seg selv, ikke fordi de evt. ville tatt skade av lavere pH enn normalt, men at du kunne fulgt mer på deres personlighet. Jeg er en fan av biotop kar, men det er fordi jeg er biolog, og liker å se noe som ligner på naturlig samspill. Sneglehuslekre kan være skikkelig aggressive, og kjeppjage annen fisk, selv fisk som er mye større. For å si det sånn...jeg hadde noen blå acara småtaaser som over to netter gomlet i seg 8 kardianltetraer og 12 neontetraer. Hold fisk sammen som er vant til å være sammen er en lærdom.
Og til Tunderbrd...les det samme innlegget. Fisk har ekstrem rask tilpassningsevne. Her er det ikke snakk om evolusjon, alle fiskene har det samme basismaskineriet. Her er det bare snakk om å skru på deler av det mer enn man gjorde før...litt sånn som skjer når vi går på veldig høye fjelltopper og kroppen vil ha flere røde blodceller for å øke oksygenopptaket.
Humunuku linket til den episk diskusjonsserie som jeg selv var innblandet i. Se på innlegg nr. 73 i tråden som Humunuku linker til.
Hvis sneglehuslekerne dine yngler er det et godt tegn på at de har det helt ok. Dessuten ser jeg at du har kjøpt fisken av en/ei som hadde den samme gladmiksen. De er nok vant til det. Har ikke Malawi kar selv, men ser rundt her at mange bruker Ancistrus i slike kar. Jeg ville nok anbefalt deg å hatt sneglelekerne dine for seg selv, ikke fordi de evt. ville tatt skade av lavere pH enn normalt, men at du kunne fulgt mer på deres personlighet. Jeg er en fan av biotop kar, men det er fordi jeg er biolog, og liker å se noe som ligner på naturlig samspill. Sneglehuslekre kan være skikkelig aggressive, og kjeppjage annen fisk, selv fisk som er mye større. For å si det sånn...jeg hadde noen blå acara småtaaser som over to netter gomlet i seg 8 kardianltetraer og 12 neontetraer. Hold fisk sammen som er vant til å være sammen er en lærdom.
Og til Tunderbrd...les det samme innlegget. Fisk har ekstrem rask tilpassningsevne. Her er det ikke snakk om evolusjon, alle fiskene har det samme basismaskineriet. Her er det bare snakk om å skru på deler av det mer enn man gjorde før...litt sånn som skjer når vi går på veldig høye fjelltopper og kroppen vil ha flere røde blodceller for å øke oksygenopptaket.
Postet 10.12.10 kl 20:32
Hei!
De har eget kar nå da, har fulgt nøye med på adferden i flere måneder nå! Fantastisk å se!
Hannen går fra en hunn, er der i noen dager før han går til neste - noen dager etter ser jeg yngel =)
Nå tror jeg nesten de har blitt tøffere enn de ville vært i naturen, da selv yngelen beveger seg langt unna skjellene sine!
De har eget kar nå da, har fulgt nøye med på adferden i flere måneder nå! Fantastisk å se!
Hannen går fra en hunn, er der i noen dager før han går til neste - noen dager etter ser jeg yngel =)
Nå tror jeg nesten de har blitt tøffere enn de ville vært i naturen, da selv yngelen beveger seg langt unna skjellene sine!
Postet 10.12.10 kl 20:41
Postet 10.12.10 kl 21:05
Jeg tenker følgende etter å ha fått samlet tankene:
Hvis jeg ikke kan se på en fisk når den ikke trives, da kan jeg i utgangspunktet aldri vite om fisken trives uansett hva slags vannverdier den går i. Derav er jeg nødt til å definere alle akvariefisker som i mistrivsel.
Når fisk yngler i ett kar der de mistrives, forvirrer det meg ytteligere, ettersom det igjen tyder på at jeg ikke på noen måte kan anslå om jeg gjør noe riktig.
Hvis dette nå stemmer, så er det jo egentlig dyremishandlig uansett hva man gjør, fordi man uansett aldri klarer å skape helt naturlige forhold.
Hvis det på den andre siden stemmer det Den Glade Amatør skriver, så gir det iallefall meg mot til å fortsette med hold av fisk - som har vært min fantastiske hobby lenge nå!
Vet at jeg setter det på spissen, men så får jeg heller bli rettet på! =)
Antar at de som svarer på en tråd som dette, og som utgir seg for å ha peiling på ting - også har god bakgrunn for å skrive det de skriver! En grad i biologi, er en sådan god bakgrunn.
Hvis jeg ikke kan se på en fisk når den ikke trives, da kan jeg i utgangspunktet aldri vite om fisken trives uansett hva slags vannverdier den går i. Derav er jeg nødt til å definere alle akvariefisker som i mistrivsel.
Når fisk yngler i ett kar der de mistrives, forvirrer det meg ytteligere, ettersom det igjen tyder på at jeg ikke på noen måte kan anslå om jeg gjør noe riktig.
Hvis dette nå stemmer, så er det jo egentlig dyremishandlig uansett hva man gjør, fordi man uansett aldri klarer å skape helt naturlige forhold.
Hvis det på den andre siden stemmer det Den Glade Amatør skriver, så gir det iallefall meg mot til å fortsette med hold av fisk - som har vært min fantastiske hobby lenge nå!
Vet at jeg setter det på spissen, men så får jeg heller bli rettet på! =)
Antar at de som svarer på en tråd som dette, og som utgir seg for å ha peiling på ting - også har god bakgrunn for å skrive det de skriver! En grad i biologi, er en sådan god bakgrunn.
Postet 10.12.10 kl 22:26
Tunderbrd
Jeg for min del har hatt alt fra 1 til 24 kar gående igjennom de siste ca 15-20 år og har ALDRI målt ph, kh, dh eller hva alt dette heter. Alle kar jeg har hatt gående samtidig har fått samme springvann ved vannbytter uten at noen kjemikalier eller annet er tilsatt. Med andre ord samme vannverdier i alle kar, uansett fiskesammensetning. Selv om jeg siste årene har holdt meg stort sett til artskar, har jeg fått litt kunnskap om hva type fisk en kan ha sammen, men ikke på det nivået du nevner Thunderburd. Har hatt stort sett en hovedregel tidligere og det er at den minste fisken skal ikke ha plass i munnen på den største. Ellers synes jeg det er greit med en nitritt test liggende.
Som svar på et annet innlegg her i forhold til at en får fisk til å yngle. En fisk trenger IKKE trives for å sette yngler til verden. Hvem har ikke opplevd å kjøpe levendeføder på butikken for så å komme hjem med posen full av småtasser? Tror neppe fisk trives i små plast poser
Postet 10.12.10 kl 23:42
Heisann Loffa!
Jeg har ikke kommet hjem med ny yngel i posen.. trodde levendeføderne keip igjen når dem var stressa jeg! Men fisken var jo i et kar før den kom i posen, der den sannsyligvis begynnte å gjøre seg klar til fødselen? Det var iallefall min første tanke!
24 kar, det er imponerende! Jeg måler ph og nitritt jevnlig, det andre vet jeg ikke helt hva er... Ingen av fiskene er så små at de går i kjeften på en annen, så det har jeg iallefall kontroll på!
Jeg har ikke kommet hjem med ny yngel i posen.. trodde levendeføderne keip igjen når dem var stressa jeg! Men fisken var jo i et kar før den kom i posen, der den sannsyligvis begynnte å gjøre seg klar til fødselen? Det var iallefall min første tanke!
24 kar, det er imponerende! Jeg måler ph og nitritt jevnlig, det andre vet jeg ikke helt hva er... Ingen av fiskene er så små at de går i kjeften på en annen, så det har jeg iallefall kontroll på!
Postet 11.12.10 kl 00:03