Eh...? passer scalare og prinsessen av burundi sammen?????

hei, har 5 stk prinsessen av burundi i 75Liter'n, men har tenkt å kjøpem meg en 250L.
planen var og ha de 5 prinsessene sammen til de dannet par. og så skal jeg ta vare på 1 par og selge resten. men tenkte da at jeg muligens skulle ha de 2 prinsessene og alt fra 1-6 scalarer i 250Liter'n. men har også hørt at scalarer og prinsessen av burundi(ciklider ellers) ikke passer så bra i akvariet sammen?

så spørsmålet er kan jeg ha de 2 prinsessene sammen med 1-6 scalarer???
Nei. Disse fiskene har helt forskjellige krav til vannverdier.
Prinsessene bør ha artskar. Putt dem opp i 250-literen og la dem være alene der. I tillegg til å ha andre krav til vannverdier, har prinsessene et hissig gemytt som passer med få andre fisker.
guramijenta
men har også hørt at scalarer og prinsessen av burundi(ciklider ellers) ikke passer så bra i akvariet sammen? så spørsmålet er kan jeg ha de 2 prinsessene sammen med 1-6 scalarer???

Nei, absolutt ikke. En pekepinn er å lese om hvor fiskene kommer fra. LES om fiskene i fiskebasen her blant annet.
Prinsessen av Burundi kommer fra et bestemt område i Afrika. Fiskene fra de afrikanske innsjøene i Rift Valley skal ha helt egne og spesielle vannverdier. Helt stikk motsatt av hva de sør-amerikanske ciklidene vil ha, som scalarer.

Scalarer skal ha surt vann med lav kh og lav gh.

Burundi-ciklidene vil ha hardt vann med høy ph og høy gh.

Burundiene bør også i grunnen holdes i eget arts-kar uten andre fisk, for de kupper fort hele karet og terroriserer andre fisk når de yngler. Og yngler gjør de i bøtter og spann....! Så hold dem alene du. De Burundi-paret du bestemmer deg for å beholde, vil fort fylle 250 literen din, mange ganger, med flere fisk.
mona o
[QUOTE=guramijenta]men har også hørt at scalarer og prinsessen av burundi(ciklider ellers) ikke passer så bra i akvariet sammen? så spørsmålet er kan jeg ha de 2 prinsessene sammen med 1-6 scalarer???

Nei, absolutt ikke. En pekepinn er å lese om hvor fiskene kommer fra. LES om fiskene i fiskebasen her blant annet.
Prinsessen av Burundi kommer fra et bestemt område i Afrika. Fiskene fra de afrikanske innsjøene i Rift Valley skal ha helt egne og spesielle vannverdier. Helt stikk motsatt av hva de sør-amerikanske ciklidene vil ha, som scalarer.

Scalarer skal ha surt vann med lav kh og lav gh.

Burundi-ciklidene vil ha hardt vann med høy ph og høy gh.

Burundiene bør også i grunnen holdes i eget arts-kar uten andre fisk, for de kupper fort hele karet og terroriserer andre fisk når de yngler. Og yngler gjør de i bøtter og spann....! Så hold dem alene du. De Burundi-paret du bestemmer deg for å beholde, vil fort fylle 250 literen din, mange ganger, med flere fisk.

ok, takk for gode svar. da får jeg tenke meg om om det blir "prinsessen av burundi" kar, malawi kar eller scalare kar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap