Tanganyika- calvus+tropheus?

Heisann, jeg holder på å tømme min 240 liter for fisk for å gjøre om til Tanganyika kar.
Har aldri hatt afrikansk tidligere, men gleder meg stort til å sette opp dette. Har kikket på fisker og lest og drømt, men jo mer jeg leser jo flere spørsmål dukker opp. Jeg henvender meg derfor til ekspertisen her på forumet og håper på litt hjelp...
Jeg har veldig lyst på Tropheus, ca 10-15 stk. Her finnes jo så mye fint at det blir vanskelig å velge. Etter hva jeg forstår er denne fisken herbivore.. Jeg ønsker meg også veldig calvus - synes de er så utrolig stilige. Disse forstår jeg er mer omni-/carnivore. Lar disse seg da kombinere i samme karet eller står jeg da i fare for å drepe tropheusene med protein-overdose?
Vurderer også prinsessen av Burundi og sitronciklider, og evt. en form for gjøk-malle.
Det kan fort bli mye fisk, jeg vet, men jeg har brukbar filtrering (Eheim 2028 + Eheim 2078) og er flink til å bytte vann så jeg tror jeg skal klare å holde vannet bra rent.
Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?
Alle innspill mottas med takk
Tanganyika
Hei.

Tror det ville være lurt å droppe ideen om tropheus i en 240 liter. Jeg ser i fiskebasen at det anbefales 200 liter for Duboisi (tidligere sto det faktisk 100 liter), men et raskt søk andre steder vil vise at det anbefales et ganske mye større større kar. Minst 300 liter. Ad Konings anbefaler 500 liter. Uansett vil 240 liter bringe deg inn i et grenseland, og det er ikke alltid et bra sted å være. Det blir litt som å kjøre uten belte.

Siden Tropheus er herbivore, og ikke vil tåle noe annet, vil en Calvus måtte leve på samme kost. Noe som sikkert ville fungert en stund, men som likevel ikke er optimalt.

Mitt råd er at du dropper tropheusene og satser på omnivore/carnivore. Det er ganske mye å velge mellom som kan gå i en 240 liter. Jeg skrev litt om sammensetning i en 190 liter et annet sted, du kan jo titte på det om du vil. [URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1039&thread_id=74228&message_id=636465#636465]

Lykke til.
Takk for svar! Skal tenke nøye gjennom sammensetningen i karet før jeg går hen og putter fisk i karet.
En mulighet er kanskje å ha calvus som hovedfisk, og ha noen sitronciklider og prinsessen av burundi. Lurte litt på synodontis også.
Skulle jo gjerne hatt noen til å ta seg av algene og.
Så forresten at vi holder til i samme by. Lurte på om du hadde noen gode tips til hvor jeg kan få tak i noe Tanganyika fisk. De butikkene jeg har kikket i har et veldig begrenset utvalg.
Valgmuligheter
Snakk med Haakon øverst på galleriet i Sentrum, han har litt inne akkurat nå tror jeg. Sist jeg var der gikk det både prinsesser og sitroner i et kar. Og noen Brevis, men det var visst kun hanner. Hadde det vært begge kjønn hadde nok jeg stukket av med dem. I tillegg har han Multifasciatus. Godsnakker du litt med han bestiller han i blant det en ønsker. Det kan ta litt tid, men det får jo stå sin prøve. Selv har jeg bestilling inne på Neolamprologus buescheri. De blir flotte.



Jeg har også hørt rykter om at Midtun zoo Åsane planlegger å sette opp en egen liten avdeling med Tanganyika og Malawi, men vet ikke akkurat når det vil skje. Men snakk med Erlend der, jo flere som maser litt jo raskere går det kanskje. Akkurat nå har de ikke så mye Tanganyika inne, men litt er det. Tror det går noen Julier i et akvarium, blant annet, men det er et par uker siden jeg var innom sist.
Takk for tips! Jeg får ta meg en ny runde og kikke litt. Gleder meg i hvert fall stort til å få dette karet opp å gå. Tenkte også å følge med på AF og facebook-gruppene og se om det er noe på privatmarkedet også...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap