920liters kube med tanganyika

Hei.
Legger ut en liten tråd om mitt nye prosjekt, en 920liters kube.
Målene på karet er 106cm lengde, 92.5cm bredde og 94cm høyde, nesten en kube i hvert fall..
Grunnen til at det ble de målene på karet var at jeg fikk lov til å sette inn ett kar som passet under trappa i gangen, jeg måtte selge en 450l som var for lang, å kjøpe noe mindre som samboeren så fint sa det..
Filtrering i karet er en modul på veggen som er 65cm*35cm*25cm, fyllt med filter vatt og bioballer, og en 5000l/t sirkulasjons pumpe.
Lys er diy led rampe som ikke er ferdig, har to slike som skal bygges inn etter hvert som jeg får tid.
Som overskriften sier så skal det gå Tanganyika i dette karet selvfølgelig, hoved fisken i karet blir en gruppe med Xenotilapia eller en type sandleker.
Videre skal jeg prøve å få tak i noen VF arter av A.Calvus/Compressiceps, Tanganicodus Irsacae, C.Leptosoma og Lamprichthys Tanganicanus.
Fiskene blir ikke handlet inn før i juni dessverre, så det kommer til å gå 4 ancistrus som jeg har hatt i 11 år i dette karet enn så lenge, så blir det i hvert fall skikkelig innkjørt.
Ser og høres kult ut det her som du sier selv litt rare mål. Men det er jo bare kult det hvordan har du gjort det med led lysa?
Led lysene er serie koblet til 3 forskjellige drivere med hver sin kontakt, veldig enkelt å sette det i sammen. Ligger en del bra tråder med diy led bygging ute, dette blir den tredje lys rampen jeg bygger med led nå, lyset blir overlegent bra i forhold til T5 og andre typer lys.
Bildene jeg har tatt er med mobilen, så bildene blir deretter, sliter med å få klare bilder og skyggene led lyset gir dessverre.

Karet har jeg bygd selv med 21mm herdet glass, bare karet alene veier 265kg
ser helt konge ut! uten tvil.. har du bestemt hva du skal ha av fisk?
Ja, som jeg skrev i den første posten: Hoved fisken i karet blir en gruppe med Xenotilapia eller en type sandleker.
Videre skal jeg prøve å få tak i noen VF arter av A.Calvus/Compressiceps, Tanganicodus Irsacae, C.Leptosoma og Lamprichthys Tanganicanus.

Igår 15 dager etter at jeg fylte det med vann,så begynte silikonen å gi etter i det ene hjørnet på karet, midt i fugen på silikonen, så jeg kommer til å ta av front ruten, og lime det skikkelig på nytt.
Jeg kom ikke ordentlig til i mellom glassene når jeg limte det glasset, så jeg var obs på det, men jeg regnet med at det skulle holde, noe det ikke gjorde..

I tillegg til at jeg limer det på nytt, så kommer jeg til å lage en ramme rundt toppen av karet, for å være helt sikker på at det ikke skjer noe sånt igjen!
Da har jeg limt front glasset på nytt, og det har stått en uke med vann.
I dag svippet jeg innom Nols ciklidhobby i Gøteborg på vei hjem fra Danmark, og hentet med meg følgende:
1 VF par Tanganicodus Irsacae Nyanza Lac. 5cm.
1 VF par A.Compressiceps Red fin "Kigoma". 8cm.
2+2 VF Cyprichromis Pavo "Katete".(Skulle kjøpt med flere, men det var de siste.)10cm
2+3 VF Enantiopus Melanogenys Kilesa. 8cm.

Skal la fiskene få roe seg ned og ta noen bilder i morgen.

Lager en ramme rundt karet etter hvert også, for å være på den sikre siden.
Ett par bilder som man kan se konturene av fiskene i hvert fall..
Jeg skal finne fram speil refleks kameraet når den store VF A.Compressiceps "red fin" hannen kommer ut av det store snegle huset.
Han har vært borte siden i går, og jeg håper jeg ikke finner han liggende en plass død.
Hunnen ble jaget litt rundt av hannen i går og han tok heders plassen midt i steinrøysa med en gang han kom i karet, så jeg forventet ikke at han skulle forsvinne/dø med en gang. Da blir det ihvertfall en ny lang tur til Nols for å hente broren hans!
Led lys
Hei,

Hvor kjøpte du led lyset fra ?
Det er Diy led fra kina, kjøpt løst på ebay.
Får ikke frem skimrings effekten på bilder, så jeg skal prøve å legge ut en film av karet etter hvert.
Fint
spennende og kjempeflott karr, ønsker se bilder av hele karret om de ter mulig
Skal få tatt noen skikkelige bilder med speil refleksen innen helga.
Nå har compressiceps hannen kommet fram igjen også.
Ellers er jeg overasket over at cyprichromis pavo ikke er mer populære enn de er.. Hannene er rolige og snille, samtidig som de er like energiske som leptosomaene.
Hannene har begynt å vise seg fram for hunnene, og for noen farger som kommer fram! Som bonus opp på det så har hunnene også farger, i motsetning til de grå leptosoma hunnene, jeg trodde faktisk at jeg hadde fått 4 hanner.
Kilesaene er litt stresset enda, noe som ikke er uforventet, som regel har jeg mistet en kilesa eller to når jeg har hatt de før, men det ser bra ut hittil..
Hvordan går prosjektet?
Hei. Har du flere bilder å vise slik det ser ut nå? Synes det så spennende ut, skaper høyden på karet problemer med vedlikeholdet?
Vedlikeholdet går greit, jeg må opp i karet hvis jeg må gjøre noe med innredningen, men alge skraping og slamsuging av bunn går bra.
Det kommer flere bilder, jeg hadde ett lite uhell rett etter det siste innlegget mitt, som gjorde at jeg mistet en kilesa hann, en T.Irsacae hunn og noen av mallene.
Jeg skal til Nols å fylle opp med litt mer fisk i løpet av jula, så jeg tenkte at jeg skulle vente med å legge ut bilder til jeg har vært der

Karet og filtreringen har fungert veldig bra etter nedturen, A.Compressiceps paret har hatt yngel 2 ganger, den ene Kilesa hannen jeg har igjen prøver så godt han kan å imponere de 3 hunnene, men de er ikke lette på tråden.

Det jeg trodde var 2+2 av Cyprichromis Pavo Katete, er 4 hanner.
Så jeg må få tak i hunner til disse, noen fler kilesaer, en ny hunn til T.irsacae hannen.
I tillegg skal jeg ha ett par Xenotilapia, noen Lamprichtys Tanganicanus og eventuelt noe annet som dukker opp.
Sliter med plantene pga. høyden på karet, men anubias og vallisneria klarer seg.
Spennende prosjekt. Hva slags LED brukte du ? Har tittet litt på 5060 LED selv.
Det er en diy lampe, alt av deler er kjøpt på ebay.

Da har jeg vært på handle tur, endte opp med dette:
4+4 Cyprichromis Leptosoma Tricolor "Chaitika".
4 hunner Cyprichromis Pavo "katete".
4 stk Xenotilapia Spillopterus "Mabilibili".
1 hann X.Melanogenys "kilesa"(siste han hadde inne desverre)

Nå er det passe befolket i karet syns jeg, ihvertfall i bunnen av karet.

Har desverre bare mobil kameraet nå, skal finne fram kameraet snart!
Hvorfor bildene vrir seg vet jeg ikke..
Var ikke fornøyd med stein formasjonen, så jeg endret litt på den når jeg limte den ene modulen på nytt.
Fanget inn en C.Leptosoma "tricolor" hunn og tømte ho i samme slengen når jeg først stod opp i karet også, 7 egg hadde hun.
Skulle egentlig se etter enda en hunn som har svømt rundt med dobbel hake en stund også, men ho fant jeg som en tørr fisk opp på lys rampen, av alle steder..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap