Små ekle snegler!

Jeg har fått en del bittesmå snegler i akvariet mitt som jeg IKKE vil ha. Jeg vet at disse kan ha kommet med planter eller mosekuler, og at noen mener de er bra da de renser opp. Men jeg vil ha dem bort! Regner med de formerer seg raskt og at de derfor kan være et problem. Noen som har noen gode råd og tips til meg???

Finnes det noe medisin jeg kan hive oppi? Har hørt at praktbotia er bra, men jeg har både scalarer og en ål, og de går vel ikke så bra sammen, eller? Har også hørt om en felle. Noen som har go erfaring med denne?

Please help me!!!
Fellene som er vanlige, fungerer vist ikke helt som dem skal Da er det bedre å lage en liten "ruse" av en tom flaske, og legge inn litt snadder som lokker sneilene. Pass på at ikke fisk kommer seg inn i rusa.

Kjemisk krigføring mot sneiler har jeg lite til overs for. For det første, greier du ikke annet enn å redusere mengden sneiler med normal dose.
For det andre, vil døde sneiler forurense vannet. Jo mere sneiler, jo mere forurensing. En del av disse giftstoffene tar også livet av filterbakterier og fisk...

Den mest humane måten å få bukt med problemet er sneilespisende fisk.
Kan nevne at jeg satte opp ett 100L kar for en tid siden, med planter jeg fikk kjøpt fra en annen bruker her på AF. Etter en drøy uke, begynte liksom hele karet å bevege seg... Regner med at det var en plass mellom 500 og 1000 sneiler - over alt.
3 små praktbotia ryddet opp i dette i løpet av 12 timer. Ikke en sneile har vist snuten sin etter det.
Kan også nevne at botiaene lignet på kulefisk i fasongen morgenen etter at jeg hadde dem i karet

Om du ikke vil ha botia permanent, er det sikkert noen som kan låne deg ett par stykker for noen dager
Platydoras (stripet sjokolademalle) er fantastisk flink
til å spise små snegler!
Leni Stenersen
Platydoras (stripet sjokolademalle) er fantastisk flink til å spise små snegler!

Åh?
Nydelig!
Da er det håp for mitt sneglebefestede akvarium. Sykt mye sandsnegler. Men for en måned siden kjøpte jeg 2 nydelige sjokolademaller. Ikke ante jeg at de drev med slikt, men da er jeg lykkelig...
Det dukket plutselig opp en liten sneglelignende sak i karet mitt også.. den har sikkert fulgt med en plante, men håper ikke det er flere av dem. Hva skal jeg gjøre? Har bare et 47-liters akvarie med kampfisk, så har nok ikke plass til sneglespisende fisker.
For mindre! At det blir en eksplosjon av snegler betyr at det er overskudd på mat til dem. Husk at de spiser alle restene ikke fiskene spiser. Bruker du i tillegg et for som bøsser/støver er det mye som går til sneglene
Jeg forer ikke så mye, så det er vel mest sannsynlig at sneglene har blitt med javamosen jeg kjøpte forleden..?:/ Noen små sneglespisende arter å anbefale meg, slik at sneglene blir spist opp?
Havfruuen
Jeg forer ikke så mye, så det er vel mest sannsynlig at sneglene har blitt med javamosen jeg kjøpte forleden..?:/

Opphavet til sneglen har ikke noe å si på forøkelsen. Det er helt normalt at det følger snegler/snegleegg med planter, men hvis de forøker seg veldig raskt betyr det som oftest at de har for mye mat tilgjengelig
Lisbeth
[QUOTE=Havfruuen]Jeg forer ikke så mye, så det er vel mest sannsynlig at sneglene har blitt med javamosen jeg kjøpte forleden..?:/

Opphavet til sneglen har ikke noe å si på forøkelsen. Det er helt normalt at det følger snegler/snegleegg med planter, men hvis de forøker seg veldig raskt betyr det som oftest at de har for mye mat tilgjengelig
Jeg har bare hatt den mosen i max to dager, så jeg får forte meg å fjerne sneglene før de rekker å bli flere.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap