Kalsiumtilskudd til snegler

Har eplesnegler i sør-amerika-karene mine, ikke helt ideelt med tanke på lav pH og spesielt lav GH. Ser at noen av skallene ser stusselige ut - selv om de vokser spiser og trives, MEN jeg har besluttet å gi dem tilskudd. Er jeg helt på bærtur nå, eller? Jeg fisker dem opp og bader dem i litt av akvarievannet sitt, men med en kalkstein (ca. 24 timer) slik at de kan knafse på steinen. Og så pent tilbake igjen i originalkaret med lav GH. Er dette en ok fremgangsmåte? Er det noen som gjør dette på annen måte?
Siden skallet er noe som dannes hele tiden, ikke bare når du vil det, er det lite hensiktsmessig å gjøre det slik.

Siden spinat er relativt rik på kalsium, ville jeg nok gitt sneilene dette. Men jeg tror på lang sikt, så vil de få problemer uansett hva du gjør, om du har "ekte" SA-vann
Spinatblader skal bli!
Et utmerket råd, Frank. Og du har helt rett - det med å bade dem i kalsiumvann blir jo bare nødløsning. Bedre de kan snaske litt både på bladene og få nødvendige næringsstoffer (istedenfor å snafse på plantene mine)
findus finhakket spinat funker like bra..sånn i tilfelle du ikke finner blader
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap