- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Dyreplageri å ha Kirsebær reker i et kar som har ca 15grader om natta`?
Dyreplageri å ha Kirsebær reker i et kar som har ca 15grader om natta`?
Spm står i topic, lurer på dette da jeg har satt opp et kar på 30l på rommet mitt.
Har sett det om morgenen når jeg skrur på lyset så er vannet på ca 15grader, og det er vel litt lite til kirsebær reker for at de skal trives?
Karet holder ca 20grader om dagen.
Burde jeg skaffe meg en varmekolbe før jeg i det hele tatt putter noen reker oppi der?
Har en Ancistrus som gikk der i 2dager, men så at det var litt kaldt vann, så da putta jeg den i storekaret.
Har sett det om morgenen når jeg skrur på lyset så er vannet på ca 15grader, og det er vel litt lite til kirsebær reker for at de skal trives?
Karet holder ca 20grader om dagen.
Burde jeg skaffe meg en varmekolbe før jeg i det hele tatt putter noen reker oppi der?
Har en Ancistrus som gikk der i 2dager, men så at det var litt kaldt vann, så da putta jeg den i storekaret.
Postet 24.02.07 kl 21:34
Postet 24.02.07 kl 21:56
Postet 24.02.07 kl 22:33
Postet 24.02.07 kl 22:35
Har en sånn [URL=http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=1188] lampe (håper ikke det gjør no at jeg linka til en annen bruker?).
Vet ikke hvor mye den varmer, men kan du si et eksempel på hvor lenge lyset skal være på om og når det skal av? har timer skjønner du
Vet ikke hvor mye den varmer, men kan du si et eksempel på hvor lenge lyset skal være på om og når det skal av? har timer skjønner du
Postet 24.02.07 kl 22:57
Hei,
kirsebærreker er veldig tolerant angående vannverdier spes. lavere temperaturer er egentlig ingen problem. Det er mulig å ha kirsebærreker ute også om vinteren med en minimumtemp. av 4 grader. Det er veldig bra hvis man vil ha mørke rød farge på rekene. Kirsebærreker yngler faktisk ogsåved temp. under 10 grader.
Så eg er sikker at 15 grader skal går bra. Også temp. forskjell fra natt til dag med fem grader er akseptabelt for rekene. Med fisk vulle eg ikkje gjære det samme. For Ancistrus er det for kaldt.
Så en varmekolbe er ikke nødvendig syns eg.
Micha
kirsebærreker er veldig tolerant angående vannverdier spes. lavere temperaturer er egentlig ingen problem. Det er mulig å ha kirsebærreker ute også om vinteren med en minimumtemp. av 4 grader. Det er veldig bra hvis man vil ha mørke rød farge på rekene. Kirsebærreker yngler faktisk ogsåved temp. under 10 grader.
Så eg er sikker at 15 grader skal går bra. Også temp. forskjell fra natt til dag med fem grader er akseptabelt for rekene. Med fisk vulle eg ikkje gjære det samme. For Ancistrus er det for kaldt.
Så en varmekolbe er ikke nødvendig syns eg.
Micha
Postet 25.02.07 kl 10:04
Michael NiesarHei, kirsebærreker er veldig tolerant angående vannverdier spes. lavere temperaturer er egentlig ingen problem. Det er mulig å ha kirsebærreker ute også om vinteren med en minimumtemp. av 4 grader. Det er veldig bra hvis man vil ha mørke rød farge på rekene. Kirsebærreker yngler faktisk ogsåved temp. under 10 grader. Så eg er sikker at 15 grader skal går bra. Også temp. forskjell fra natt til dag med fem grader er akseptabelt for rekene. Med fisk vulle eg ikkje gjære det samme. For Ancistrus er det for kaldt. Så en varmekolbe er ikke nødvendig syns eg. Micha
Noen flere som støtter den?
Har lest det samme på noen engleske steder osv, men kjekt å høre med dere først
Postet 25.02.07 kl 14:37
Postet 25.02.07 kl 21:52
Jeg tror ikke det er noe som helst problem å ha rekene i karet ditt. Er du usikker, er det jo ikke værre enn at du spanderer en 25W varmekolbe til dem
Postet 26.02.07 kl 19:35
Jeg har et kar på ca 20 og et på ca 12 l som jeg har kirsebærreker og ansistrus yngel i. Jeg har ikke varmekolbe og ikke filter i noen form. I begge kar så er det kun lyset som varmer vannet. Min stue svinger mye i temp da jeg fyrer mye med ved. Dvs at stua er kald om nattet og om dagen. Omdagen er lyset på. Jeg har ikke problemer i det hele tatt.
rekene yngler osm bare det.
Mikkel
rekene yngler osm bare det.
Mikkel
Postet 26.02.07 kl 19:52